Tyskt lagförslag: Köra lätt MC på bilkörkort

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Ett väldigt intressant lagförslag från Tyskland dök upp för några veckor sen. Ett lagförslag som innebär att man med vanlig B-behörighet ska få möjligheten att köra lätt MC upp till 125 kubik och 15 häst.
:hojsmilie
Det är trafikminister Wolfgang Tiefensee som är pappan till förslaget och vill göra det lättare för Volk att köra hoj. Efter att de gröna har decimerat hojåkarna och totalt förbjudit oss på vissa vägar runt om i riket/landet så kände han att det är dags att ge något tillbaka. https://www.adac.de/verkehr/rund-um-den-fuehrerschein/aktuelles/autofuehrerschein-motorrad-fahren/

I Tyskland har de som tog lappen före 1980 kunnat köra 125'or på sin bilbehörighet men alla som tog det efter har surt fått pynta ut för ett MC kort med allt vad det innebär.
Förslaget har mottagits med en del skepsis från bl.a. ADAC som oroar sig för att alla kommer att köra ihjäl sig omedelbart. Ungefär som det alltid låter. Även om man säger till mamma att man vill ha en moppe när jag konfirmerar mig.

Jag tycker det här är skitbra för att få fler att köra hoj och även få mer "vanligt folk" på två hjul. EU-moppen var ju klockren för att få fler på två hjul och bidrar ju även till ökad framkomlighet i storstäderna när "vanligt folk" ställer bilen och kör hoj.

För er som är rädda för att få fler idioter som ger oss dåligt rykte och förpestar våra vägar med uselt trafiksinne så kan jag lugna er lite. Tanken är inte att man bara ska kunna hoppa på en hoj med 18 år och köra hur som helst utan förslaget kommer med villkor: Man ska ha fyllt 25 år och ha haft lappen i minst 5 år och t 5 st 90 min kurser för att få glida med i strömmen.

Det här är något SMC borde följa. Jag är taggad och tycker vi borde ha något liknande.
Några länder som redan har samma behörighetstyp är Norge, Frankrike, Belgien, Luxemburg och Österrike.

Vad tycker ni? Är det bra och är det något vi borde ha i Sverige? Kan man göra det på något annat vis? Kanske tyskarna är för restriktiva...eLelR?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Låter ogenomtänkt. Mc-utbildningen som den är redan nu ger ju undermåliga förare, att hoppa direkt från en bil till tvåhjuliga fordon som klarar en bra bit över laglig motorvägsfart är knappast ett framgångsrecept på säkrare trafikmiljö. Hoppas inte det blir aktuellt i Sverige.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Härligt! Då kanske Europa kan börja importera lite sjysta småräjsers från Asien
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Låter ogenomtänkt. Mc-utbildningen som den är redan nu ger ju undermåliga förare, att hoppa direkt från en bil till tvåhjuliga fordon som klarar en bra bit över laglig motorvägsfart är knappast ett framgångsrecept på säkrare trafikmiljö. Hoppas inte det blir aktuellt i Sverige.

Jag håller med om att man har fel fokus i förarutbildningen men det gäller ju alla behörigheter.
Riskettan är inget annat än vänsterbliven moralpredikan som de kan slänga i sjön. Risktvåan kan byggas ut till flera tillfällen och kanske prioritera fler högfartsövningar istället för massa lågfart. Fler allvarliga olyckor sker i hög fart än under styrfart.

För övrigt tror jag inte det är så mycket värre att man efter 450 min guidad kurs hoppar på en 125 cc scooter än att en återfallsknutte, helt oförberedd hoppar på en ny hoj efter att ha haft hjälmen på hyllan i 5-6 år.

Halvdöda gubbjävlar hör inte heller hemma i trafiken som både är tjurskalliga, obstinata och inte ens ser linjerna...och hatar motorcyklar eftersom det var en kille på en sån som snodde kärleken ifrån honom när han bevakade gränsen under kriget.

