Självåtergående blinkers

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
På min Honda vfr800x har jag självåtergående blinkers, och det gillar jag inte alls. Den stänger av sig för tidigt ibland och för sent ibland. Jag vill själv bestämma över min blinkers. Har varit på Hondacenter och frågat om det är möjligt att kringgå detta, men fått tveksamma svar. Alltså inga konkreta mektips hur man får "vanlig" blinkers. Någon som vet hur man får bort detta överförmynderi ? :huvet

-I övrigt är jag nöjd med hojen.. :)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du ett elschema? Där borde det ju i så fall gå att se hur blinkersrelät styrs, om du nu har något? Antingen så styrs allt från någon centralenhet, och då är du rökt, om den inte går att programmera om, eller så har du antingen ett relä med en timer, byt relä, eller så får relät input från centralenheten, klipp den sladden.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Har du ett elschema? Där borde det ju i så fall gå att se hur blinkersrelät styrs, om du nu har något? Antingen så styrs allt från någon centralenhet, och då är du rökt, om den inte går att programmera om, eller så har du antingen ett relä med en timer, byt relä, eller så får relät input från centralenheten, klipp den sladden.

Vågar inte pela i elsystemet själv, har noll koll på sånt :näsblod
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Och läser man SlideRules inlägg i forumet som Sukkaha länkade till så är det exakt så du ska göra, pilla loss/klippa av två kablar ;)

-Ja, perfekt beskrivning :tummenupp Blir att plocka av kåpor till hösten, nu mitt i sommaren ska det köras så mycket som det är möjligt. Tack för hjälpen till er båda :banana
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
-Ja, perfekt beskrivning :tummenupp Blir att plocka av kåpor till hösten, nu mitt i sommaren ska det köras så mycket som det är möjligt. Tack för hjälpen till er båda :banana
Äh, det där är ju inte ett vinterjobb, det där gör du en regnig dag eller en kväll när det är något dåligt på tv, eller i en av reklampauserna på TV4 :rolleyes: Då får du ju njuta desto längre av fungerande blinkers dessutom ;)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Var och varannan dag ser man ju hojar som åker rakt fram i full fart med blinkers på...så självåtergående blinkers kanske inte är så dum ide, trots allt...? Det måste ju rimligtvis uppstå minst lika många läskiga situationer för att folk glömmer sina blinkers på jämfört med att deras blinkers slår av för tidigt...?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Var och varannan dag ser man ju hojar som åker rakt fram i full fart med blinkers på...så självåtergående blinkers kanske inte är så dum ide, trots allt...? Det måste ju rimligtvis uppstå minst lika många läskiga situationer för att folk glömmer sina blinkers på jämfört med att deras blinkers slår av för tidigt...?

Jag glömmer sällan mina, men det händer. Min hoj har självavstängade, men dom är rätt smarta. Stannar man fortsätter dom att blinka tex, så jag kan börja blinka i god tid innan ett rödljus. Jag stänger alltid av själv ändå, men har funktionen påslagen (jag kan ställa in eller slå av/på funktionen i menyerna) ifall jag glömmer. Tycker det är en utmärkt funktion!
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Synd på en annars hyggligt smart tanke, kan jag tycka. Problemet är ju annars egentligen det rakt motsatta. Att ingen jäkel faktiskt använder blinkers. Och då ingen längre uppskattar eller förstår användandet av blinkers verkar plötsligt nya, oväntade tolkningar infinna sig. Så sent som idag körde jag på en spikrak 50-väg och skulle svänga vänster. Jag kikar i speglarna, blinkar vänster och går ut mot mittlinjen. Och ser, precis då jag är på väg att svänga, i ögonvrån en idiot som tar sats för att köra om på samma vänstersida... Hur tänker man då? Tänker man alls? Har sällananvändandet av blinkers gått så in i helvitte långt att det kan ha fått någon slags ny betydelse? Blinka vänster - signalerar, typ, att det är okej för bakomvarande att köra om på vänster....? Okej, det var en kameltomte och jag är rasist men vart är vi på väg? Då allt om trafikförståelse och att kunna läsa av och tolka trafiken blir ett stort jävla skämt: Störst går först - och 3 ton plåtskrot går ALLTID före 200 kilo mc. Oavsett var, när eller hur...

