Nån som säljer Uni UFV-6 i Sverige, Europa

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Uni verkar ha små filter att sätta i 1" hål om tex tar upp hål i luftburken, då man läser om moddning av luftburken till KLR650 verkar det vara många som tar upp 1" hål och sätter i dessa Uni UVF-1 filter i hålen.

Hittar bara dessa hos amerikanska handlare, hade ju varit smidigt att slippa handla från USA med tull och moms om dessa filter finns på närmare håll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nog för att jag är dålig på geografi men Miami, Florida ligger väl inte i UK ;) :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En i mina ögon helt meningslös produkt, det där är pynt och inget för prestanda. Först borrar man ett 1" hål sedan sabbar man flödet genom hålet genom att stoppa i den där. Vill man ha bättre flöde och ändå förfiltrera luften pga rädsla att sätta igen luftfiltret så köp luftfilterskum på metervara eller klipp sönder ett gammalt luftfilter och montera i öppningen av burken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En i mina ögon helt meningslös produkt, det där är pynt och inget för prestanda. Först borrar man ett 1" hål sedan sabbar man flödet genom hålet genom att stoppa i den där. Vill man ha bättre flöde och ändå förfiltrera luften pga rädsla att sätta igen luftfiltret så köp luftfilterskum på metervara eller klipp sönder ett gammalt luftfilter och montera i öppningen av burken.

Har för mig att nån här nämnt att man köpa köpa material av Uni och göra egna filter kollade och det verkar finnas ark att köpa http://shop.unifilter.com/p/black-f...ng_products=|2c92a04d7fec1f169525130151c6d885
finns det nåt annat filtermaterial än Uni att rekommendera?

Vet inte men det kanske inte spelar nån större roll om man sätter förfilter det enda är väl att man får tvätta och olja luft filtret lite oftare.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du får inte ut en enda hest till med den modden.

Men om du byter till större förgasare eller portar dina som sitter på så kan du kanske vinna 2-3hp.

Jag testade på min Tt600 innan den blev bigg bore o strokades. 43 hp i motorn enligt manual. Efter att ha slipat upp förgasar halsarna max fram till trotteln o fräst ur på insug sidan o bytt Spjäll skivan till en 2mm större så blev det våldsamma 43 hp på bakhjulet en ökning på ca 10% enligt bromsbänken.

Inte värt alla dom timmarna. Andra förgasare är modellen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du får inte ut en enda hest till med den modden.

Men om du byter till större förgasare eller portar dina som sitter på så kan du kanske vinna 2-3hp.

Jag testade på min Tt600 innan den blev bigg bore o strokades. 43 hp i motorn enligt manual. Efter att ha slipat upp förgasar halsarna max fram till trotteln o fräst ur på insug sidan o bytt Spjäll skivan till en 2mm större så blev det våldsamma 43 hp på bakhjulet en ökning på ca 10% enligt bromsbänken.
Har svårt
Inte värt alla dom timmarna. Andra förgasare är modellen.

Att man inte kommer få nån större effektökning med detta vet jag men har svårt att se att luftburken inte skulle strypa nåt, original hålet i luftburkens snorkel är inte stort, arena på det hålet är ju betydligt mindre än de 40 mm förgasaren är. Då man läser på KLR650 forumet är ju just att ta bort snorkeln, borra 1 tums hål eller ta upp ett L på ovansidan av luftburken tillsammans med att shimsa trottelnålen eller byta till KLX nål, borra vakuumhålet i trotteln och byta till öppnare avgassystem som är det som ger lite. Men det kan nog vara så att detta ger mer i låg och mellanregistret där KLR:en ska gå snålt än i toppeffekt.

Att fixa till luftburken är ingen större operation är ju enkelt och snabbt fixat, tar väl max en kvart att dra upp hålen och sen rengöra luftburken från spån. Bra i gasen har en Mikuni direkt anpassad till KLR :en men då känns det som mycket pengar och minns jag rätt är den är inte större än Keihin som sitter i original.

Får man den att gå lite bättre och då främst i låg och mellanregistret med de enkla billigare moddarna duger det väl åt mig. Ska man få ut effekt måste man ju byta till 685 eller 705 kit och porta toppen och då börjar det ju bli dyrt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Du kan få tag på dom i "grannbyn" Boden. 6-pack kostar 145 spänn.....
Bara att höra av dig.(gör du det före kl 14,00 så har jag dom här på tisdag)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan få tag på dom i "grannbyn" Boden. 6-pack kostar 145 spänn.....
Bara att höra av dig.(gör du det före kl 14,00 så har jag dom här på tisdag)

Se där, du har PM.

Kommer att tillfälligt montera bredbandslambda på hojen och då borde man väl se skillnad om filtren i luftburken stryper mycket eller inte.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att man inte kommer få nån större effektökning med detta vet jag men har svårt att se att luftburken inte skulle strypa nåt, original hålet i luftburkens snorkel är inte stort, arena på det hålet är ju betydligt mindre än de 40 mm förgasaren är. Då man läser på KLR650 forumet är ju just att ta bort snorkeln, borra 1 tums hål eller ta upp ett L på ovansidan av luftburken tillsammans med att shimsa trottelnålen eller byta till KLX nål, borra vakuumhålet i trotteln och byta till öppnare avgassystem som är det som ger lite. Men det kan nog vara så att detta ger mer i låg och mellanregistret där KLR:en ska gå snålt än i toppeffekt.

Att fixa till luftburken är ingen större operation är ju enkelt och snabbt fixat, tar väl max en kvart att dra upp hålen och sen rengöra luftburken från spån. Bra i gasen har en Mikuni direkt anpassad till KLR :en men då känns det som mycket pengar och minns jag rätt är den är inte större än Keihin som sitter i original.

Får man den att gå lite bättre och då främst i låg och mellanregistret med de enkla billigare moddarna duger det väl åt mig. Ska man få ut effekt måste man ju byta till 685 eller 705 kit och porta toppen och då börjar det ju bli dyrt.

från TT600 43hp till TT768cc 80hp+ =40,000 ungefär:dummer nu på G med singel sving:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar inte sätta i förfilter in till luftburk de är i regel onödigt.

Men här har du en bra länk till bästa luftfiltret på denna planet de ger bäst flöde av alla och filtrerar skitbra förutsatt att man sprayar på ett lager olja.
Om du köper direkt från Rasmair som håller till i England så får du det fort men de finns även på ebay. De säljer även ståltrådsnät som man har för att stadga filter med men putsnät på järnhandeln är billigare och funkar lika bra.

https://www.ramair-filters.co.uk/sh...m-pad-300-x-200-diy-make-your-own-air-filter/
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag brukar inte sätta i förfilter in till luftburk de är i regel onödigt.

Men här har du en bra länk till bästa luftfiltret på denna planet de ger bäst flöde av alla och filtrerar skitbra förutsatt att man sprayar på ett lager olja.
Om du köper direkt från Rasmair som håller till i England så får du det fort men de finns även på ebay. De säljer även ståltrådsnät som man har för att stadga filter med men putsnät på järnhandeln är billigare och funkar lika bra.

https://www.ramair-filters.co.uk/sh...m-pad-300-x-200-diy-make-your-own-air-filter/

Hade för min att det var Uni som sålde filtermaterial men det är ju Ramair, har köpt ett sånt filter till min HSR42 som ligger och väntar på att kompressorbygget ska fortsätta.

Då vi snackar skumfilter hur är Biltemas filterolja och filterrengöring? Är dom okej eller skräp?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top