311 mil av ursinne och eufori..

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag och en polare bestämde oss för att ta en sväng i Norge den gångna helgen. Vi skulle mötas upp i Ljördalen i Norge på torsdagskvällen, åka vidare nån timme och sen tillbringa första natten i tält.

Jag utgick från Strömsund, och polaren från Karlstad.
Då vädret snabbt visade sig från sin sämsta sida ( mitt fall i form av ihållande regn, hagel, snöblandat och temperaturer ned till ca 2 plusgrader och i polarens fall i form av regn och kraftiga vindar, klass 1 varning) så ändrades planen till att mötas i Stöten.
Den planen misslyckades också, och vi körde om varandra och efter att mobilerna fått slut på ström, så lyckades vi hitta på varandra i Tandådalen. Ganska precis utanför en camping, där de tyckte synd om oss och ordnade riktigt god middag med en välbehövd starköl, samt försåg oss med en makalöst fin stuga med golvvärme, dusch osv.

Nästa dag började med lättare regn och vi begav oss slingrandes fram längs småvägar och grusvägar. Till slut kom vi via Oppdal bort till Sundalsöra och fann en riktigt mysig camping som fick bli andra nattens hållplats.

Dag 3 körde vi Aursjövägen, från Sundalsöra och till Eikesdalen. Makalöst trevlig väg, grus, men riktigt fin. bland sevärdheter som raviner, handgrävda tunnlar och dimhöljda bergstoppar så fick vi även se ett får mitt i lamning längs vägkanten.

Vi fortsatte vidare och körde Trollstigen, Geiranger och Strynfjellstunneln, för att ta gamla Strynfjällsvägen tillbaka mot Bismo. Men påväg upp längs gamla Strynfjällsvägen blev vädret fort sämre igen, med snöblandat. Uppe vid skidanläggningen var vägen avstängd pga snöfall. Blöta och kalla så vände vi och körde ned till Hjelle, och fann en hytte lite akut. Då var humöret återigen rätt lågt och vi insåg att vi skulle ätit för flera timmar sen.

Dag 4 så Körde vi återigen upp till skidanläggningen, men vägen var fortfarande avstängd, medan vi kollade lite på google för att se huruvida det var straffbart att ge sig ut på en avstängd väg, eller bara var på egen risk (utan att finna något svar) så kom 2 mc-åkare till. Jag å polarens bestämde oss för att köra ändå, det gick ju alltid att vända om. Vi erbjöd de två andra att hänga med, då 4 var bättre än två och de nappade. Förutom att vägen var blöt grusväg och lite snöslask här och där, så var det en riktigt rolig tur. Ingen fara alls att köra den vägen. När vi kom till andra änden så for vi skilda vägar och vi körde vidare mot Fossebergum, svängde upp och kikade på Galdhöpiggen, där det var 1,5 plusgrader och kryllade av skidåkare. (Men utsikten var makalös).

Vi fortsatte sen vidare till Turtagrö, där vi sen tog Tindevegen ned till Övre Årdal. (kändes som att köra på Kinesiska muren bitvis.)
Turen gick vidare till Laerdal, där vi tog fjällvägen över till Aurlandsvangen, där insåg jag att vi inte skulle hinna med Lysebotnvägen om jag skulle hinna tillbaka till jobbet, så vi vände och körde Laerdalstunneln tillbaka. Sen började vi dra oss mot Oslo, det blev en lång dag. 5 mil väster om Oslo nånstans runt midnatt så vek vi av och fann ett tvivelaktigt ställe att slå upp tältet på.

Dag 5 började kl 6 på morgonen, kalla och frusna så packade vi ihop och åt en enkel frukost innan vi gav oss vidare. Färden gick via Oslofjordtunneln, över till några småvägar, för att ta en en gammal smugglarväg över gränsen som ledde oss till Ivanssons bilskrot i Båstnäs, där vi tillbringade ett par timmar med att gå runt i skogen och fota alla bilvrak. Helt makalöst ställe! Vidare mot polarens ställe utanför Karlstad när jag fick ett samtal från brorsan som strax skulle lämna Oslo med lastbil. Jag kom på att jag nog skulle kunna hinna till Sveg samtidigt som han, så kunde vi slå följe sista biten. Sagt och gjort. Jag gav mig direkt vidare, för att mellan Torsby och Malung råka ut för världens störtskur, och en mötande buss i Mora som stänkte ned mig totalt. Det dåliga humöret återkom snabbt, faktiskt i takt med den sjunkande temperaturen och det ihållande regnet. Med sammanbiten sur min fortsatte jag. Någonstans i höjd med Noppikoski så tyckte jag att hojen började bli slirig och ostadig i vissa kurvor, men envis så fortsatte jag vidare.
Jag kom till Sveg 15 minuter före brorsan, frusen, genomblöt och sopslut efter 66 mil med på tok för lite mat och för små pauser. Vi käkade varsin burgare, och brorsan fick pinna vidare i Scanian medan jag insåg att de sista 30 milen fick vänta till dagen efter och jag tog in på Svegs camping.