Med ett sånt här förslag kanske fler köper en "riktig" hoj istället för att zappa omkring på en sån där jävla fatscooter
andersson-e-rider-3000(1006697)_1_Normal_Large.jpg
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag håller med om att man har fel fokus i förarutbildningen men det gäller ju alla behörigheter.
Riskettan är inget annat än vänsterbliven moralpredikan som de kan slänga i sjön. Risktvåan kan byggas ut till flera tillfällen och kanske prioritera fler högfartsövningar istället för massa lågfart. Fler allvarliga olyckor sker i hög fart än under styrfart.

För övrigt tror jag inte det är så mycket värre att man efter 450 min guidad kurs hoppar på en 125 cc scooter än att en återfallsknutte, helt oförberedd hoppar på en ny hoj efter att ha haft hjälmen på hyllan i 5-6 år.

Gubbjävlar i trafiken som både är tjurskalliga, obstinata och inte ens ser linjerna...och hatar motorcyklar eftersom det var en kille på en sån som snodde kärleken ifrån honom när han bevakade gränsen under kriget.

Ja, jag möter hellre en 25-åring med ”gratiskörkort” på en blåröksräser än en 15-årig blondinbellawannabe på väg till Ullared i en mopedlåda...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker nog att man kan minska utbildningen men inte helt utesluta den.
Jag tog kort för inte så länge sedan och skulle inte ha velat vara utan vare sig risk 1 eller 2.
Men jag vet också att min erfarenhet pga väldigt duktiga och engagerande instruktörerna inte delas av alla.
Jag hade kört mer bil än de flesta då jag tog kort och hade inte velat vara ute i trafik med MC utan utbildning.
Jag har också sagt till kompisar som fått A-kort med B-kort eller kör MP3 att åtminstone ta några lektioner med en kunnig lärare.
Alla har tyckt att det varit värt det.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag tycker nog att man kan minska utbildningen men inte helt utesluta den.
Jag tog kort för inte så länge sedan och skulle inte ha velat vara utan vare sig risk 1 eller 2.
Men jag vet också att min erfarenhet pga väldigt duktiga och engagerande instruktörerna inte delas av alla.
Jag hade kört mer bil än de flesta då jag tog kort och hade inte velat vara ute i trafik med MC utan utbildning.
Jag har också sagt till kompisar som fått A-kort med B-kort eller kör MP3 att åtminstone ta några lektioner med en kunnig lärare.
Alla har tyckt att det varit värt det.

Nej varför skulle man bara få ett körkort utan utbildning? Det låter som en jättedålig idé. Däremot tycker jag att tyskarnas förslag här är bra där man har som villkor att man redan slutfört utbildning för personbil, haft det i 5 år och dessutom går en MC kurs på 450 min.

Jag hade också bra intruktörer på både risk 1 och risk 2 men det var innehållet i risk 1 som kunde ha bakats ihop med risk 2 på 10 min och skippat moralpaniken om droger i trafiken och kanske prata mer om trötthet och utmattning istället. Det kändes ungefär som när man i högstadiet fick besök av en psykiskt ohälsosam person som pga depression mm börjat knarka utan att kunna hantera sitt begär och sen ska läxan vara att knark är bajs. "This is your brain on drugs". Det funkar bara på de som ändå aldrig skulle prova....vilket då är meningslöst.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
450 minuters kurs, det är ju tio lektioner det så rubriken är lite missvisande.
Det låter ju som att man iaf måste genomgå någon slags utbildning för att få behörigheten?

Om det utbildningen är vettigt uppbyggd så kanske detta skulle kunna funka bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att tanken är att man med utbildningen och erfarenheten av att köra bil åtminstone bör ha en grundläggande kunskap om trafikregler och viss trafikvana. Det är ju bra. Sedan behöver man lägga till rent körtekniska delar för MC, och lite såndär specifika saker man måste veta om när man kör hoj, gentemot bil.
Låter som ett dugligt förslag tycker jag. I Sverige skulle vi ju kunna implementera det genom att man måste köra risk 1 och 2 (där ettan inte handlar om knark och sprit) och sedan någonting i stil med en knix. :D

Men, bra förslag tycker jag. Då kan ju folk köra en riktig mc istället för en såndär fånig trehjuling för att kringgå reglerna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det var hårda ord. Jag tycker nog att flertalet av de jag träffar som gått vägen via A1, A2 och så småningom A är relativt duktiga förare som gör sitt bästa i trafiken för att köra på ett bra sätt.

