Toppbox vara eller icke vara..?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tankväska är min favorit på hojar med upprätt körställning. Lite mindre än en toppbox, men stör inte alls. Praktiskt att ha pass och plånbok lätt till hands. Vissa modeller har tom remmar så att den fungerar som ryggsäck.
Enda nackdelen är att man får knäppa av den när man tankar.

Fördelen me tank väska på sportigare hoj är att man kan ligga mjukt på den... Risken att man somnar bakom styret kanske då...
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
På JAWA:n har jag numera alltid box. Skönt och slippa släpa på tvåtaktsolja i ryggan. Det blir plats över för en hammare och silvertejp också om man nu skulle behöva finmeka lite. Den blir ju inte mycket fulare med box och kommer aldrig upp i hastigheter som påverkas av aerodynamik.:hihi:hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För många år sedan körde jag med Bryggeriföreningens Krauserreplika som toppbox. En drickaback har luftgenomsläpp och är således vobbelfri även i högre farter men också perfa för en hämtpizza! :tummenupp
Men den spräckte bakramen efter 10 000 mil. :fakta
Så jag har således slutat använda den. SportHojen med sprucken bakram… Japansk kvalitet? :mad:
Tur att jag inte äter hämtpizza så ofta!
Sen började jag köra engelskt för 30 år sedan och, som alla vet, så ser det juh fördjävligt ut även om man har en drickaback som toppbox. :fakta

Men det går att få med sig mer än man behöver ändå när man ska köra hundratals mil. :tummenupp
Nu var det visserligen vädret som gjorde att sommarkläderna inte behövdes... :rodnar

20190704_123157 (2).jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Korvlådor har ju sin användning. :rolleyes:
Här inför resan och sista kvällen på Norgeturen. :fyllisar
P_20190705_205255_1.jpg
P_20190711_213702_1.jpg
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Toppbox är ju toppen å ha asså! Då får man ju plats med handväskan, sminkväskan, dvärgpudeln å värsta söta trosorna från Hennes å Mauritz :tuttar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Toppbox är ju toppen å ha asså! Då får man ju plats med handväskan, sminkväskan, dvärgpudeln å värsta söta trosorna från Hennes å Mauritz :tuttar

Min kvinna säger att jag inte får ha trosor under skinnstället... :(

Smink behöver jag inte sedan jag köpte mörkt visir för 30 år sedan! :tummenupp
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
åååå faaan det är till att packa i.......!!!!!!fan jag trodde det var någon slags mulltoa folk åkte runt med där bak :fakta
som många andra skrivit inte så vackert men praktiskt
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag hade en sådan här på långresor med Hayabusan. Det är enklare på de hojarna för man kan montera precis vad som helst utan att det ser sämre ut än original. :lol
 

Bifogat

  • 20081008(008)-800.jpg
    20081008(008)-800.jpg
    59.8 KB · Visningar: 110

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag hade en sådan här på långresor med Hayabusan. Det är enklare på de hojarna för man kan montera precis vad som helst utan att det ser sämre ut än original. :lol

-Är det en tankväska du fäst på sadeln ? Ser iaf najs ut med en smidig tygtoppbox :tummenupp
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
-Är det en tankväska du fäst på sadeln ? Ser iaf najs ut med en smidig tygtoppbox :tummenupp

Det är en Tail Bag. Ja den fungerade bra och gav inga störningar ens i toppfart. Skönt att slippa ha en ful klotgrill på också och en sådan kånkar man inte omkring med.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Efter att ha läst denna tråden förstår man varför det är omöjligt att sälja min pakethållare.

Fast BARA den fular väl inte ner så mycket som en toppbox för det går bra att surra en stor vanlig väska också.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Näää vaddådå?
Vardagar är väl något så ofantligt osexigt, skippar dem helt och hållet, och kör hoj utan äckligt vindsegel istället.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Efter att ha läst denna tråden förstår man varför det är omöjligt att sälja min pakethållare.

Fast BARA den fular väl inte ner så mycket som en toppbox för det går bra att surra en stor vanlig väska också.

För den lilla minoriteten på SportHoj som kör SportHoj är utseendet viktigt! :)

Lösningen är en pakethållare som lätt går att skruva av om man behöver spänna fast en stor, vanlig väska! När väskan sitter på syns inte pakethållaren och när väskan åker av skruvas pakethållaren av! :tummenupp

https://www.worldoftriumph.com/part...og/triumphmc/modelid/3374/block/30016200-0-2/
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den skymmer i.o.f.s. sikten i backkameran lite men annars ser jag bara fördelar.. eller vadå?

20180606-180404.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Njae... Jag kan köpa att det är smidigt att kunna låsa in hjälm och fika i en toppbox, men jag avstår.

När jag behöver ha med mig lite grejer tar jag ryggsäck eller tankväska.
När jag behöver ha med mig lite mer grejer tar jag ryggsäck och tankväska.
När jag behöver ha med mig massor med grejer tar jag ryggsäck, tankväska och sidoväskorna på VFR:en.

Sidoväskor är snyggare än toppbox alla dagar i veckan. ;)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Min kvinna säger att jag inte får ha trosor under skinnstället... :(

Smink behöver jag inte sedan jag köpte mörkt visir för 30 år sedan! :tummenupp

Stackars dig! Det är ju så luftigt och skönt med trosor under skinnbyxorna :hihi

Mörkt visir ska inhandlas.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Min kvinna säger att jag inte får ha trosor under skinnstället... :(

Smink behöver jag inte sedan jag köpte mörkt visir för 30 år sedan! :tummenupp

Commando under tajta skinnbrallor och hjälm med mörkt visir, wtf are you doing out there! :va :brynad
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top