Hur ska jag vända packboxen, konstig packbox till gaffeln.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att byta packboxarna i gaffelbenen på KLR:en men de nya gaffeltätningar ser inte ut som dom gamla, dom gamla är vanliga packboxar men de nya har fjädrar på bägge sidor och två mindre gummiläppar på ca 2/3 a höjden och en större på ca 1/3 av höjden. Har ingen aning om hur den ska vändas för att det ska bli rätt?

Spontant känns det som att de två gummiläpparna ska in i gaffelbenen för det är mer utrymme bakom dessa och dess fjäder men som sagt jag är osäker.

Se här ser packboxen ut


Mer bilder ena sidan den med den större gummiläppen


Den med de två mindre gummiläpparna
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Bild nr.2 visar uppsidan, mina nya såg exakt ut som dom du visar, bytte själv i vintras på bägge mina hojar...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bild nr.2 visar uppsidan, mina nya såg exakt ut som dom du visar, bytte själv i vintras på bägge mina hojar...

Okej så då är det som jag tänkte denna sida ska åt ut


Känns logiskt att det borde bli mer kraft som tätar då mer olja kan trycka med större arena mellan ytter ringen och själva tärningen men jag vill inte chansa.

Ska fara om jobbet och dricka kaffe nu och kolla in om där finns nåt lämpligt plaströr att knacka tillbaka packboxarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Förbannade skit, kan inte varit rätt packboxar fast det såg ut så men den måste varit nån tiondel större utvändigt. Då jag skulle knacka in den nya packboxen gick den halvvägs sen var det stopp, ännu värre då jag skulle "dra lös" den satt den så förbannat så innerbenets slitring kom genom packboxen som jag sen fick knäcka men en mejsel för att få bort. Nu blir det att byta både packbox, skrapring och slitringarna i gaffelbenet, köper nu nya slitningar till bägge benen.

Nu måste jag få tag på delar och hoppas Northbike får tag på original grejer även om det lär kosta en del och ta tid men jag orkar inte tjorva, verkar vara ett smärre helvetet att få rätt grejer till just C modellen av KLR. Jävligt irriterande var det i alla fall och blev inte bättre att jag blev tvungen att byta vattenpump i Cadillacen och en bult till vattenpumpen gick av i blocket:huvet
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Förbannade skit, kan inte varit rätt packboxar fast det såg ut så men den måste varit nån tiondel större utvändigt. Då jag skulle knacka in den nya packboxen gick den halvvägs sen var det stopp, ännu värre då jag skulle "dra lös" den satt den så förbannat så innerbenets slitring kom genom packboxen som jag sen fick knäcka men en mejsel för att få bort. Nu blir det att byta både packbox, skrapring och slitringarna i gaffelbenet, köper nu nya slitningar till bägge benen.

Nu måste jag få tag på delar och hoppas Northbike får tag på original grejer även om det lär kosta en del och ta tid men jag orkar inte tjorva, verkar vara ett smärre helvetet att få rätt grejer till just C modellen av KLR. Jävligt irriterande var det i alla fall och blev inte bättre att jag blev tvungen att byta vattenpump i Cadillacen och en bult till vattenpumpen gick av i blocket:huvet

Vad är det för märke och dimension på packboxen?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Pyramid Parts packboxar var det, kommer inte ihåg exakt i huvudet men 41x53x9 mm tror jag det kan vara. Är säkert möjligt att hitta packboxar som passar på tex Momentum men det känns som att jag vill byta slitringarna då jag är rätt att dessa skadats av brickan som sitter under packboxen då allt kom ut.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag beställt allt nytt som behövs, drygt 1500 kr blev det på northbike i Umeå, ca 500 kr billigare ä från cmsnl i England. Nu tog jag allt nytt som kan tänkas behövas för jag orkar inte tjorvet med att vänta på delar om nåt mer skulle behövas. Repar upp bägge gaffelbenen nu även om man säkert hade kunnat pruta lite på slitringarn och en bricka till andra benet, känns att det är lika bra att fixa till gaffeln ordentligt då man ändå gör det. Köpte till och med nya kopparbrickor och skruvar som håller ihop gaffeln, är nog de dyraste kopparbrickorna jag nånsin köpt men dö vet ma ju att det passar och ska bli tätt.

Förövrigt är bulten i Cadillac blocket är ute nu men lyckan var kortvarig för jag får inte loss en nippel ur den gamla pumpen som måste användas, så det är beställt en ny nu som förhoppningsvis kommer imorgon.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top