Cordial/Cordsun däck?? (kinadäck)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Köpte ju ny hoj idag och han slängde med ett nytt framdäck. Jag såg det mest som en bonus.
Nu när jag kollar på det så är det ett Cordial CYR101 däck. Googlar jag får jag fram Cordsun Tyres.
Det är ett Kina företag. Går jag in på hemsidan de har märkt på däcket får jag "illegal domain". Ger ju ett seriöst intryck :lol

De säljs av XL-Moto i Sverige.
Någon som har erfarenhet av dem?

Cordial.jpg

Nu är jag av historien väldigt tveksam till Kinadäck. Har haft det på en bil och då sprack den längs däcket mitt i slitbanan. Den sprack ned till corden över mera än halva däcket alltså.
Bildäck.jpg
Men har däcken från Kina blivit bättre?

Jag kommer med 98% säkerhet att beställa ett nytt av lite mera känt märke.
Mycket pga. hojen är en Blackbird och det är framdäcket. Vill ju liksom inte ha problem där.
Men har ni någon erfarenhet av Cordial/Cordsun?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle absolut kunna använda det för att få eld i sopgropen när det skall brännas avfall i regnväder. Men knappast till något annat.


Buy quality, cry once
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tur att han inte hade lagt på det, hade du kollat fabrikatet om det hade suttit på ?
Varför inte beställa annat till 100% ?
Inte kul att tveka på greppet i kurva under 1000 mil.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tur att han inte hade lagt på det, hade du kollat fabrikatet om det hade suttit på ?
Varför inte beställa annat till 100% ?
Inte kul att tveka på greppet i kurva under 1000 mil.
Hade nog inte kollat första milen. Vem gör det liksom.

Inte 100% för att det finns ju en chans att det kommer någon som kört på dessa på bana sista 3 åren och bara säger bra saker om dem. Jag vet oddsen är små, men å andra sidan så kommer Kina förr eller senare komma ikapp och i vissa fall gå om västvärlden när det gäller teknik och produktion. De köper ju i dagsläget in kunskapen. Kolla bara på Volvo. Ni vet det där kinesiska märket.
Det räcker ju med att kineserna köper en av de stora däcktillverkarna och flyttar över maskinerna till Kina. Arbetskraften där jämfört med t.ex. Tyskland gör ju att de kan dumpa priserna.
Har dock ingen koll om så skett ännu.

Sen håller jag med att på en BB varför chansa på framdäck när du får ett märkesdäck för 200:- mera.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant namn de valt. Varm, vänlig.
Det hade ju varit intressant att göra ett test med de där däcken, men inte på någon hoj man faktiskt gillar. :hihi
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan bara säga att jag körde in kina scooter. Däcken var så hala i regn, att jag har aldrig under mitt liv kört så hala däck. Värre än femton år gamla däck. Man har ju köpt en del billiga prylar från Kina, o hur värdelöst utförda, dåliga vissa saker är. O utan minsta tanke på säkerheten för slutkunden. Vet inget om däcken, men tänk dig för
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag köpte en bil med nya fina däck 225,55-16

150hp insprutad sug motor. Så sanslöst kass däck made in Turkiet. 0,5 mm regn och det gick fint att få bilen att spinna i 90 km på 3,n. Bra grepp på torr asfalt men på blöt asfalt var dom totalt livsfarliga.. 20 mil sedan byte till mera normala godyear energy med mycket bra våtfäste

Komoran tror jag skit däcken hette.

På en hoj som gör 0-200 på några sekunder o där framhjulet står för 80-90% av broms verkan fattar inte jag ens varför Ts ens funderar o frågar.. sätter man liver som insats för att spara några 100 lappar är man nog inte frisk.

Samma sak när folk frågar kan man skarva gaswiren den kostar 300:- eller kan man köra vidar med dessa däck som har 3mm breda torrsprickor?

Folk är inte kloka det syns varenda dag när det kommer människor på en hoj utan balans 1 meter bakom biken framför ja det finns 100 tals personer som inte skall åka hoj.

Jag kanske är en av dessa:krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag köpte en bil med nya fina däck 225,55-16

150hp insprutad sug motor. Så sanslöst kass däck made in Turkiet. 0,5 mm regn och det gick fint att få bilen att spinna i 90 km på 3,n. Bra grepp på torr asfalt men på blöt asfalt var dom totalt livsfarliga.. 20 mil sedan byte till mera normala godyear energy med mycket bra våtfäste

Komoran tror jag skit däcken hette.

På en hoj som gör 0-200 på några sekunder o där framhjulet står för 80-90% av broms verkan fattar inte jag ens varför Ts ens funderar o frågar.. sätter man liver som insats för att spara några 100 lappar är man nog inte frisk.

