Måste man ha en power commander för o mappa min ER6-n?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Har fått tipset o skaffa Power commander o mappa min hoj för att få det o gå vettigt med ett eftermarknads slip on system. Okej jag köper det, bättre flöde, behöver mappas osv osv. Men vad jag inte riktigt hajat är varför man bara inte kan stoppa i mappningen i original ECU:n. Varför måste det till en Power commander??? Har "lallat" runt med mappningar till bilar en del och det har ju bara varit original ECU:n som skrivits om då. Varför skulle det skilja på en båge??
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Normalt när du pillar på en original-ECU är det för att den blivit knäckt, alltså hackad. Förutsatt att man inte lyckas få ut massa hemlig dokumentation handlar det om att knäcka säkerheten så att firmwaren går att läsa ut, sedan förstå sig på firmwaren, göra modifieringar till den, eventuellt knäcka mer säkerhet för att kunna skriva till ECU och slutligen flasha tillbaka.

Kort sagt, förutsatt att firmware-dokumentation och säkerhetshål inte trillar ner i knät på dig, så är det väldigt mycket jobb. Därför finns det många hojar (och bilar) där ingen knäckt ECUn, då finns det två andra alternativ, antingen byter man hela ECUn (VEMS, Megasquirt etc) eller så modifierar man signalerna som original-ECUn skickar och tar emot med ett så kallat piggyback-system (Power Commander, Bazzaz).

Vad gäller er6 så är den faktiskt knäckt, men jag tror inte någon släppt en gratis lösning. Tänkte du lämna in hojen på mappning är jag ganska säker på att mapparen skulle föredra en power commander, eftersom de är så vanligt förekommande.

I en vanlig installation så har power commandern endast koll på motorns varvtal och ditt gaspådrag, så modifierar den ECUns signaler för hur länge spridarna ska vara öppna och stängda utifrån det. Detta räcker fullgott för att mappa om bränsleblandningen lite bättre om man byter avgassystem eller fixar så hojen andas lite bättre.

Personligen skulle jag säga att varken betalflash av ECU eller Power Commander är värt pengarna för vad du får ut av det. Om du ska göra det, så gör det för att du tycker det är roligt och vill lära dig, inte för att du har någar förhoppningar om mer prestanda.

Jämnare gas kommer du absolut att få om allt blir ordentligt inställt, men det blir till ett högt pris bara för att höra parallelltwinnen föra extra väsen genom en eftermarknadspipa.

Avslutningsvis ett avskräckande kostnadsexempel om du funderat på att få ut mer prestanda:
Helsystem akrapovic ~10500kr
Power Commander ~4500kr
Mappning ~4500kr
DNA Luftfilter ~900kr
Lambda eliminator ~300kr
----------------------------------
Totalt cirka 20.000kr för 7.2hp (+11%), på en hoj där begpriset ligger på runt 30.000kr

En del av den effektökning kommer från att katalysatorn är bortmonterad, vilket förvisso troligen går genom besiktningen, men rent tekniskt är olagligt.

Katalysatorn brukar också dämpa en del ljud i hojen, så med ett helsystem kan du räkna med att det låter ordentligt mycket mer än med bara ett slipon. Vilket kan ge dig besiktningsstrul.

Men jag vill! Finns det inget som är billigt och bra?
Lyckas du komma över en begagnad power commander till er6 billigt och kör med en färdig mapp från dynojets hemsida, kanske du kan bli av med ryckigheten för 2000kr. Men detta kommer så klart inte i närheten av en riktig mappning, du får hoppas att den färdiga mappen är tillräckligt bra och eventuellt efterjustera på känn.

Sten i glashus
Jag köpte en power commander till min Honda. Jag köpte också till en bredbandslambda (autotuner-modul), så jag skulle kunna mappa/justera själv och en quickshifter för att det verkade kul. Det sista jag slängde med i beställningen var TechSpec snake skin, tankgrepp.

Efter ett par år med detta på hojen så kan jag säga följande:
Jag kommer aldrig att ha en hoj utan tankgrepp igen.
Quickshifter är kul.
Någon effektskillnad är absolut inte märkbar.
Gasresponsen och ryckigheten går att justera till det bättre.

Med hjälp av bredbandslambdan har jag fått ner förbrukningen på min törstiga hoj. Gissar på att 0.85 blev 0.7-0.75 eller något sådant. Men det är för att min hoj drar alldeles för mycket från början då den saknar smalbandslambda och vettig grundmapp. Den stora vinsten var inte bränslebesparingen utan att jag kommer ett par mil till per tank.

Det är kul att kunna logga data och sakta förbättra, men det känns också som att det blir ett livslångt projekt utan ordentlig bromsbänk och kontrollerad miljö.

Var det värt pengarna? Tankgreppet, absolut. Power commandern, nja.
Jag skulle absolut prioritera SMC-dagar, fräscha däck eller en omdrevning jag trivs med över power commander om jag började om på ny kula.
 
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag bugar för detta svar. Hållt på med SAAB i många år och där kan man ju få väldigt märkbara skillnader för en väldigt liten peng. Tänkte att så kanske var fallet här med. Jag köper mej hellre annan cykel då! Tack så mycket!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top