Sorry för denna OT-odyssé, men fick sådan primitiv lust att sparka på något. Hårt... Av helvete
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Var och varannan dag ser man ju hojar som åker rakt fram i full fart med blinkers på...så självåtergående blinkers kanske inte är så dum ide, trots allt...? Det måste ju rimligtvis uppstå minst lika många läskiga situationer för att folk glömmer sina blinkers på jämfört med att deras blinkers slår av för tidigt...?
Du har ju rätt i att många glömmer, men å andra sidan, då kan vi ju dra det vidare och förbjuda alla manuella fordon, och vänta på att dom självkörande bilarna ska börja köra runt oss. Eller, så kan man ju också börja ställa krav på att dom som håller i styret och sitter bakom ratten blir aktiva förare igen, som gör aktiva val och beslut, och är medvetna om både sig själva, sitt fordon och sin omgivande trafikmiljö ;)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har ju rätt i att många glömmer, men å andra sidan, då kan vi ju dra det vidare och förbjuda alla manuella fordon, och vänta på att dom självkörande bilarna ska börja köra runt oss. Eller, så kan man ju också börja ställa krav på att dom som håller i styret och sitter bakom ratten blir aktiva förare igen, som gör aktiva val och beslut, och är medvetna om både sig själva, sitt fordon och sin omgivande trafikmiljö ;)

När har fordonsförare någonsin varit tillräckligt aktiva? Tror att ända sedan man körde häst och vagn så har majoriteten av förare/kuskar bara varit precis så uppmärksamma som krävts och inte ett dugg mer. Det ligger nog i de flesta människors natur, tyvärr.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När har fordonsförare någonsin varit tillräckligt aktiva? Tror att ända sedan man körde häst och vagn så har majoriteten av förare/kuskar bara varit precis så uppmärksamma som krävts och inte ett dugg mer. Det ligger nog i de flesta människors natur, tyvärr.
Visst är det så, och våra hjärnor drar alltid slutsatser som gynnar oss, by design. Men precis som att vi på tvåhjulingar lär oss motstyrning, så att vi vrider styret mot hindret, och därigenom svänger ifrån det, så handlar det ju bara om inlärning och (själv)medvetenhet. Ibland kan det ju vara skillnaden mellan "åfan, det var nära" och :död, och någonstans är det ju ett val vi gör, minsta möjliga ansträngning, eller bli bra på något och komma hem varje dag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Visst är det så, och våra hjärnor drar alltid slutsatser som gynnar oss, by design. Men precis som att vi på tvåhjulingar lär oss motstyrning, så att vi vrider styret mot hindret, och därigenom svänger ifrån det, så handlar det ju bara om inlärning och (själv)medvetenhet. Ibland kan det ju vara skillnaden mellan "åfan, det var nära" och :död, och någonstans är det ju ett val vi gör, minsta möjliga ansträngning, eller bli bra på något och komma hem varje dag.

Absolut, och du och jag och förhoppningsvis många andra här på SH tänker nog så för det mesta, men jag har inga förväntningar på att någon större del av våra medtrafikanter någonsin kommer börja tänka så.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hojen får väl signal från en sensor som känner av när hojen är upprätt igen efter avslutad sväng, skumt att tiden varierar.
Själv är bäste dräng.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hojen får väl signal från en sensor som känner av när hojen är upprätt igen efter avslutad sväng, skumt att tiden varierar.
Själv är bäste dräng.

Det är nog olika signaler som styr när den ska stänga av. T ex om jag kör på en enfilig s k vajer-väg i 100 knyck ungefär, och jag ska svänga av, då vill jag gärna sätta på blinkersen i god tid så att bakomvarande Facebookbilist ser att jag saktar ner farten och tänker svänga av. Efter några sekunder så stänger blinkersen av innan jag nått avfarten, och det är inte så jag vill ha det.. Sen kan jag stå vid ett rödljus i 2 minuter utan att den slutar blinka. -Nä tacka vet jag vanlig blinkers..
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top