Borra i massiva styrändor eller byta styre

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte montera nya lite bättre handskydd KLR:en efter som handskyddet blev lite skadat vid min vurpa tillsammans med kopplingsgreppet och chokereglaget. Köpte nya handskydd på ebay med aluminiumskena för att förhoppningsvis skydda kopplingsgreppet och chokereglaget om man gör nåt liknande.

Tänkte börja montera dom idag men då jag skar bort gummit från ändan på handtaget verkar styret vara massivt, började borra med en 5 mm bort men frågan är hur djup denna ända kan vara? Är ju inget kul att borra på frihand om det är flera cm tjockt vilket man nog kan misstänka och det är ju inte enklare av att för tillfället vara enbent.

Nästa tanke var att byta styre, Biltema har ju billiga styren och då jag googlade verkar dom ju inte dåliga, nån som har nåt att säga om biltemas styren? Jag har ett Biltema fatbar styre på gammelskotern då jag monterade styrhöjare och en kompis som testade min gammelskoter med högt styre köpte deras vanliga 22 mm crosstyre och styrhöjare till sin gamla skoter, vad jag minns är fatbar styret rakare än det vanliga med fågelpinne vilket jag gillar bättre.

Om man byter till fatbar hur är det att använda dom där omvandlarna som ändrar från 22 mm till 28 mm styre? På KLR:en sitter ju fästet för styret fast direkt i övre gaffelkronan så man kan ju inte byta fästet för styret på den. Någon nackdel att använda dom? Är det bättre att använda 22 mm styre med fågelpinne?

Så här ser den massiva änden ut på mitt styre, har väl borrat ca 15 mm nu

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Crosstyren finns med alla möjliga varianter av vinklingar.

En adapter som omvandlar från 22 till 28 mm kommer ju även höja styret, vilket några gillar och andra inte.

Ang ditt styre på bild tycker jag det ser ut som att de bara punktat fast en täckbricka i änden? Kapa styret några mm så har du väl löst problemet? Dom brukar ändå var för breda.

Eller gänga hålet, slipa bort svetsen och skruva in en lång skruv som du sedan kan slå på för att heja ut pluggen?

Eller använd det gängande hålet för att skruva fast handskyddet.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det verkar som pluggen i änden är punkad, mitt mål var att gänga den med M8 och skruva fast handskyddet direkt i pluggen. Får väl gå ut och nöta på med borrmaskinen och se om jag klarar det utan att bryta av borren. Annars får jag väl testa slipa och se om den går att få loss pluggarna.

Om jag kollar på Biltemas fatbar styre så skulle jag tro att det blir ganska samma höjd som original då det är lite lägre men med adaptrarna är man väldigt nära samma höjd som styret som sitter på.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här borrat vidare ikväll men det är då en rejäl plugg att ta sig genom.

En fundering om att byta styre, finns det nån nackdel med att byta till fatbar med adaptrar? Ser en fördel med det och det är att jag då enklare kan montera hundpejlaren som jag har som GPS bättre till på styret i mitten mellan klapparna, nu sitter den snett i böjen vid fågelpinnen och det blev ännu trängre och snedare efter att jag flyttat in kopplingshandtaget så det ska gå innanför styrändan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag gav upp borrandet och gängandet.

Fick bli nytt fatbat styre med adaptrar och höjden blev ganska samma, nu blev det bättre med placeringen av GPS:en som hamnar rakt och mer skyddat i mitten på styret. Har kvar att justera in kopplings och bromshandtagen och sätta fast kablarna med kattstrypare.

Så här blev det
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Trevligt litet garage för övrigt, bosse!

Jo det är helt okej garaget totalt ihopbyggt med ett annat garage med ett förråd mellan blir hela byggnaden ca 175 m2, men själva garage/verkstaden är på lite drygt 75 m2 och har 4 m takhöjd, sen har jag då 25 m2 till rock n roll:rock, ett loft och förråd på det. Är ganska lagom stort med drygt 100 m2 och 4 m i tak om man ska hålla det hela varmt på vintern, visst hade det varit fint med större garage med detta är nog ganska lagom.

Det som jag kommer på som sankas för tillfället är en metallsvarv och billyft.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top