Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Temperatur

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2019
    Ort
    Ryd
    Hoj
    Honda CBR 900 RR fireblade - 98
    Inlägg
    1

    Temperatur

    Hej. Har en honda cbr 900 rr fireblade - 98, var ute och körde, hade den uppe i ca 200 + lite till ???? varmt som fan ute och tempen gick upp till nästan 90 grader. Har digital mätare o vill veta hur långt upp temperaturen kan gå innan den kokar.. Mvh linda
    Senast redigerat av Always79 den 2019-07-12 klockan 12:10. Anledning: Vill lägga upp en bild

  2. #2
    Medlem Nord_K6_1000Rs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Hellsingland
    Hoj
    2006 Suzuki GSXR1000
    Inlägg
    52
    Min Gsxr startar inte ens elfläkten före 108° så du kan nog vara lugn

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    655
    En snabb googling säger att fläkten ska gå på vid runt 103 grader C. Det är ju trycksatt kylsystem, så det börjar inte koka vid 100 grader.

    Ett enkelt test är att kolla så kylfläkten fungerar, efter din nästa 200 km/h-bombning, stanna vid vägkanten och låt hojen gå på tomgång. Ha samtidigt ett öga på tempmätaren och kolla/lyssna efter om kylfläkten går igång vid dryga 100 grader. Om den gör det, ska tempen gå ner lite, och fläkten stannar oftast igen, för att börja gå igen en stund senare.

    Startar inte fläkten och tempen kryper vidare upp över säg 110 grader - kör hem och felsök fläkten.

    Obs - detta är en grovt generaliserad beskrivning av att testa kylfläkt - men de funkar ungefär samma på alla hojar (och bilar).
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

  4. #4
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -13
    Inlägg
    809
    Problem med kylningen får du om du kör sakta. Fartvinden gör att kylaren kyls bättre.
    Moderna kylsystem har lite övertryck. Vilket innebär att kokpunkten är högre.
    Det är givet att högt effektuttag ger mer värme som ska kylas bort.
    Vadå, en fireblade behöver inte jobba särskilt hårt i 200...
    Ryckig krypkörning i köer är klassiskt när motorn kokar.
    Racing is the process of turning money into noise.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Skickat från min iPhone med Tapatalk

checkster
Vill du annonsera ovan? Klicka här