Hvordan klarer man højfartsbanen til opkørning?

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Jeg var til opkørning her i mandags. Jeg var egentlig ikke klar, men det var et afbud, som jeg bokade, og så havde jeg håbet at kunne øve meget i weekenden, hvilket jeg ikke fik gjort.

Så jeg kørte lågfart og højfart uden overhovedet at have øvet det.

Eller lågfart havde jeg øvet med 8-taller, men ikke den konkrete bane.

Men jeg kom videre til høgfart, og da jeg ikke var sikker, kørte jeg lige under 50 km/t, og væltede ën kon.

Jeg fik lov til at køre igen, og provledearen sagde, at jeg skulle køre igen, og denne gang 50 km/t.

Det gjorde jeg så, og så væltede jeg 2 koner denne gang. Det er de koner, der er lige ved undanmanøvren - altså ikke slalomkonerne, som jeg klarede begge gange.

Hvad er hemmeligheden til at klare høgfarten?

Vh, Lars.
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Men er der ikke tekniske knep, der er gode at kende? Placering? Vinkel? Andet?

Vh, Lars.
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Nej, keep it simple.
Sitt upprätt, när du ska svänga vänster, tryck ordentligt på vänster styrände, när du är mellan konerna trycker du ordentligt på höger styrände så du svänger höger, upprepa tills kom ana är klar. Det går bara i 50km/h, inga specialtrix behövs. Kan väl vara ett tips att öva på att köra zickzack mellan linjerna i körbanan i olika hastigheter, gjorde jag. Inte att rekommendera kanske men men, det lär en att man kan svänga skarpt
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Träning, träning och träning. Jag tog körlektion på trafikskola för lågfart och högfart så jag visste hur, sen nötte jag så det satt i ryggmärgen. Jag tränade även högfartsbanan under ca 15-20 minuter precis före själva uppkörningen så det skulle sitta klockrent. Men det som Daza sagt är bra tips. Det svåra för mig var att hålla samma fart genom hela serpentinbanan..
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tipset jag fick var att hålla ut så långt åt motsatt håll som första svängen är i undanmanövern, då blir det egentligen bara en skarp sväng och det är tillbaka. Sen är det bara att mysa genom konbanan, vända, komma upp i 50 rätt fort, sicksacka tillbaka och bromsa snyggt.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Er det nemmest at foretage første slalom til samme eller modsatte side som man skal lave undvigelsesmanøvren?

Vh, Lars.
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Tipset jag fick var att hålla ut så långt åt motsatt håll som första svängen är i undanmanövern, då blir det egentligen bara en skarp sväng och det är tillbaka. Sen är det bara att mysa genom konbanan, vända, komma upp i 50 rätt fort, sicksacka tillbaka och bromsa snyggt.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Ja, det tænkte jeg også... men en på youtube skrev det modsatte. Altså så langt til den side, som man skal lave det første sving.

Vh, Lars.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, det tænkte jeg også... men en på youtube skrev det modsatte. Altså så langt til den side, som man skal lave det første sving.

Vh, Lars.

Testa båda alternativen och hitta ett sätt som passar dig bäst :tummenupp
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Bestod så prøven i 2. forsøg her i starten af september. Jeg har ikke haft tid til at skrive; har kørt MC hele tiden. Well... noget af tiden (-:

Det gælder om at få korrekt fart på MC'en (50 km/t) inden man når konerne. Herefter skal man køre med konstant fart hele tiden. Så snart man når konen før undvigekonen, drejer man til den side, man har fået fortalt og forsøger at være så smidig i hofterne som muligt. Herefter slalom.

Den største fejl man kan gøre er at ændre hastigheden mens man kører mellem konerne.

Vh, Lars.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bestod så prøven i 2. forsøg her i starten af september. Jeg har ikke haft tid til at skrive; har kørt MC hele tiden. Well... noget af tiden (-:

Det gælder om at få korrekt fart på MC'en (50 km/t) inden man når konerne. Herefter skal man køre med konstant fart hele tiden. Så snart man når konen før undvigekonen, drejer man til den side, man har fået fortalt og forsøger at være så smidig i hofterne som muligt. Herefter slalom.

Den største fejl man kan gøre er at ændre hastigheden mens man kører mellem konerne.

Vh, Lars.

Tillykke!

Välkommen in i gemenskapen.
 

SvenJ

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2019
Ort
LYCKEBY
Hoj
cb650f
Hej Lars,

Tänk dig att du är en slalomåkare. Lasse Kjus!
Du får inte förlora höjd och komma för sent in i nästa sväng.
Skapa utrymme för dig själv. Annars petar du ner konen som kommer efter undanmanövern.

Så, en lyckad högfartsbana börjar med att starta första svängen redan vid första konen och påbörja svängen tillbaka så tidigt du kan en bit INNAN du passerat "undanmanöverkonerna". Håll så långt till vänster vid ingången om du gör undanmanövern åt höger (för att ge dig utrymme att påbörja svängen tidigt). Om du börjar svänga tillbaka först i höjd med undanmöverkonen så är du körd. Med undanmanöverkonen menar jag de koner som står 4 stycken i linje.

När du kör i trafik. Jobba med att träna motstyrning och mjuka gaspådrag.

Leta upp en manöverbana att träna på och kör dit så ofta du kan innan uppkörning.
I slalombanan, behåll farten till näst sista konen och växla ner där.
Se till att ha väldigt klart för dig, i förväg, vilken växel du ska ha genom slalombanan samt i vändningen.
I vändningen, se till att nyttja hela bredden så att du kan motstyra och inte tappa för myc

Jag passar tipset vidare från personer som vi träffat på manöverbanan och som funkat för de två adepter jag varit handledare för.

// Sven
 
Last edited:

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Håll blicken långt fram. Om första svängen är en västersväng så håll ut till höger så att du kan börja svänga tidigt. Svänger du för sent vid första konan så är det svårt att hålla farten uppe sen.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Snakker dere ikke dansk?

Killen klarade ju provet för mer än en månad sen.


Okayokay, som uppkörningswiki för andra aspiranter är det väl bra, men Lars, han är lycklig körkortsinnehavare sedan post#11.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Snakker dere ikke dansk?

Killen klarade ju provet för mer än en månad sen.


Okayokay, som uppkörningswiki för andra aspiranter är det väl bra, men Lars, han är lycklig körkortsinnehavare sedan post#11.

Att man ska förstå Danska är det sista man kan begära av en människa. Jag läste faktiskt det inlägget, men lyckades inte begripa att kortet redan var taget :lol

Det är tur att jag har sagt åt min Danske chef för länge sedan att det är Engelska som gäller om det inte ska bli några missförstånd. :tummenupp
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Tak alle for at ville hjælpe. Men ja. Jeg har bestået, og har nu fået kørt ca. 6.000 km på MC

Manøvrebane her i Malmö er vist ret umuligt med mindre man betaler en kørerlærer for at få adgang til den eneste, der findes i Malmö.

Vh, Lars.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top