SMC mc-vägar skåne - undvikas?

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hej,

Sitter o funderar över några dagars tur nere i skåne och smc har denna pdf

https://www.svmc.se/upload/Travel/Dokument/VV-Kartor/Region_syd_sk%C3%A5ne.pdf

Den visar populära mc-vägar men syftet med kartan är att påvisa dels vart olyckor skett men även vägar som bör få underhåll. Ska man undvika dessa vägar eller är vägarna numera bra? Kartorna på SMC är väl inte dom färskaste direkt.

Någon?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör du med huvudet o inte gasen så är det skit samma vad för väg du kör.. jag kör ofta ren grusväg med tunderacen och den går skit bra att sladda med om man nu vill detta..

Kör o fundera inte.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Kör du med huvudet o inte gasen så är det skit samma vad för väg du kör.. jag kör ofta ren grusväg med tunderacen och den går skit bra att sladda med om man nu vill detta..

Kör o fundera inte.

Absolut håller med, att överplanera och fundera sönder en resa tar bort det roliga men tänkte ta min K1600GTL och den vill i alla fall inte jag dundra runt på skitvägar med. Därav lite research vart jag ska styra på för vägar.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Finns set nåtta riktigt urusla vägar i Sverige. Om nu jämför med hur det ser ut i vissa andra länder
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Finns set nåtta riktigt urusla vägar i Sverige. Om nu jämför med hur det ser ut i vissa andra länder

Finns säkert.

Jag var mest brydd över att SMC nu gjort sig besväret att skapa kartor med olyckor och populära mc-vägar som anses behöva förbättras. Dom är från 2009 tror jag så ska väl kanske inte anses relevanta längre så eftersom dom nu är utmärkta så fint på kartan som populära mc-vägar i skåne så tänkte väl jag att dom är värt att åka på när man inte är bekant med den delen av landet. Jag kan ju berätta senare om BMW:n skakade sönder eller om den höll :hihi
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
men kommer du in på en dålig väg är det väl bara att svänga av vid nästa korsning.
det finns hur många fina hoj vägar i skåneland.
österlen är fint, likaså bjäred halvön för att inte glömma Söderslätt. är vägarna lite gropiga sänk hastigheten o hitta en ny väg. det tycker jag är lite av äventyret o jag kör HD ultra o klarar den det gör din bmw det nock också.
jag vet bmw´n tål en hel del , jag piskade andalucien runt på en sån vi hyrde jag hade inga probblem verken i berg eller vid havet annat än att jag tyckte den var tung som fan :D
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
men kommer du in på en dålig väg är det väl bara att svänga av vid nästa korsning.
det finns hur många fina hoj vägar i skåneland.
österlen är fint, likaså bjäred halvön för att inte glömma Söderslätt. är vägarna lite gropiga sänk hastigheten o hitta en ny väg. det tycker jag är lite av äventyret o jag kör HD ultra o klarar den det gör din bmw det nock också.
jag vet bmw´n tål en hel del , jag piskade andalucien runt på en sån vi hyrde jag hade inga probblem verken i berg eller vid havet annat än att jag tyckte den var tung som fan :D

Tack, bra info och tips.
Tror jag startade min tråd med helt fel förklaring, syftet var exakt att få svar som ditt, alltså tips på bra vägar att åka.
SMC kartan var utgångspunkten men så hakade jag upp mig på deras "dåliga vägar" information. Det var inte så mycket att jag är rädd att åka på dålig väg, been there, done that, det är ju som sagt bara att vända :tummenupp

Med nyligen läkt handledsbrott som nu sjukgymnastiseras är jag väl lite extra noga med vart jag ska åka.

Tack.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tackar, då fattar jag, bra info.

Nu finns det ju roligare vägar än just E6an i Skåne men jag har aldrig reflekterat över att beläggningen skulle vara särskilt dålig. Körde senast förra helgen Malmö-Hbg.

För att svara på frågan du egentligen ställer så kör Åstorp-Stenestad-Klåveröd, fortsätter du åt sydväst mot Höör-trakten finns mycket fina vägar där. Öster om Malmö från Bara-Torup och mot Häckeberga slott finns mycket fina vägar också.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top