Droppar bränsle från slang

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Hejsan. Jag är ny här på forumet och relativt ny på hoj..
Jag skulle behöva hjälp med en sak.
Jag har varit nyss och köpt mig en rf 900r och när jag provkörde den så var det inga som helst problem. Nu när jag kom hem och maskinen stod på tomgång lite, så upptäckte jag plötsligt att det droppar bensin ur en slang som ser ut att gå direkt från tanken å ner. Det hänger två slangar i tomma intet som slutar precis innan nedre delen av sidokåpan på insidan på höger sida. Anar att det är någon typ av dräneringsslang och luftning??
Men varför slutar det droppa så fort jag gasar upp den lite?
Vänliga hälsningar
Daniel
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ta reda på exakt vilken slang det är som droppar då det finns tre möjliga källor. Ventilering av tank, ventilering av flottörhus och ventilering av luftburk (som skall vara pluggad, dräneras enligt serviceintervall).
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Tackar för svar! Som jag kan se det så är det slangen som kommer från tanken.. Ser att det går en slang från luftburk och en som kommer direkt uppifrån. Och det är inte den från burken.
Mvh
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Nää. Den är typ halvfull.. pratade precis med en mekaniker från stället jag köpte den. Han sa att det kan bero på att förgasarna flödat över lite pga att man haft den igång när den står i lutat läge. Eller att den stått en längre tid stilla. Vet inte vilket.. för bränslet slutar komma så fort jag drar lite på gasen.. annars kunde det vara så att någon flottör hängt upp sig. Han tyckte jag skulle köra lite först för att se ifall det ordnar till sig... är maskinen känslig för att vara igång i såpass kraftig lutning som den står när den står på stödet?
Mvh
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Okej. Jag förstår. Så vad är problemet när den droppar bränsle och när jag varvar upp han, eller typ kör iväg så slutar det? Är det något som är lätt å fixa?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp en renoveringssats som även innehåller nålventilerna. Gummit som tätar mot nålsätet hårdnar över tid. Det kan även vara flottörkoppens packning som hårdnat. Slitdetaljer man byter, precis som bromsbelägg, bromskivor, lager och däck.
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
När jag kollade på det i går kväll så kom det från en slang som går direkt upp till tanken.
Kan det även Ha något att göra med avluftning ?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad händer om du blåser i slangen, bubblar det någonstans?
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Det Har jag inte testat då jag inte riktigt kommit åt slangen..normalt brukar väl avriningsslang ligga under hojen...inte strax ovanför vid sidan av motorn?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har du möjlighet så lägg upp några bilder också. Underlättar felsökandet.
Har du tur kan det fixa sig själv. Om en flottör hängt sig kan den lossna av sig själv eller med några knack med lämpligt redskap. Bränn några rundor och testa.
Har du off läge på kranen så använd det när du lämnar maskinen annars kan du få en oönskad pöl under moppen.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
kommer den uppe från tanken kan du ju glömma att det är förgasarna som läcker. då det någon sort luftning /dränering. varför inte bara köra ditt du har köpt hojen o fråga, det ju enklare när man står sidan om o kan titta på slangen
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Jag bor ca 3 timmar därifrån...Så det är ju inte jättelätt å bara sticka.m Hur som..????
Såg just nu när jag kom hem att det läcker från en förgasare underifrån.. nu blir man ju ännu mer fundersam..
Ska försöka lägga upp några bilder..
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Kan det vara så då att en förgasare har hängt sig så att den fyller sig med så pass mycket bränsle så att rinner ur någonstans??
 

Nonneponke

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Men rinner det ut både under förgasare och i slangen då? Sitter det någon urtappning under förgasaren som det läcker igenom på då?
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Om du nyss har köpt hojen av en handlare bör du kontakta firman och kräva att dom lagar felet.
Eget skruvande kan upphäva eventuell garanti.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top