Unik BMW M3 stulen !!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns en särskild plats i helvetet för de som stjäl andras saker. Kan väl hoppas att hård karma når personerna inom en snar framtid.

Detta fall känns som ett uppenbart beställningsjobb och tyvärr är den högst troligt redan ute ur landet på någon lastbil/släp.

Tänk så bra det hade varit om vi hade haft en tull-organisation som kunde utföra sitt jobb. Eftersom det nu inte existerar någon sådan så är min rekommendation att man placerar yrkesmilitären på varenda gränsövergång som finns och kontrollerar alla lastbilar/släp som går ut ur landet mot ffa. öst....

Hur svårt kan det vara att ta ansvar som politiker (oavsett parti) och faktiskt lösa ett problem som nu bara upplevs som eskalerande? :zpy

Lider med din vän och hoppas att den hittas!

Tullen kanske har fullt upp med att ifrågasätta tre lådor öl som gurra köpt i Tyskland, eller annat asviktigt.
 

gusten85

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZR 7
Förklara.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Står på tullens hemsida



https://www.tullverket.se/sv/omoss/...gamissforstand.4.7df61c5915510cfe9e7fff4.html

Polismyndighetens befogenheter

Det finns en rad områden där Tullverkets uppdrag förväxlas med polisens. Det gäller till exempel passkontroll, människosmuggling, trafficking, utförsel av stulna bilar med flera. I dessa frågor samarbetar vi med Polisen, bistår dem när det behövs och meddelar om vi ser något som är misstänkt men det är Polismyndighetens ansvarsområde.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tullen-kan-inte-stoppa-att-stoldgods-fors-ur-landet

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tullen får inte kontrolera stulna saker som är på vag ut ur sverige. Då bryter tullen mot lagen.

Läste en artikel som skrevs för några år sen om att Tullen måste släppa lastbilar med uppenbart stöldgods ur sitt förvar för att polisen inte har resurser till att ta hand om fallet. Tydligen har det inte blivit bättre.

Samma sak där. Politikerna vill väl inte ta i det och ändra lagen för att då ska det revirmarkeras mellan polismyndigheten och tullen.

Fy fan så löjligt, man tror ju inte det är sant. En gränskontroll som inte får kolla saker på väg ut ur landet....

HEJA SVERIGE! :död
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Läste en artikel som skrevs för några år sen om att Tullen måste släppa lastbilar med uppenbart stöldgods ur sitt förvar för att polisen inte har resurser till att ta hand om fallet. Tydligen har det inte blivit bättre.

Samma sak där. Politikerna vill väl inte ta i det och ändra lagen för att då ska det revirmarkeras mellan polismyndigheten och tullen.

Fy fan så löjligt, man tror ju inte det är sant. En gränskontroll som inte får kolla saker på väg ut ur landet....

HEJA SVERIGE! :död


Resursbrist...

Jag fick erbjudande om ett inbyte av en moped som på alla sätt signalerade stöldgods så jag mailade polisen och frågade vad jag ska göra samt sa att jag kan "lura" hit kunden för att visa upp mopeden.

Det är ett par veckor sedan nu och jag väntar fortfarande på svar. Men mopeden ifråga har nog redan bytt ägare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Resursbrist...

Jag fick erbjudande om ett inbyte av en moped som på alla sätt signalerade stöldgods så jag mailade polisen och frågade vad jag ska göra samt sa att jag kan "lura" hit kunden för att visa upp mopeden.

Det är ett par veckor sedan nu och jag väntar fortfarande på svar. Men mopeden ifråga har nog redan bytt ägare.

Jag kontaktade polis och försäkringsbolag när säljarens svar på mina frågor tydde på stöldgods och möttes med samma ointresse. :(
 

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Javisst, självklart. Absolut. Förlåt TS! Kul att du för övrigt har en trådstart ”Finns det några säkra lås” orsak och verkan...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tyvärr är ju svenska offentlighets principen sadan att vill någon ha reda på ex hur många bilar modell si eller så så är det bara att ringa, maila transport styrelsen.

Transport styrelsen svarar då med samtliga bilar och vem som äger dom.

In på ex hitta .se o sedan vet du det mesta om personen, vidare till ratsit så vet du ännu mera, varför inte en sväng till skatteverket för ännu lite mera info.

Offentlighets principen gör att det går att kartlägga en person ganska fort o därmed och så finna pärlor som denna BMW,n eller dyra mc, skotrar,4 hjulingar, sommarstugor tja vad man vill igentligen.

Att sedan polis och tull står handfallna o räknar med att försäkringsbolagen skall sköta ersattningen av förlorad egendom är kränkande.

En bekant blev av med en väldigt speciell volvo 240 turbo som var max utrustad med en DTM evo motor o chassie motiv lackerad en extremt fin bil.

