REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Fagersta
    Hoj
    2001 kawasaki vn800
    Inlägg
    7

    Dålig toppfart på vn800

    Hej jag är ny här på forumet.

    Jag har en kawasaki vn800 som inte går riktigt som den ska.
    Den startar och går rent bara det att den är så slö. Jag vet att det är en tung och slö hoj men känns ändå orimligt att jag ska bli från åkt av en virago 530.
    Sen att jag bara har en toppfart på 120kmh
    Oavsett om jag ligger på halvgas på 4;ans växel eller om jag ligger fullt på 5;an.
    Inte för att jag behöver åka fortare men känns som att den borde ha mer att ge.

    Kanske inte ens är nå fel på hojen utan bara att den är så slö.
    Jag har gjort rent förgasaren både hög/låg fart fast utan resultat.

    Det står i boken att den ska ha en toppfart på ca 180-190 så det känns som att det fattas lite på min.

    Tacksam för all hjälp jag kan få.
    Mvh krille

  2. #2
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 496
    Kan den vara strypt till mellanklass?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Fagersta
    Hoj
    2001 kawasaki vn800
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Kan den vara strypt till mellanklass?
    Jag har faktiskt inte ens tänkt den tanken men kanske vore värt att kolla upp????????

  4. #4
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    5
    Inlägg
    10 828
    ...eller kollapsade luftfilter.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 303
    En virago 530 är en ulv i fårakläder inget att skämmas över att vara efter en potent maskin från yamaha.

    Sedan är angiven toppfart kanske inte riktigt relevant. Förmoda 160-170 o dit går det ku inte fort det är en glidare du äger.

  6. #6
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 541
    Blogginlägg
    37
    Den ska väl ha en sådär 50-60 häst, så 120 är på tok för låg toppfart.
    Felet har något med förbränningen av bränslet att göra, och alla delar involverade i det. Så, luften, elen eller bensinen.
    Även med gamla a-beg strypningen borde du kunna skrämma upp den i mer än 120, det är ju vad en 125:a gör.

  7. #7
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    WR250
    Inlägg
    631
    Instämmer med Ulvhamne. För att vara en glidare är det rätt bra skjuts i dom där. Att halvgas i fyran eller fullgas i femman inte ger nån skillnad är ett tecken på att nåt inte stämmer. Jag har en bobbad M800 (systermodellen) och den går förvånansvärt bra på småvägarna, om man vågar bortse från väghållningen

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    177
    Kan det vara problem med vakumtrottlarna, kanske en läcka i membranen som hindrar den att gå på fullgas.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Fagersta
    Hoj
    2001 kawasaki vn800
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    ...eller kollapsade luftfilter.
    Sitter relativt nytt ca1år gammalt hypercharge monterat och förgasaren är bestyckad efter den och avgas (raka rör).
    Av auktoriserad firma.

    Även kopplingen är ny bytt till en med hådare fjädrar och bättre lameller.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Fagersta
    Hoj
    2001 kawasaki vn800
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    En virago 530 är en ulv i fårakläder inget att skämmas över att vara efter en potent maskin från yamaha.

    Sedan är angiven toppfart kanske inte riktigt relevant. Förmoda 160-170 o dit går det ku inte fort det är en glidare du äger.
    Behöver absolut inte åka fortare meb känns som att den borde ha mer att ge.
    Kändes lite pinsamt när jag fick avbryta en omkörning i 110 för att den knappt orakade upp i högre hastighet

  11. #11
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 541
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Krille pergenius Visa inlägg
    Sitter relativt nytt ca1år gammalt hypercharge monterat och förgasaren är bestyckad efter den och avgas (raka rör).
    Av auktoriserad firma.

    Även kopplingen är ny bytt till en med hådare fjädrar och bättre lameller.
    Om du litar på att firman gjort jobbet korrekt så börjar det väl vara dags att göra komptester på cylindrarna då.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Fagersta
    Hoj
    2001 kawasaki vn800
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Om du litar på att firman gjort jobbet korrekt så börjar det väl vara dags att göra komptester på cylindrarna då.
    Ok, jag får försöka göra det,
    Ska börja idag och plocka bort saker så jag kommer åt förgasare så jag kan kolla alla membran och packningar idag så får jag passa på att komp testa.

  13. #13
    Medlem daspunners avatar
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Varberg
    Hoj
    2008 Kawasaki ER6N
    Inlägg
    364
    Sambons VN800 låter mycket piggare än vad du beskriver och hennes är helt original. Hon hade inga problem o köra om o komma upp i plus 120km/h.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Fagersta
    Hoj
    2001 kawasaki vn800
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Sambons VN800 låter mycket piggare än vad du beskriver och hennes är helt original. Hon hade inga problem o köra om o komma upp i plus 120km/h.
    Kan tänka mig det.känns som att min borde gå bättre än va den gör.
    Fast det är ju svårt när man inte har nått att jämföra med för det är ju en rätt så tung hoj på så liten motor.
    Sen har jag precis tagit körkortet så har aldrig tänkt på det tidigare då jag bara övningskört.

  15. #15
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 541
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Krille pergenius Visa inlägg
    Kan tänka mig det.känns som att min borde gå bättre än va den gör.
    Fast det är ju svårt när man inte har nått att jämföra med för det är ju en rätt så tung hoj på så liten motor.
    Sen har jag precis tagit körkortet så har aldrig tänkt på det tidigare då jag bara övningskört.
    En polares flickvän övningskörde för mig på en Virago 535, och trots att den gick rent fantastiskt illa så gick den att få upp i 140 med lite tålamod. Den Viragon är i särklass det slöaste tvåhjuliga fordon jag någonsin kört. Din hoj borde iaf ha lite mer drag än det bojsänket även om din väger lite mer.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Fagersta
    Hoj
    2001 kawasaki vn800
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    En polares flickvän övningskörde för mig på en Virago 535, och trots att den gick rent fantastiskt illa så gick den att få upp i 140 med lite tålamod. Den Viragon är i särklass det slöaste tvåhjuliga fordon jag någonsin kört. Din hoj borde iaf ha lite mer drag än det bojsänket även om din väger lite mer.
    Ja man kan ju tycka det iaf.
    Skulle nog kunna komma upp i högre hastighet om jag satte på trampor istället

  17. #17
    Medlem GUEs avatar
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Huddinge
    Hoj
    Ducati Monster 821 - Suzuki GSX 750 1980
    Inlägg
    13
    Blogginlägg
    3
    Du får ta och provköra någons VN800 som finns på nätet så du har ngt att jämföra med. Själv fick jag en glad överraskning igår efter tändstiftsbyte och luftfilterbyte på min GSX 750 från 1980. Den blev avsevärt mycket piggare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Är det samma regler för elhojar som för snöskotrar med fyrtaktsmotor - man får köra dem även om man är lite på pikalurven...?

Alatalo
Vill du annonsera ovan? Klicka här