Vad är en lagom sträcka per dag genom alperna?

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
Tänkte ta mig en tur från Österrike genom dolmiterna och sedan upp och genom schweitz.
Har aldrig gjort en liknande resa och vet på så vis inte hur långt man kommer per dag genom dessa cerpentinvägar fyllda med cyklar och bussar. Räknar med att köra från morgon till em med lite utsikts pauser mm.

Har i nuläget en plan på ca 22 mil per dag. Låter detta rimligt?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag brukar snitta 30-60 mil men försöker undvika dom värsta cerpentin vägarna pga alla turister med husbil eller cykel.
Har man tur går det att hitta nästan tomma fina vägar.

Jag föredrar att åka i slutet på maj tidigt juni då är det lite mindre med folk o lättare att hitta rum

Kanske blir en runda i september när jag fått min nya H2-SX ????
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Det beror på hur man lägger upp sitt ruttval. Själva bergpassen går det ju inte jätte fort i, men mellan dom kan det ju gå undan. Så den rent praktiskt möjliga körsträckan kan variera avsevärt beroende på lokala omständigheterna, vägval och trafik.

Men minst 30 per dag är ju inga konstigheter om man inte bara kör getstigar i bergen. Brukar precis som föregående talare ligga nånstans mellan 30 och 60 mil, enstaka dagar mer än så.

Hänger ju också på hur många timmar man är villig att sitta i sadeln per dag.
 

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
Ja, för min del blir det, trånga pass och "getstigar" stort sätt över hela sträckan. Blir ju i peak season med, så då tippar jag på att 22 mil är ganska lagom. Man måste ju även ha tid för lite turistande och pilsner.

Tack för alla svar! berättar sen hur det gått.

Hoppas detta hjälper andra som ochså tänkt ge sig ut på lite äventyr nere i alperna.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En perfekt "förstagångstur" är att köra Grossglockner, Dolomiterna(svänger av första mot Dolomiterna efter gränsen), Stelvio och sen på tillbakavägen(via Livigno) några mindre pass antingen genom Schweitz eller Österrike.

Man ska inte mata alldeles för många pass på en resa. Förutom att man kan bli less tillslut så ska det ju finnas orsak till att komma tillbaka också.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top