Samma sak när folk frågar kan man skarva gaswiren den kostar 300:- eller kan man köra vidar med dessa däck som har 3mm breda torrsprickor?

Folk är inte kloka det syns varenda dag när det kommer människor på en hoj utan balans 1 meter bakom biken framför ja det finns 100 tals personer som inte skall åka hoj.

Jag kanske är en av dessa:krama

Kanske dom här ?
https://passenger-car.kormoran-tyres.com/
En del av Turkiet ligger i Europa.
Så självklart är Kormoran Traditionella Europeiska däck
Jag tror egenskaperna hos däck kommer mycket av vilka material (gummi) man använder / "blandar ihop" vid tillverkningen.

Eller kan Kormoran vara ett Ryskt däck ?

Kormoran är nått som utger sig för att vara något annat än vad det är när man läser
https://en.wikipedia.org/wiki/German_auxiliary_cruiser_Kormoran
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På en hoj som gör 0-200 på några sekunder o där framhjulet står för 80-90% av broms verkan fattar inte jag ens varför Ts ens funderar o frågar.. sätter man liver som insats för att spara några 100 lappar är man nog inte frisk.
Se inlägg nr.4.
Jag är mest intresserad om kvaliteten har gått framåt sen mina bildäck och jag känner inte till märket.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag köpte en BB i början veckan jag med :)
Vilken köpte du ?
Upp med en bild i i "Det här köpte jag idag" tråden !!

Jag har beställt ett set Angel GT till min, Däcken på hojen såg ok ut men var tillverkade 2008... Är det fuktigt ute vågar jag inte bromsa ;-)

Nej nej nej köpa hoj är inte OT nyheter in med era bågar i
"Jag har köpt en ny motorcykel tråden" :fakta:smasha
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilken köpte du ?
Den svarta :hojsmilie

Är fortfarande nyfiken på kvaliteten på däcket.
Men, på BB:n hamnar det inte.
Drar väl hem ett vettigt däck från Däckonline eller nått.

Vi råkar inte ha någon dåre här som känner för att testa ett Kinadäck och se vad det kan prestera på bana? Typ på Sturup Raceways nästa bandag.
Du kan köra och bedöma hur ett bra däck är och är beredd att skriva ned alternativ filma en recension om det.
Du får däcket gratis, kränger på det själv, kör med det några pass och ger din syn om det.
Givetvis är du medveten om att det troligtvis är dåligt och är smart nog att inte köra omkull eller ta allt för stora risker med det, även om du gärna får ta det till gränsen vad det tål.
Någon villig?
Annars åker det ut på Tradera för en struntsumma eller nått dylikt. (Jag får inte elda däck på bakgården här i kommunen. De är visst lite kinkiga med det)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så här skriver XL-Moto om det:

Framdäck Cordial Tires Cordsun 17"
Bra prestanda till överkomligt pris, detta är däcken för dig som vill få ett bra och tillförlitligt grepp, utan att behöva betala en förmögenhet!
Radialt däck med avancerad flerlagers-uppbyggnad för att ge ett så bra och pålitligt grepp som möjligt. Gummiblandningen ger förvånansvärt bra grepp i både vått och torrt väglag.

- Bra stabilitet vid inbromsning- och acceleration
- Sportigt utseende med bra egenskaper på många underlag
- Däcken beter sig väldigt förutsägbart
- E-märkta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu skall vi se om jag kan tyda det här på däcket. Märkning på däck har aldrig varit min starka sida.
Rätta mig och hjälp mig där jag har fel inte kan.

1. Märket och tillverkninsglandet *duh* :tungan
2. Trekanten och T.W.I står väl för Thread Wear Indikator. Det ställe där slitagevarnaren eller vad det nu heter finns.
M/C står för Motorcycle, 58 för Load index. I det här fallet 236 kg. W för hastighet. I det här fallet 270+ km/h
3. tillverkat vecka 01 2018
4. Osäker men har nog med tillverkarens modell att göra ??
5. Är väl EU godkännandet? Någon som vet vart man kan söka mera info om det?
6. CCC är väl China Compulsory Certificate mark? Vad S:et står för vet jag inte. Samma med siffrorna efter?

däck.jpg
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är väll spm med SE märkningen. Tillverkaren sätter märkningen och garanterar att.dom följer regelverket.

O det vet vi ju hur bra det går. El sidan förbjuder ju ca 40-60 saker varje år att säljas o i vissa fall måste leverantören gå ut i rix tidningar och be folk komma tillbaka med diverse tingestar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top