BMW R1100S Växellåda trasig?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag köpte en BMW R1100S i förrgår. Lastade packväskorna med ett tält och campinggrejer igår, körde norrut längs västkusten med kurs mot Norge. Sov i Strömstad, och idag kom jag in i Norge. Men för en stund sedan slutade motorcykeln att fungera.

Efter en växling från typ 4-5an började det rassla från motorn/växellådan och drivet försvann. Jag tryckte direkt in kopplingen, rullade till kanten, stannade, och stängde av.

Det verkar inte gå att växla nu, men jag vet inte säkert. Med "växeln" som är i går det att rulla hojen med motorn av. Det kommer då ett rasslande ljud. Om jag trycker in kopplingen när jag rullar slutar rasslandet. Har inte provat att starta motorn.

Vad kan vara fel?
Går det att fixa här på plats på något enkelt sätt?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag ringde försäkringsbolaget. Jag kommer bli bärgad till verkstad osv. Kan ändå vara intressant att höra om andra haft samma fel, eller om ni har någon idé om vad det kan vara.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
För några år sedan hade jag en BMW k1200rs. Ägaren efter mig fick ungefär samma problem med den hojen som du beskriver. Då var det splinesen på kardanaxeln som var slut.. Drygt 4000 mil hade hojen gått.. Hoppas det löser sig för dig, så du kan fortsätta med din resa.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Tänker att om det varit splines i kardan, så borde inte ljudet påverkas av om kopplingen är aktiverad eller inte... Samma med defekt växellåda, det borde låta så fort bakhjulet rullar. Skulle eventuellt kunna tänka mig totalt utslitna/havererade splines på utgående axel från motor. Om det är samma typ av koppling som på gamla K100, är det ju enkelskivig torrkoppling med fettsmorda splines som lamellen löper på.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hade en sån hoj. Drivlinorna förutsätter ordentlig service, både avs växellådsolja (vill minnas separat smörjning) samt regelbunden infettning av kardan och slutväxel. Finns en hel del historier om haverier när underhåll inte gjorts. En härlig hoj för övrigt, tråkigt att första resan blev så kort.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Gamla R-modellerna har svänghjulet skruvad i änden på vevaxeln och lamellen trycks mellan svänghjulet och tryckplattan som är skruvad i svänghjulets ytterkant. Lamellen sitter sen på splines på ingående axeln i växellådan. Så är det i R1100 motorerna och nog är det väl så i K100 också?

En möjlighet är att det är splinesen i kardan som har nötts ut; Om du lägger i växeln men inte drar in kopplingen så "kuggar" splinesen över och för oväsen. Om du drar in kopplingen så drar splinesen bara runt växellådan, vilket är en mycket lättare last, de kuggar därför inte över och det blir inget oljud.

Om du har tur så kan det vara så att det är splines i kardanaxeln som är slut medan de är ok på utående axeln från växellådan och ingående i slutväxeln. Om det är så då behöver du "bara" en ny kardan, tänk i så fall på att kardanerna för de flesta eller kanske alla oilheads är modellspecifika, t ex är kardanen till R1100S är speciell för just den modellen.

Se här:
http://largiader.com/articles/driveshaft/

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kardanaxelns splines brukar inte fallera, Som beskrivet i videon är det troligen splinesen på ingående axel vid kopplingslamellen som gett upp. Oftast beror det inte på att föregående ägare poppat wheelies utan snarare att denne fiskört på högsta växeln i för låg hastighet, motorpulserna knackar sönder splinesen.
Tyvärr behöver man då dela hela cykeln på mitten, ta isär växellådan och byta ingående axel,
Lagren i växellådan brukar börja låta vid sådär 10-11 tusen mil så om det närmar sig de miltalen på cykeln är det läge att byta lager samtidigt. eller byta till en bättre begagnad låda.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Troligen detta fel
Chriss Harris beskriver tydligt skillnad mellan Airhead och Oilhead motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqzylY

Kardanaxelns splines brukar inte fallera, Som beskrivet i videon är det troligen splinesen på ingående axel vid kopplingslamellen som gett upp. Oftast beror det inte på att föregående ägare poppat wheelies utan snarare att denne fiskört på högsta växeln i för låg hastighet, motorpulserna knackar sönder splinesen.
Tyvärr behöver man då dela hela cykeln på mitten, ta isär växellådan och byta ingående axel,
Lagren i växellådan brukar börja låta vid sådär 10-11 tusen mil så om det närmar sig de miltalen på cykeln är det läge att byta lager samtidigt. eller byta till en bättre begagnad låda.

När det hände roade jag mig med att brumma fram i trafik med högt gaspådrag, snabba växlingar, och väldigt låga varvtal. Så det blev nog mer hamrande på splinesen än vad den återstående metallen tålde.

Då återstår att se vad verkstaden och försäkringsbolaget säger. Och om det numera går att få tag på en korrekt konstruerad kopplingslamell utan att göra en specialbeställning från en högt belastad mindre verkstad i USA.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Se till att få nya tätningar på utgående axel från motorn (1 eller 2 beroende på årgång) och ev andra som kan komma att läcka och förstöra den nya kopplingen i framtiden. Få kopplingslameller på dessa hojar hinner bli utslitna innan de förstörs av oljeläckage och arbetet att dela hojen är nog ganska dyrt på verkstad så det vill man inte göra onödigt ofta.

Smörjning av splines i kardan och kontroll/byte av paraleverlager anser jag vara självklart när hojen är isär men det kanske inte en verkstad gör.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tack alla som gett tips och ställt diagnos. Det verkar som att jag får göra jobbet själv. Personen jag pratade med vid första kontakten med försäkringsbolaget hade gett fel info. Försäkringen täcker inte motorfel på en såhär gammal hoj. Och om jag ska betala verkstad blir det nog dyrt.

Se till att få nya tätningar på utgående axel från motorn (1 eller 2 beroende på årgång) och ev andra som kan komma att läcka och förstöra den nya kopplingen i framtiden. Få kopplingslameller på dessa hojar hinner bli utslitna innan de förstörs av oljeläckage och arbetet att dela hojen är nog ganska dyrt på verkstad så det vill man inte göra onödigt ofta.

Smörjning av splines i kardan och kontroll/byte av paraleverlager anser jag vara självklart när hojen är isär men det kanske inte en verkstad gör.

Bra tips, då får jag beställa tätningarna också. Vet du hur jag kan ta reda på vilka tätningar jag behöver?
Och var beställer jag växellådsaxel, lamell, och annat till BMW bäst/enklast?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top