Väjningsplikt ved brosten

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bra fråga. Min bedömning (jag jobbar ibland med utformning av gator) är att det inte är en utfart, utan en kvartersgata som ansluter till en större väg. Att det är gatsten (alltså brosten på dansk) är troligen endast avsett att uppmärksamma bilister, jag har svårt att se att körbanan skulle klassas som något annat än det rent juridiskt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra fråga. Min bedömning (jag jobbar ibland med utformning av gator) är att det inte är en utfart, utan en kvartersgata som ansluter till en större väg. Att det är gatsten (alltså brosten på dansk) är troligen endast avsett att uppmärksamma bilister, jag har svårt att se att körbanan skulle klassas som något annat än det rent juridiskt.

Uppmärksamma bilisterna på vadå ?

Jag tittade på några andra ställen längs Norra Hyllievägen och där hade man lagt gatsten vid utfarter från parkeringar. Utfartsregeln.
Och många av gatorna som anslöt till Norra Hyllievägen anslöt med vanlig asfalt till asfalten på Norra Hyllievägen. Högerregeln.

Så min gissning är att just dessa gatstenar skulle symbolisera att här gäller utfartsregeln.
Men det enklaste är väl att fråga Gatukontoret i Malmö hur de tänkt med användningen av gatsten på vissa gator just där de ansluter till Norra Hyllievägen.

Jag bettar svaret blir typ. :
"Här gäller utfartsregeln men kommer du på Norra Hyllievägen och krockar med någon som kör ut är det ditt fel för du har inte anpassat hastigheten."
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Uppmärksamma bilisterna på vadå ?

Jag tittade på några andra ställen längs Norra Hyllievägen och där hade man lagt gatsten vid utfarter från parkeringar. Utfartsregeln.
Och många av gatorna som anslöt till Norra Hyllievägen anslöt med vanlig asfalt till asfalten på Norra Hyllievägen. Högerregeln.

Så min gissning är att just dessa gatstenar skulle symbolisera att här gäller utfartsregeln.
Men det enklaste är väl att fråga Gatukontoret i Malmö hur de tänkt med användningen av gatsten på vissa gator just där de ansluter till Norra Hyllievägen.

Jag bettar svaret blir typ. :
"Här gäller utfartsregeln men kommer du på Norra Hyllievägen och krockar med någon som kör ut är det ditt fel för du har inte anpassat hastigheten."

Uppmärksamma bilisterna på det korsande gångbanestråket. Har aldrig varit med om att en normal gata räknas som en utfart utan det brukar vara som du säger, från en parkering eller liknande, men det kan ju ändå finnas utfartsgator. Beläggningens material är dock helt oväsentlig för en korsnings juridiska status.

Om det är en utfart har den som kör ut på den större vägen alltid väjningsplikt, annars gäller ju inte ”utfartsregeln”, eller hur?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kollat bilden å de är högerregeln som gäller i korsningen...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Utfartsregeln gäller ju förutom vid uppenbara utfarter även när du passerat över en gång/cykelväg innan korsningen, och i det där fallet kan det väl sägas vara gång/cykelväg för anslutande vägar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top