Hemma idag så gick jag över hojen. framdäcket slitet nog för byte, bakdäcket helt slut, vilket kan förklara slirigheten den sista dagen.

Sopslut efter dessa 311 mil, men sjukt taggad att göra om det om en månad. :yoparty:yoparty:yoparty

Edit: Här kommer några bilder från resan.





























 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det låter som en riktigt trevlig tur trots vädret, jag förmodar goretex ställ och nagon typ av äventyrshoj, eller finns det fler som kör sportis på grusvagar:va.

Gärna några bilder. Norge är ett fantastiskt land.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som en riktigt trevlig tur trots vädret, jag förmodar goretex ställ och nagon typ av äventyrshoj, eller finns det fler som kör sportis på grusvagar:va.

Gärna några bilder. Norge är ett fantastiskt land.
Äh, jag tourar i skinnställ oavsett väder, regnar det för mycket så blir det regnkläder ovanpå, och min K1300 har tuggat i sig åtskilliga mil grusväg också, även om det kanske inte är förstahandsvalet :)

TS, till nästa gång, se till att fixa ett USB-uttag på hojen så att du kan ladda mobilen, eller ta med en powerbank, så slipper du stå mitt på skogen med en död mobil.

Annars låter det ju som en väldigt trevlig tur :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Låter som en typisk Norgetripp. :tummenupp
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Det låter som en riktigt trevlig tur trots vädret, jag förmodar goretex ställ och nagon typ av äventyrshoj, eller finns det fler som kör sportis på grusvagar:va.

Gärna några bilder. Norge är ett fantastiskt land.

Allvädersställ, men ingen äventyrshoj än, en BMW F800R från 2011, var dock bitvis rätt avundsjuk på polarens Africa twin 1000. Det är ingen fara att köra en gathoj på grus, rent av jäkligt kul. :yoparty De två faktorer som känns lite negativa är att jämfört med en äventyrshoj, så passar de inte lika bra klädd i lera och grus, samt att fjädringsväg och körställning/möjlighet att stå inte är på samma grus/terränganpassade nivå. Regnkläder fanns med, men när man blir överraskad av att himlen öppnar sig så är man redan dyngsur innan de hinner tas på. (Jackan fick dock vara på till och från som extra värme/vindskydds lager)


Lägger till lite bilder uppe i originalposten. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra berättat och helt rätt att välja fjällvägarna av grus. Vilken hoj spelar ingen större roll, det är mest fjädringen man kan klaga på när det blir potthål och jävelskap. 19” eller förstås 21” framhjul gör stor skillnad också när det är månlandskap. Vanlig packad grusväg, då är det bara att köra oavsett hoj.

Med det sagt så hamnar de flesta på en GS förr eller senare... :fakta


Buy quality, cry once
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra berättat och helt rätt att välja fjällvägarna av grus. Vilken hoj spelar ingen större roll, det är mest fjädringen man kan klaga på när det blir potthål och jävelskap. 19” eller förstås 21” framhjul gör stor skillnad också när det är månlandskap. Vanlig packad grusväg, då är det bara att köra oavsett hoj.

Med det sagt så hamnar de flesta på en GS förr eller senare... :fakta


Buy quality, cry once
På ett vis är det ju nästan säkrare att köra bra grusväg än asfaltväg. På grusvägen är man ju ständigt medveten om att det kan vara rullgrus mm, det glömmer man lätt bort på asfalterade vägar. I våras fick jag en highsider-liknande upplevelse, ett fint sand/gruslager på en sån där ljusgrå asfalt, helt omöjligt att se, det upplever man ju konstigt nog aldrig på grus, eftersom man alltid är förberedd på det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Aursjövägen här. Plus ett större antal liknande grusvägar på +1000m höjd i Norge. Landsvägshojar och hyfsat tempo, dvs +100 km/h.

DSC_3279.jpg
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skönt o höra att det är fler som åker grus med sportigare hojar, mina bekanta vågar knappt ut till mej med 2 km grusväg.

Fantastiska bilder över enorma vyer..
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Skönt o höra att det är fler som åker grus med sportigare hojar, mina bekanta vågar knappt ut till mej med 2 km grusväg.

Fantastiska bilder över enorma vyer..

Vägrar man grusväg där jag bor, så förlorar man 75% av vägnätet. :D Och längs grusväg tar jag hellre sporthoj än bil, då det går hålla högre fart. man kan sikta mellan potthålen. :banana
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Dhenniz

Du har tagit riktigt fina bilder, t o m solsken och blå himmel på flera av dom :tummenupp
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha själv håller jag på att få lillen blöjfri!!! Skitkul bokstavligen talat, terror jag är inte bitter.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top