Toppbox vara eller icke vara..?

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Vissa skulle aldrig sätta en toppbox på sin hoj, men jag tycker den är guld värd. Beror ju såklart på vilken hoj man har, men jag skulle aldrig klara mig utan toppboxen. Hur tänker ni andra ? Toppbox eller inte toppbox ? :)

20190708_194603 (2).jpg
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Håller helt med- det ser för djävligt ut, men ack så bekvämt att ha den. Så numera får den sitta på sin plats. Man lär ju inte titta ditåt när man kör
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varje vår arrangerar jag toppboxens dag. Då ritualmördar och bränner vi en toppbox på bål.:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är inte speciellt förtjust i vad topboxarna gör med hojen. Att det ser fördjävligt ut må väl vara, men hojen blir ju instabil och jävlig.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har du en massa dildos i den kallas den för Snoppbox. Vad har jag i min toppbox? Regnkläder, Påse för däcklagning, pump för däcket som man kopplar in på batteriet. Första hjälpen kit.
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag klarar mig hittills på min 20l kriega rygga och en tankväska.

Men man kanske skulle försöka montera dit en klotgrill istället. Ungefär samma size. :fakta Skämt och sido, packmöjligheter är guld värt. Förstår varför du gillar den.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Personligen kan jag inte ha en hoj utan någotsånär vettiga packmöjligheter.
Alla vardagsbestyr blir så mkt enklare. Sen om det är topbox eller sidoväskor spelar mindre roll, vackert är det inte hur som haver2.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Aldrig i livet, men allt beror på vad man har hojen till...
De ända jag använder är ryggsäck... Har använt mig av tank väska. ..
Allt annat är en styggelse i mina ögon...
Köpte en hoj för länge sen som jag fick me packväskor till, men dom monterades aldrig.. Dom gjorde sig bättre i källarförådet...
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Alltså, detta är varför man behöver minst två motorcyklar. På nyttobågen är det helt nödvändigt med en toppbox för att stuva ner hjälm, handskar och sånt när man parkerar i stan och ska på bio, krogen eller nåt och inte vill/kan släpa med sig mc-prylarna (inte i rüggzäck heller). Eller en (liten) matkasse på väg hem från jobbet. Med mera. Jag tror jag har en 20-liters box. Liten men den räcker oftast.

På den andra hojen, nöjesmaskinen, behövs det inget packutrymme för den bara.....brassar. Och så är det med det.

Man kan förvisso ta bort toppboxen när den inte behövs och på så sätt kullkastas plötsligt hela mitt resonemang och det skulle egentligen kunna räcka med en hoj men......nä. Två. Minst två.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Hade en topbox på min gamla FZ1-SA och helvette vad det vobblade i 150+, ett år senare när man tog av den så kändes det som att man körde en ny hoj, helt problemfritt även i kurvorna i höööga hastigheter.
Men jävlar vilken komfort man får från en toppbox på 48 liter, fick ju plats med en hel jäkla vattenmelon där ju :D
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag är inte speciellt förtjust i vad topboxarna gör med hojen. Att det ser fördjävligt ut må väl vara, men hojen blir ju instabil och jävlig.

Hade tidigare hållit med i allt du skriver. Har en 45 liters as till topbox från SW-Motech på min BMW R1250GS och det går fan inte att känna om den är monterad eller inte. På mina KTM 1290 SA så fick jag vobbel...
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har också testat topbox o den var kanon inga bekymmer med att klämma ned en mjölkkartong i ryggan eller lite andra små saker.

Blev av med min i stark blåst och möte med lastbil:va den blåste helt sonika sönder o försvann från hojen, orkade inte leta efter eventuella rester utan åkte vidare.

Men visst är det smidigt men i dag skulle jag satsa på en med klick fäste så det lätt går att välja om man vill ha bagage utrymme eller ej på hojen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror att jag fick med en i tyg till senaste hojen, det kan vara den som gör att man inte får in fler skor längst in i hörnet i garderoben :va

Jag hade faktiskt en topbox från Givi till min FJR, den satt på när jag körde hem hojen, när jag sålde den, och när vi helt oplanerat blev 2 pers på min hoj på en tur till Åland några dagar. Men det gör ju inte underverk för tyngdpunkten, varken på höjden eller längden, aerodynamiken blir ju inte bättre och det ser som sagt lite sådär ut :gnissla
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Personligen kan jag inte ha en hoj utan någotsånär vettiga packmöjligheter.
Alla vardagsbestyr blir så mkt enklare. Sen om det är topbox eller sidoväskor spelar mindre roll, vackert är det inte hur som haverView attachment 449831

Jo, det spelar ju skitstor roll!! Sidoväskor kan se helt ok ut om de passar med hojen. Toppbox ser ALDRIG ok utom möjligen på Goldwing och liknande skapelser men då är det ju mest för de hojarna är så stora och fläskiga i övrigt.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
På sporthojar tänker jag efter egen erfarenhet att det är konstigt att inte fler kör med topbox på längre resor
Själv gjorde jag en egen passagerarkuts med snabbfäste för Givi topbox.
Köpte och monterade av någon anledning givis största topbox i detta snabbfäste, ser såklart lite lattjo ut men är helt suveränt när man är ute på långtur, packning för en vecka får plats, innerväska att ta med till hotellrummet och faktiskt märker man inte av topboxen när man kör. Snabbt och enkelt att plocka av för dagsturer på alpvägar.
Får tänka sig för när man kliver av hojen bara så man inte roundkickar topboxen.
Hojen jag kör med är en BMW R1200S
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tankväska är min favorit på hojar med upprätt körställning. Lite mindre än en toppbox, men stör inte alls. Praktiskt att ha pass och plånbok lätt till hands. Vissa modeller har tom remmar så att den fungerar som ryggsäck.
Enda nackdelen är att man får knäppa av den när man tankar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top