I detta fall var det länsförsäkringar som var bolag. Dom sa blankt nej till ersättning trots dom skälva hade värderat bilen till över 300000,.det gick 2år och vissa delar dök upp i norge bilen var således slaktad, det slutade med att kompisen fick ett slut bud på 34000 (vilket var mindre än bara hjulen kostade) om han skrev på ett papper att han inte driver ärendet längre. Hans 100000 i ersättning för juridisk hjälp via försäkringen var då slut. Han skrev på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det var intressanta artiklar i lokaltidningen som har med ämnet att göra. Tyvärr betalartiklar på nätet. Har läst dem som helhet.

https://www.hd.se/2019-07-15/tullen-klarar-inte-att-stoppa-de-utlandska-stoldligorna

I korthet. Tullen chanslös mot stöldligorna. Att stoppa stölderna är polisens ansvar inte tullverket. Tullen kan inte agera mot stöldligorna utan polisens underrättelse. Tullen begår lagbrott om de skulle kvarhålla någon med misstänkt stöldgods. Polis måste i så fall anlända medan kontroll pågår. Det kan ta timmar. Här hade man behövt en lagändring. Sedan är fokuset på ingående trafiken för att förhindra brott som kommer att begås - knark etc. Stöldgods på väg inom landet då har brottet redan begåtts.

https://www.hd.se/2019-07-16/svenska-ankarman-banar-vag-for-utlandska-stoldligor

I korthet. Utländska stöldligorna har förvånansvärt bra kännedom om lokala förhållanden. Landsmän bosatta i Sverige är så kallde ankarmän och hjälper till på plats med diverse underrättelse och logistik för att gömma, transportera stöldgodset ut ur landet.

T ex bilar som står på företagsadresser långt från brukarens bostad får ändå bilar stulna på hemadress. Det tyder ju på kartläggning.

Personligen kan jag tycka att det är för enkelt att ta reda på saker och ting. Det borde finnas motkrav eller registrering om någon söker information på en vad det än må vara. Visst ska man ha öppenhet, men det ska gå att kontrollera i efterhand och söka på samband mellan t ex en bilstöld och att någon har begärt ut uppgifter på en. Ta in berörd person på förhör som har tagit uppgifterna och se om man kan spåra vidare om denne bara agerat för att ta fram information åt någon annan. Gör det straffbart att inte vara samarbetsvillig. Kanske skulle folk vara mindre nyfikna och sprida information vind för våg som tillslut hamnar i orätta händer.

Som sagt hoppas jag att M3:an kommer tillbaka till ägaren i samma skick som den stals. Det vore ju hjärndött att slakta ett så unikt exemplar i delar. Värdet på den bilen är ju historiken och de få milen och få ägarna. Allt det blir förstört.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
En bekant blev av med en väldigt speciell volvo 240 turbo som var max utrustad med en DTM evo motor o chassie motiv lackerad en extremt fin bil.

I detta fall var det länsförsäkringar som var bolag. Dom sa blankt nej till ersättning trots dom skälva hade värderat bilen till över 300000,.det gick 2år och vissa delar dök upp i norge bilen var således slaktad, det slutade med att kompisen fick ett slut bud på 34000 (vilket var mindre än bara hjulen kostade) om han skrev på ett papper att han inte driver ärendet längre. Hans 100000 i ersättning för juridisk hjälp via försäkringen var då slut. Han skrev på.

Men vad fan var det där för hantering då från LFs sida? Vill gärna veta mera om det går bra? Stod den inte inne när den skulle eller något liknande när den blev stulen?

Själv hade jag aldrig släppt det där. Det känns som att det var ett solklart rättsfall för din kompis räkning så länge han kunde bevisa att den stod enligt alla regler. Hur kan de bara blåneka ersättning när de själva stått för värderingen? verkar konstigt.

Hade aldrig accepterat det där. :mad:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men vad fan var det där för hantering då från LFs sida? Vill gärna veta mera om det går bra? Stod den inte inne när den skulle eller något liknande när den blev stulen?

Själv hade jag aldrig släppt det där. Det känns som att det var ett solklart rättsfall för din kompis räkning så länge han kunde bevisa att den stod enligt alla regler. Hur kan de bara blåneka ersättning när de själva stått för värderingen? verkar konstigt.

Hade aldrig accepterat det där. :mad:

Det är många år sedan detta hände. bilen stog parkerad utanför huset över natten efter en tur till Elmia om jag minns rätt. Lf menade att han borde ha vaknat om nagon stal bilen.

Det är nog inte samma bekymmer i dag när det är allmänt känt att man kan sno vilken bil som helst med vilket säkerhets system som helst i dag på en par minuter.

Det var advokater o dyligt inkopplat så länge hans försäkring täckte jurist kostnaden. Taket då var 100,000:- vilket även LF,s jurister plockade pengar från:va

Ännu en som inte hade läst om vad försäkringen krävde o gällde.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det är många år sedan detta hände. bilen stog parkerad utanför huset över natten efter en tur till Elmia om jag minns rätt. Lf menade att han borde ha vaknat om nagon stal bilen.

Det är nog inte samma bekymmer i dag när det är allmänt känt att man kan sno vilken bil som helst med vilket säkerhets system som helst i dag på en par minuter.

Det var advokater o dyligt inkopplat så länge hans försäkring täckte jurist kostnaden. Taket då var 100,000:- vilket även LF,s jurister plockade pengar från:va

Ännu en som inte hade läst om vad försäkringen krävde o gällde.

Okej där ser man. Ja man måste verkligen läsa vad som gäller stenhårt och så länge man följer det så får man förhoppningsvis pengarna åter.

Får väl hoppas att LF har ändrat sig idag vad gäller bedömning av det enskilda fallet. Synd för din polare men om den skulle varit inlåst så är man nog tyvärr rökt i så fall. Även idag är man det.
Men att hävda att man skulle vaknat är ju rätt vridet att säga. Vissa sover ju bra jäkla tungt.... Zzzzz
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top