Biltemas luftfilterolja, duger den?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köpte Biltemas luftfilterolja och oljade i skumfilter till min CB250N för drygt två år sen och tänkte inte så mycket på detta med filteroljor.

Nu har jag dock två helt nya filter som ska oljas in ett Ramair som ska på n HSR42 till Hondan då den kompressormatas och sen köpte jag ett nytt Uni filter till KLR:en. Hur är det med filterolja duger biltema eller vad ska man ha? Ska man gå på de miljövänliga No Toil eller TwinAir?

Hondan lär ju inte köras mycket och kommer ju bara gå på asfaltväg, KLR:en lär uteslutande rulla efter grusvägar så där lär det ju vara mer dammigt men har på känn att det räcker att rengöra filtret på KLR:en en eller max två gånger på år.

Vad säger ni om filterolja och filterrengöring?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
För funktionen är det skitsamma om du kör med Biltema eller något annat men med de miljövänliga slipper man slabba med avfettning eller bensin när man tvättar.Har nog använt Notoil i minst 10år till cross/enduro och kommer inte att byta tillbaka...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla överblivna slattar hos oljebolaget går till containern där de sen tillsätter klister innan det tappas på flaska och säljs som sågkedjeolja.
Eller filterolja och då tillsätter man även färgämne.

Raljerande kanske men det är ungefär så avancerade de två produkterna är.

Filteroljan ska vara klibbig så den inte rinner av, och färgad så man ser att hela filtret är inoljat. Jag är en snålis så jag brukar blanda ut filteroljan med sågkedjeolja.

Skulle inte vara rädd att köpa miljövänligt men jag köpte på mig mycket när jag körde mycket cross och nu kör jag så sällan att lagret väl räcker resten av livet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp valfri filter sprayolja och spruta på så lite som möjligt som täcker filtret endast på utsida filter. Att knåda in mängder med lösviktsolja hör bara hemma i öken och motorcross man tappar mycket effekt om man dränker in och pressar ur olja ur skumfilter.
Jag har kört flera tusen mil med mitt Ramairfilter på Ktm 990 med enbart tunt lager sprayolja och de släpper inte igenom de lilla minsta damm.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
No Toil men även Twin Air:s miljövänliga är överlägset bekvämast att hålla på med.
Inget slabb med lösningsmedel mm, som är jobbigt att ta hand om vid/efter tvätt, bara ljummet/varmt vatten & tvättmedel.
Kan till&med köra filtren i tvättmaskin......... om du får tillåtelse :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funkar sågkedjeolja i sånt fall har jag gott om olja, har en nästan nyöppnad 20 l dunk i garaget.

Om man som i mtt fall inte vare sig kör cross eller i öknen utan på sin höjd dammiga grusvägar och det då funkar med filterolja på spray, kan man då ta olja på burk (biltema oljan i garaget) och slå den i en sprayflaska och duscha på filtret med den? Tänker att då får jag använt upp olja mot att den bara blir stående på en hylla om jag köper en sprayburk men olja, eller man kanske inte kan få oljan genom en vanlig blomspruta?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Oljan är nog för tjock för att sprejas på och står den inte lufttätt kommer den snart att vara som gele i konsistensen.Det funkar skitbra att ha oljan i en ketchupflaska och spritsa ut lite lagom och knåda in i filtret.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Funkar sågkedjeolja i sånt fall har jag gott om olja, har en nästan nyöppnad 20 l dunk i garaget.

Om man som i mtt fall inte vare sig kör cross eller i öknen utan på sin höjd dammiga grusvägar och det då funkar med filterolja på spray, kan man då ta olja på burk (biltema oljan i garaget) och slå den i en sprayflaska och duscha på filtret med den? Tänker att då får jag använt upp olja mot att den bara blir stående på en hylla om jag köper en sprayburk men olja, eller man kanske inte kan få oljan genom en vanlig blomspruta?

