Någon duktig på MC-el modell äldre?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Scenario med min Suzuki GSX1100F -94

Jag tvättade hojen med hink och wettextrasa (inget slabbande). Slog på tändningen emellanåt och allt var frid och fröjd. Efter det skulle jag starta upp hojen -ALLT DÖTT. Kollade säkringar såklart men ingen hade slagit ut. Inte en tillstymmelse till el någonstans :gråta

Mätte upp batteriet inkopplat och det gav runt 13.5V men när jag slog på tändningen rasade det ner till cirka 0.5V och fortfarande ingen säkring som går samt totalt strömlös (0.5V räcker ju inte för något).

Kollade av en auto "huvudsäkring" som finns på min under sadeln men den hade inte utlösts heller. Tändningslås, jordfel? Batteriet kan ju inte det vara tycker jag då det ger 13.5V utan tändningen påslagen.

Vete tusan vad göra. Någon här som kan ge något vettigt förslag vad jag ska kolla av och göra? Ja, lite nödrop då jag ju vill köra mer hoj innan säsongen är över. Och finns det någon manad här som kan eventuellt kolla av hojen som står i Tyresö betalar jag självklart för det.

Mycket tacksam för svar :hej

/PeterDeleter
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har du juckat runt med nyckeln i tändlåset? Testat att torka det ordentligt, tex över natten eller försiktigt med en hårtork?

Jepp... Även kört 5-56 i låset. Men du gav mig en idé. Kanske köra sprit i låset och sen torka med hårtork?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det är nog batteriet.

EDIT: Mäter du direkt på batteripolerna så är det batteriet.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Provat koppla in damens bilbatteri. Då finns det el men när jag försöker att starta hojen så säger det "poff" något på höger sida och autosäkringen verkar gå. Nu ska jag köra damens hårfön och försöka ta bort fukt. Va fan, borde ju vara borta nu fukten efter två dygn.

:huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter ju som att något har skavt sönder isoleringen på någon kabel, och nu jordar det där när du slår på tändningen. Du får nog gå den hårda vägen och följa alla kablar helt enkelt. Hittar du inget så kan du behöva öppna kabelknippen, ibland kan det ju komma in tex grus i dom som skaver sönder isoleringen.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Du ser ju på schemat att inte allting är avsäkrat med automatsäkringen. T ex startrelät och startmotorn. Att batteriet har 13,5, som går ner till 0,5V tyder på en kortslutning.

Så det är värt att undersöka hur dessa mår

Annars är det värt att plocka ut alla säkringar och testa med en säkring i taget för att se vilken grupp som ger dig kortslutning.

GSX1100F_94.JPGGSX1100F_94_2.JPGGSX1100F_94_3.JPG
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bugar och bockar för era svar :)

Låter som att jag får prova den hårda vägen nu ja.

Tack!!!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Om du pm:ar din adress före 11:00 så kan jag ta mig ut till obygden och titta på eländet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Seså nu gossar. Lite bättre uppföljning än så vill vi ha!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ha-ha

Jupp, Biltemabatteri som bara pang på la helt av. Sen provade ju jag med ett bilbatteri så autosäkringen gick och trodde då att det var någon kortis. Men bilbatterier är för starka så MR. sportbike körde med denna på länken nedanför och då var allt frid och fröjd. Härligt! Men klantigt av mig :huvet

Stort tack till MR. sportbike som är en mycket trevlig person att träffa. Min dam blev nästan kär i honom :tungan

https://verktygsboden.se/batteriladdare-starthjaelp/starthjaelp-med-multifunktion
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Din teaser... Utveckla gärna vidare. Bytte ni till ett nytt batteri från Biltema eller slängde ni ett gammalt Biltema och bytte till kvalitetsprodukt?

Edit- och där kom svaret medan jag skrev inlägget. Men hur är bilbatterier ”för starka”? En förbrukare tar ju inte ner ström än vad den behöver. Förbrukar den 50 W så gör den ju oavsett om den är kopplad till ett 5 Ah batteri eller ett 500 Ah batteri? Eller så har jag missat något fundamentalt i elläran?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top