Ladda upp bilder problem

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är så per standard i MacOS. Det finns flera sätt. Antingen per fil, per mapp eller hela systemet.

För enskild fil, högerklicka på filen, välj Visa info, sen Namn och tillägg - där har du Göm tillägg. Bocka ur den och filändelsen syns.

För en hel mapp (så har jag det, på Hämtade filer-mappen), öppna mappen, välj kugghjulet i menyraden i en mapp, välj Visa info och sedan är det samma som ovan.

Vill man se filändelser i hela burken, så är det menyraden längst upp i Finder, Finder-inställningar och sen fliken Avancerat. Där finns Visa alla filnamnstillägg att bocka i.

Det är väl fortfarande samma skit i MS Windows att filändelser inte visas som standard. Så offret får ett ett doc från en kollega och öppnar utan att blinka tex Nytt-Förslag.doc vilket i själva verket är en fil med namnet Nytt-Förslag.doc.exe.
Som ställer till skit på datorn. Tex mailar alla som fått ett mail med ett nytt mail med samma text som ett gammalt mail och en fil döpt efter det gamla ämnet. Tex Mitt-Cv.doc.exe
Och eftersom jag kör Linux så såg jag ju att det var någon skit. Och hans CV hade jag klarat av med ett intyg 6 månader tidigare.
Så jag försöker ringa min vän. Det tar 14 dagar innan jag kommer fram. Alla hans affärskontakter har fått samma skit som spritt sig vidare på företagen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är så per standard i MacOS. Det finns flera sätt. Antingen per fil, per mapp eller hela systemet.

För enskild fil, högerklicka på filen, välj Visa info, sen Namn och tillägg - där har du Göm tillägg. Bocka ur den och filändelsen syns.

För en hel mapp (så har jag det, på Hämtade filer-mappen), öppna mappen, välj kugghjulet i menyraden i en mapp, välj Visa info och sedan är det samma som ovan.

Vill man se filändelser i hela burken, så är det menyraden längst upp i Finder, Finder-inställningar och sen fliken Avancerat. Där finns Visa alla filnamnstillägg att bocka i.

Ja, på Macen är det lugnt, men nu vill jag ju göra det på iphonen eller paddan, men där hittar jag inget sätt?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Kunde inte lägga upp bilder från iphonen i somras heller, skickade dom via messenger och la upp via datorn istället. Lite synd och lite tråkigt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, på Macen är det lugnt, men nu vill jag ju göra det på iphonen eller paddan, men där hittar jag inget sätt?

Jag sökte på
visa filändelser i iOS
och hittade bla annat den här länken där tipset är att det finns filhanterare som appar att ladda hem till iPhone.
Så man både kan byta från tex jpeg till jpg och ändra filnamnet till något kort som tex SH191209.jpg
https://forum.macworld.se/topic/184576-visa-filändelse-och-sortera-filer-efter-typ-på-iphone-8/

Jag är imponerad av dig.
Att överhuvudtaget försöka göra nått vettigt utan en riktig skärm (jobbar själv med 27" eller 88")
och med ett som det verkar rätt hopplöst iOS.
Men det är klart Apple går väl rätt bra. Prylarna säljer bra.
Men det du försöker göra är tydligen långt över vad den genomsnittlige iPhone ägaren sysslar med.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Men lik väl får jag svaret. För lite minne. Provade med paddan o samma där. För lite minne.

Kan jag ha laddat upp för mycket bilder till min mapp eller vad det kallas på forumet? Tänker att det kan vara begränsad tilldelning av antal Mb i arkiv/mapp..

För att radera bilder på forat står det ju att man markerar bilderna sedan skall dessa försvinna av sig själv efter 1 timme..

Jag har markerat ett hundratal bilder en jäfla massa gånger nu men inte försvinner dom..

Mvh

Toyman har kanske något tips till er om hur ni kan lösa era problem.
Sällan han gör inlägg utan bild/er.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag sökte på
visa filändelser i iOS
och hittade bla annat den här länken där tipset är att det finns filhanterare som appar att ladda hem till iPhone.
Så man både kan byta från tex jpeg till jpg och ändra filnamnet till något kort som tex SH191209.jpg
https://forum.macworld.se/topic/184576-visa-filändelse-och-sortera-filer-efter-typ-på-iphone-8/

Jag är imponerad av dig.
Att överhuvudtaget försöka göra nått vettigt utan en riktig skärm (jobbar själv med 27" eller 88")
och med ett som det verkar rätt hopplöst iOS.
Men det är klart Apple går väl rätt bra. Prylarna säljer bra.
Men det du försöker göra är tydligen långt över vad den genomsnittlige iPhone ägaren sysslar med.