När jag kört ramairs konfilter har jag blandat en del olja tre delar fotogen i en blomspruta och sprayat på sen har det fått torka innan montering, rengjort med fotogen(är bonnläpp så fick ett 200litersfat fotogen på köpet när vi köpte huset då dom haft en fotogentraktor så fotogen behöver jag inte handla :)

Vanliga skumfilter är notoil o liknande oslagbart som nån skrev bara att köra i tvättmaskin och tvätta jobbkläder efter så man slipper skit från regeringen :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Äh, dränk filtret med olja och krama ur, överskottsoljan har fort runnit bort från filtret om den får stå över natten. Eller om man kör så fixar ju luftflödet ännu snabbt så att filtret torkar ur lite lagom mycket. Om man kan leva med sänkt effekt de två första minuterna efter smörjning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska nog till Luleå på onsdag så då kanske jag åker om Lindroths och kollar vad dom har för filterolja där.Är ju egentligen ingen paniken då det minst är en månad innan jag får belasta benet men det är ju lite terapi att greja på i garaget.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det borde väl gå att använda en sån här spruta till filteroljan https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/smorjpumpar/oljeduschspruta-2000019443

Sen är det väl enkelt att köpa en sprayburk för en sån som mig som inte kommer att rengöra filter så ofta.

Den där oljesprutan ger för mycket olja och dålig sprutbild de går bra att spruta vanlig motorolja typ 5w40 med valfri blomspruta om man blandar ut oljan med lacknafta eller fotogen alt diesel. Biltemas handpump övertrycksspruta är stenbra till oljesprutning bet bättre än blomspruta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om man nu bara fjollar runt lite på grusväg och lite i diket/skogen är det helt förkastligt att ha ett pappfilter istf oljeslabbande skumgummifilter. :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man nu bara fjollar runt lite på grusväg och lite i diket/skogen är det helt förkastligt att ha ett pappfilter istf oljeslabbande skumgummifilter. :va

Till KLR650 finns det i alla fall inte vad jag vet några pappfilter original är skumgummifilter och sen finns K&N filter.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tänkte mer på fördelar/nackdelar mellan de olika materialen och yttre miljöfaktorer. Om oljaskum tar upp mer damm än papper, dvs filtreringsförmåga.

Och allt går ju att anpassa på nåt sätt, det är ju så pyssligt att hålla på med att olja in osv, sportfiltret som behövde olja gav inte nån effektökning på turbobilen jämfört med original pappersfilter.

Och kunskapsbanken är ju samlad i denna tråd :hej
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför göra det svårare än nödvändigt för sig?

Biltemas filterolja duger utmärkt för ditt användningsområde och har du en liter hemma är det ju en nobrainer. Sen rengör du med vanlig kallavfettning.

Notoil är inte bättre än Biltema. Smidigare att rengöra men sämre skydd mot partiklar. Skall man ha maximalt skydd för ökenbruk är det den klibbigaste oljan man skall leta efter. Jag använder Putolines för ökenbruk....
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Varför göra det svårare än nödvändigt för sig?

Biltemas filterolja duger utmärkt för ditt användningsområde och har du en liter hemma är det ju en nobrainer. Sen rengör du med vanlig kallavfettning.

Notoil är inte bättre än Biltema. Smidigare att rengöra men sämre skydd mot partiklar. Skall man ha maximalt skydd för ökenbruk är det den klibbigaste oljan man skall leta efter. Jag använder Putolines för ökenbruk....

Okej då får det bli Biltema oljan som står i garaget, hur var det med sprutan är det denna du menade skulle funka att spruta filterolja https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-15-l-2000030676 Annars får jag väl dränka dock krama ur så gott det går.

Hade tänkt köpa nån filterrengöring men då du skriver att vanlig kallavfettning funkar är det kanske onödigt då jag har en 20 l dunk med kallavfettning i garaget.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Okej då får det bli Biltema oljan som står i garaget, hur var det med sprutan är det denna du menade skulle funka att spruta filterolja https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-15-l-2000030676 Annars får jag väl dränka dock krama ur så gott det går.
Eller så häller du oljan i en flaska som jag skrev i inlägg #7 och kan enkelt dosera mängden olja i filtret.
Biltemaflaskan kommer antingen att klägga igen av filteroljan eller så ger tätningarna upp av avfettningen när man gör ren den...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top