Någon duktig på MC-el modell äldre?

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Din teaser... Utveckla gärna vidare. Bytte ni till ett nytt batteri från Biltema eller slängde ni ett gammalt Biltema och bytte till kvalitetsprodukt?
Vi konstaterade att batteriet var fullständigt dött, jag startade hojen med boostern, sen plockade jag ur batteriet för att byta till ett nytt.

Antar att Peter åker till BT och handlar :hej
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tog bort batterikablarna på hojen. Tog ut batteriet på damens bil och kopplade in det direkt på kablarna på hojen med startkablar. Då funkade ljus etc. Men när jag tryckte på startknappen så slog autosäkringen till direkt. Gissar på för många ampere på bilbatteriet.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Ett batteri kan inte ha för många ampere för att fungera. Förbrukare tar det som behövs oavsett kapacitet.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla upp startmotorn, den verkar gå tungt om den kräver så A att säkringen går (att det funkar med hojbatteri beror på att batteriet inte lämnar så mycket att säkringen går).

Edit:
Jag tror att startmotorn går att byta från utsidan, kolla bakom cylinder på hojens vänstra sida (vxl-spakssidan) så ska du kunna se den, spinnin-wheel.se bör ha såna på hyllan.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som redan nämnts så kan man koppla in bil/lastbil/ubåtsbatteri på 5000amp bara de är 12volt de ska inte lösa ut säkringar. De låter onekligen som de är någon form av kortis i startmotor alt skuret lager i startmotor.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tog bort batterikablarna på hojen. Tog ut batteriet på damens bil och kopplade in det direkt på kablarna på hojen med startkablar. Då funkade ljus etc. Men när jag tryckte på startknappen så slog autosäkringen till direkt. Gissar på för många ampere på bilbatteriet.

Lite svårt med det elektriska?
Om du menar Ah (kapacitet) så blir det något begripligare men ändå inte riktigt rätt. Ström uppkommer pga pålagd spänning över någon sorts motstånd.

Batteriets kapacitet har ingen som helst inverkan på funktionen. Möjligen att en ev. kortslutning kan bli lite långvarigare med allt vad det kan innebära om man har stor kapacitet till förfogande.

Om säkringen löser ut så har du något som är kortslutningsliknande "nedströms" om den.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lite ohövligt jag glömde!

Tack alla för visat intresse och engagemang. Verkligen uppskattat.

Tack :krama

happy.png
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top