Att använda telefon eller ipaden är utan tvekan det enklast sättet eftersom jag använder telefonen som kamera, så bilderna finns där. Att föra över till datorn är ännu krångligare än att använda en bildhost. Tror för övrigt inte att det är särskilt ovanligt att vilja lägga upp bilder från telefonen, tråden är ju full av användare som vill göra samma sak?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Att använda telefon eller ipaden är utan tvekan det enklast sättet eftersom jag använder telefonen som kamera, så bilderna finns där. Att föra över till datorn är ännu krångligare än att använda en bildhost. Tror för övrigt inte att det är särskilt ovanligt att vilja lägga upp bilder från telefonen, tråden är ju full av användare som vill göra samma sak?
Jag har en tråd om mina bildproblem:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?286713-Bilder-igen-begränsning-per-medlem&highlight=
Jag fick inget svar på frågan. Kunde inte längre lägga upp bilder. Inte ens en bild jag lagt upp tidigare. Mysko. Det finns en bild på felmeddelandet som blixtrar till.
Däremot fick jag förslag på andra lösningar. Ett av förslagen var Tapatalk så jag laddade ner appen. Funkar fint. Fotar jag med mobilen kan jag lägga ut bilden direkt eller så gör jag det med ipaden när jag kommer hem. Bilderna synkas.
Jag använder bara Tapatalk när jag ska lägga ut bilder.

Bilder borde prioriteras väldigt högt här på sporthoj.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att använda telefon eller ipaden är utan tvekan det enklast sättet eftersom jag använder telefonen som kamera, så bilderna finns där. Att föra över till datorn är ännu krångligare än att använda en bildhost. Tror för övrigt inte att det är särskilt ovanligt att vilja lägga upp bilder från telefonen, tråden är ju full av användare som vill göra samma sak?

Är du i Appleträsket och har Icloud påslaget så synkas ju bilderna till Bilder-programmet på alla dina Äppelskruttar. Det drar jag nytta av iaf - även om jag på många forum använder Flickr också för att bifoga bilder.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Bilder å filmer funkar inte från min iPhone. Sen kan jag jag inte se vissa bilder å filmer heller.
”Bara på Sporthoj”
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bilder å filmer funkar inte från min iPhone. Sen kan jag jag inte se vissa bilder å filmer heller.
”Bara på Sporthoj”

Då finns det två vägar, sura över att det inte funkar, Testa appen Tapatalk eller byta till en Android mobil.
Själv med ett tålamod långt som en guldfisk
lessnade jag 1997 efter 3 månader med Windows 95B på nya hemdatorn och installerade Redhat 5.0 linux på datorn hemma.
Det tog några försök för att lyckas och 6 månader till allt fungerade men jag slapp Windows.
Numera Linux Mint 17.3. För det fungerar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tror den gemensamma nämnaren är att det är för stora filstorlekar. Om ni vet ni har en bild som inte funkar, kan ni skriva här hur stor filen är? Det är inte alltid så enkelt som att bara öka storleken på tillåtna filuppladdningar tyvärr.

Önskar där fanns en drop-in ersättare för vBulletin! Vill fräscha upp allt runt SH:s "teknik".
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tror den gemensamma nämnaren är att det är för stora filstorlekar. Om ni vet ni har en bild som inte funkar, kan ni skriva här hur stor filen är? Det är inte alltid så enkelt som att bara öka storleken på tillåtna filuppladdningar tyvärr.

Önskar där fanns en drop-in ersättare för vBulletin! Vill fräscha upp allt runt SH:s "teknik".

Magnus som driver rejsa.nu har gjort en enkel bilduppladdning men jag vet inte vilken version av vbull han har.
Kan ju gå att fippla in på SH med lite tur och kodande.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Magnus som driver rejsa.nu har gjort en enkel bilduppladdning men jag vet inte vilken version av vbull han har.
Kan ju gå att fippla in på SH med lite tur och kodande.

Mer än gärna får det skickas till swedie @ sporthoj så ska jag se vad som går lösa.

Just bilder är en issue speciellt i med problemet egentligen är Apple som skapar en helt eget bildstandard plötsligt. Så deras "jpeg" är inte riktigt den typen av JPG servrar normalt sett kan hantera.

Jag SKA under 2020 kasta vB åt helvete :mad::huvet:gnissla
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Mer än gärna får det skickas till swedie @ sporthoj så ska jag se vad som går lösa.

Just bilder är en issue speciellt i med problemet egentligen är Apple som skapar en helt eget bildstandard plötsligt. Så deras "jpeg" är inte riktigt den typen av JPG servrar normalt sett kan hantera.

Jag SKA under 2020 kasta vB åt helvete :mad::huvet:gnissla
Du får tyvärr kolla funktionen själv.....
Regga och testa ett inlägg och pm'a steffe så får du tillgång till lite mer....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tror den gemensamma nämnaren är att det är för stora filstorlekar. Om ni vet ni har en bild som inte funkar, kan ni skriva här hur stor filen är? Det är inte alltid så enkelt som att bara öka storleken på tillåtna filuppladdningar tyvärr.

Önskar där fanns en drop-in ersättare för vBulletin! Vill fräscha upp allt runt SH:s "teknik".

Testade precis med en bild på 2,3 MB, och fick beskedet ”Uppladdning av fil misslyckades”. Från en iPhone 11 Pro med senaste iOS-version.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Testade precis med en bild på 2,3 MB, och fick beskedet ”Uppladdning av fil misslyckades”. Från en iPhone 11 Pro med senaste iOS-version.

Kan du skicka den bilden till mig på swedie @ sporthoj. com så ska jag laborera lite med den!

Du kör inte via Tapatalk va? Utan mobila versionen av sajten?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top