Dålig toppfart på vn800

Krille pergenius

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Fagersta
Hoj
2001 kawasaki vn800
Hej jag är ny här på forumet.

Jag har en kawasaki vn800 som inte går riktigt som den ska.
Den startar och går rent bara det att den är så slö. Jag vet att det är en tung och slö hoj men känns ändå orimligt att jag ska bli från åkt av en virago 530.
Sen att jag bara har en toppfart på 120kmh
Oavsett om jag ligger på halvgas på 4;ans växel eller om jag ligger fullt på 5;an.
Inte för att jag behöver åka fortare men känns som att den borde ha mer att ge.

Kanske inte ens är nå fel på hojen utan bara att den är så slö.
Jag har gjort rent förgasaren både hög/låg fart fast utan resultat.

Det står i boken att den ska ha en toppfart på ca 180-190 så det känns som att det fattas lite på min.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh krille
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En virago 530 är en ulv i fårakläder inget att skämmas över att vara efter en potent maskin från yamaha.

Sedan är angiven toppfart kanske inte riktigt relevant. Förmoda 160-170 o dit går det ku inte fort det är en glidare du äger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den ska väl ha en sådär 50-60 häst, så 120 är på tok för låg toppfart.
Felet har något med förbränningen av bränslet att göra, och alla delar involverade i det. Så, luften, elen eller bensinen.
Även med gamla a-beg strypningen borde du kunna skrämma upp den i mer än 120, det är ju vad en 125:a gör. :hihi
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Instämmer med Ulvhamne. För att vara en glidare är det rätt bra skjuts i dom där. Att halvgas i fyran eller fullgas i femman inte ger nån skillnad är ett tecken på att nåt inte stämmer. Jag har en bobbad M800 (systermodellen) och den går förvånansvärt bra på småvägarna, om man vågar bortse från väghållningen :)
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Kan det vara problem med vakumtrottlarna, kanske en läcka i membranen som hindrar den att gå på fullgas.
 

Krille pergenius

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Fagersta
Hoj
2001 kawasaki vn800
En virago 530 är en ulv i fårakläder inget att skämmas över att vara efter en potent maskin från yamaha.

Sedan är angiven toppfart kanske inte riktigt relevant. Förmoda 160-170 o dit går det ku inte fort det är en glidare du äger.

Behöver absolut inte åka fortare meb känns som att den borde ha mer att ge.
Kändes lite pinsamt när jag fick avbryta en omkörning i 110 för att den knappt orakade upp i högre hastighet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sitter relativt nytt ca1år gammalt hypercharge monterat och förgasaren är bestyckad efter den och avgas (raka rör).
Av auktoriserad firma.

Även kopplingen är ny bytt till en med hådare fjädrar och bättre lameller.

Om du litar på att firman gjort jobbet korrekt så börjar det väl vara dags att göra komptester på cylindrarna då.
 

Krille pergenius

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Fagersta
Hoj
2001 kawasaki vn800
Om du litar på att firman gjort jobbet korrekt så börjar det väl vara dags att göra komptester på cylindrarna då.

Ok, jag får försöka göra det,
Ska börja idag och plocka bort saker så jag kommer åt förgasare så jag kan kolla alla membran och packningar idag så får jag passa på att komp testa.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Sambons VN800 låter mycket piggare än vad du beskriver och hennes är helt original. Hon hade inga problem o köra om o komma upp i plus 120km/h.
 

Krille pergenius

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Fagersta
Hoj
2001 kawasaki vn800
Sambons VN800 låter mycket piggare än vad du beskriver och hennes är helt original. Hon hade inga problem o köra om o komma upp i plus 120km/h.

Kan tänka mig det.känns som att min borde gå bättre än va den gör.
Fast det är ju svårt när man inte har nått att jämföra med för det är ju en rätt så tung hoj på så liten motor.
Sen har jag precis tagit körkortet så har aldrig tänkt på det tidigare då jag bara övningskört.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan tänka mig det.känns som att min borde gå bättre än va den gör.
Fast det är ju svårt när man inte har nått att jämföra med för det är ju en rätt så tung hoj på så liten motor.
Sen har jag precis tagit körkortet så har aldrig tänkt på det tidigare då jag bara övningskört.

En polares flickvän övningskörde för mig på en Virago 535, och trots att den gick rent fantastiskt illa så gick den att få upp i 140 med lite tålamod. Den Viragon är i särklass det slöaste tvåhjuliga fordon jag någonsin kört. Din hoj borde iaf ha lite mer drag än det bojsänket även om din väger lite mer.
 

Krille pergenius

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2019
Ort
Fagersta
Hoj
2001 kawasaki vn800
En polares flickvän övningskörde för mig på en Virago 535, och trots att den gick rent fantastiskt illa så gick den att få upp i 140 med lite tålamod. Den Viragon är i särklass det slöaste tvåhjuliga fordon jag någonsin kört. Din hoj borde iaf ha lite mer drag än det bojsänket även om din väger lite mer.

Ja man kan ju tycka det iaf.
Skulle nog kunna komma upp i högre hastighet om jag satte på trampor istället :)
 

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Du får ta och provköra någons VN800 som finns på nätet så du har ngt att jämföra med. Själv fick jag en glad överraskning igår efter tändstiftsbyte och luftfilterbyte på min GSX 750 från 1980. Den blev avsevärt mycket piggare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top