ZX6R -97. HJÄLP problem med bränsleförsörjningen.

Jaken3

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Linköping
Hoj
1997, Kawasaki ZX6R
Hallå! Har fått problem med min gamla pärla och tänkte höra om någon underbart vänlig själ känner igen problemet och kan hjälpa mig!

Mycket info kommer för att underlätta diagnostiken, hoppas ni orkar läsa! :lol

Sammanfattningsvis har min hoj (Kawasaki zx6r från 1997) börjat dö efter bara några kilometers körning. Först börjar den hacka och går bara på mycket gas, för att sedan sluta gå helt. Startar heller inte igen sen. Låter och känns som att den inte får soppa. Har testat att koppla bränslepumpen direkt till batteriet, som då drar igång fint och motorn startar därefter igen. Men bara för att sedan dö igen efter några kilometer. Också - när motorn står på tomgång går bränslepumpen fint. Likaså pumpar bränslepumpen mer när jag varvar. Pumpen drar dock inte igång när tändningen slås på, utan bara när motorn är igång (ska det vara så?!)

Verkar ju alltså som att själva bränslepumpen funkar, men av någon anledning pumpar den inte upp bensin under körning. Har testat att byta relät till bränslepumpen, men ingen skillnad.

Har nu helt tokslut på idéer på vad jag ska gå vidare med, således mycket tacksam för hjälp! Kan det vara nått glapp eller skit då det ju verkar fungera intermittent och när åbäket står still?


Tillägg: Problemet debuterade när jag tog ut cykeln från vinterförvaring. Startade då inte alls. Efter manuell aktivering av pumpen enligt ovan startade den dock på en gång och gick precis som vanligt under en månad eller så. Sen dess har dock problemet alltså återkommit, och cykeln funkar nu enbart korta sträckor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Två vanliga fel som ger det där symptomet är avluftningen till tanken och/eller bränslefiltret är igensatt så att hojen inte får tillräckligt med bränsle.
Det första testar du genom att köra med tanklocket öppet, om hojen inte dör är avluftningen till tanken igensatt och behöver fixas.
Det andra testar man genom att byta filtret. Om problemet försvinner var det filtret som var problemet.

Andra saker kan vara bös i botten av tanken som täpper till, eller en soppapump som inte pumpar, utan bara låter.
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Jag har faktiskt en Zx9r, 1998 med liknande problem. Men jag kan komma flera mil innan den börjar beté sig som din. Ena gången tog det ett tag att få igång den. Andra gången kunde jag bara rulla igång den igen efter att den dog i farten.

Det jag gjort är att rengöra kontakterna i bränslepumpen (slipat till ytorna) samt tagit bort oxid till kontakten för bränslerelät. Bränslefiltret var inte igentäppt, men bränsleslangarna var väldigt torrspruckna så dem bytte jag.

Ska väl härnäst försöka rengöra soppakranen och kolla lufttillförsen av tanken.
 

Jaken3

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Linköping
Hoj
1997, Kawasaki ZX6R
Tack för tipsen, skall testa båda!

Det konstiga är ju dock att det går att starta hojen efter manuell frampumpning av bensinen (direktkoppling av pumpen till batteriet). Känns inte som att detta borde funka heller då om filtret är satt eller om avluftningen funkar dåligt?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har en -98 och länge trodde jag att pumpen inte alltid gick igång när jag slog på tändningen. Men, om kranen är på så låter inte alltid pumpen, jag antar det beror på att systemet är fyllt med bränsle.
Men, om jag stänger kranen så knattrar pumpen ALLTID igång. Så, om du vill kolla om pumpen fungerar, stäng kranen och sätt på tändningen.
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Bränslepumpen går väl bara om startmotorn eller motorn går?

För när jag funktionstestade pumpen drog vi ut slangen som går in till förgasarna. När jag slog på tändningen hände ingenting, men när jag drog igång startmotorn pumpade den på som bara den.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bränslepumpen går väl bara om startmotorn eller motorn går?

För när jag funktionstestade pumpen drog vi ut slangen som går in till förgasarna. När jag slog på tändningen hände ingenting, men när jag drog igång startmotorn pumpade den på som bara den.

Pumpen på min knattrar igång när jag slår på tändningen. Och det ska den nog göra...
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Jag har en ZX6R från 96 och har bråkat med min pump ett antal gånger. Pumpen ska bara gå när motorn är igång eller när man trycker på startknappen. Ett sätt att testa det är att med motorn avslagen och tändningen på lägga i en växel och trycka på startknappen. Pumpen ska då gå igång, se upp här så att pumpen inte redan byggt upp tryck innan du testar då den stänger av sig vid ett visst tryck och sen startar igen när trycket faller. Det kan vara så att pumpen är sliten och inte bygger det tryck den ska, detta är lätt att mäta med en bränsletrycksmätare från biltema. Minns inte riktigt vad det ska va för tryck men det ska stå i servicemanualen.

Kolla också så att inte solenoiden på pumpen kärvar, det hände på min och då kunde man komma några kilometer innan den dog och man fick knacka på pumpen medan man försökte starta den. Löste det genom att plocka bort plastkåpan på pumpen och rengöra mekanismen där.

Bränslepumpen och bränslepumpsrelät på den här modellen är ökänt dåliga men kan ju vara så att det är stopp i nån bränsleslang eller i förgasarna.

95 - 97 är en modell och 98-00 är en vilket kan förklara varför Moss pump går då han vrider på tändningen.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top