Ja, jag tänker mest på att många saknar kunskap om motorcykelns dynamik på vägen som motstyrning, gaskontroll och bromsteknik för att nämna några. Den kunskapen saknar många även med längre erfarenhet av mc-körning.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Så är det väl redan i Spanien? Kollega bytte sitt spanska körkort till svenskt men krigade inte jättemycket för att få med A1 på det.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag säger nej tack. Misstänker att olyckorna kommer att öka och leda till dyrare försäkringar. Efter det kan kanske politikerna få som dom vill. Totalförbud för dom tokfarliga tvåhjulingarna.
Japp jag bor i en bunker full med getost och har en riktigt tjock foliehatt.:hihi
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ja, jag tänker mest på att många saknar kunskap om motorcykelns dynamik på vägen som motstyrning, gaskontroll och bromsteknik för att nämna några. Den kunskapen saknar många även med längre erfarenhet av mc-körning.
Nu är det väl inte så dj-la mycket gaskontroll o bromsteknik på en 15 hp 125:a som väger som en större moped, den ligger ju betydligt närmare en EU-moppe än en fullstor hoj.
Tanken är väl att få in fler i tvåhjulingsåkande som beroende på intresse antingen blir 125cc stadspendlare eller får ett MC intresse och då tar A eller A2 kort med där tillhörande utbildning o krav.

Kör man i laglig fart på vanliga väger så tycker jag att det är viktigare att ha koll på trafiken och underlaget än att ha detaljerad kunskap om motorcykelns dynamik. Möjligtvis undantaget en Suzuki Savage...... dom som kört en fattar :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej varför skulle man bara få ett körkort utan utbildning? Det låter som en jättedålig idé. Däremot tycker jag att tyskarnas förslag här är bra där man har som villkor att man redan slutfört utbildning för personbil, haft det i 5 år och dessutom går en MC kurs på 450 min.

Jag hade också bra intruktörer på både risk 1 och risk 2 men det var innehållet i risk 1 som kunde ha bakats ihop med risk 2 på 10 min och skippat moralpaniken om droger i trafiken och kanske prata mer om trötthet och utmattning istället. Det kändes ungefär som när man i högstadiet fick besök av en psykiskt ohälsosam person som pga depression mm börjat knarka utan att kunna hantera sitt begär och sen ska läxan vara att knark är bajs. "This is your brain on drugs". Det funkar bara på de som ändå aldrig skulle prova....vilket då är meningslöst.

Ah, missade att det var utbildning också. :rodnar
Naturligtvis beroende på innehåll skulle det nog vara OK för mig med 450 min (kanske mindre tom).
Typ kör minst 5 lektioner och sedan får instruktören godkänna eller ej.

Sen undrar jag lite hur sedan steget ser ut för att ta kort för tung om man har ett 125-kort?
(Har egentligen inte med tråden att göra men kan vara intressant om man efter tex 3 år till med 125-kort har ett lättare steg över till tung. Typ några lektioner till och kanske en förenklad uppkörning.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter ogenomtänkt. Mc-utbildningen som den är redan nu ger ju undermåliga förare, att hoppa direkt från en bil till tvåhjuliga fordon som klarar en bra bit över laglig motorvägsfart är knappast ett framgångsrecept på säkrare trafikmiljö. Hoppas inte det blir aktuellt i Sverige.

Du har en poäng där för Sverige.

Min son med nytaget körkort våren 2019 (ej bilägare) blev av en kompis ombedd att hjälpa till med att köra ner till Barcelona.

När han kom hem SMSade jag

Bra gjort. Tror du lärt dig mycket ?

Svaret blev:
Ja det får man väl ändå påstå. Köra på motorväg i hög hastighet med kurvor som det är i Tyskland var inte helt enkelt som i Sverige


tysken som haft körkort och bil i 5 år har erfarenhet av betydligt högre hastigheter än vad det kan bli på en 125a
men den erfarenheten av hastigheter betydligt högre än vad det kan bli med en 125a har inte svensken efter 5 år med bil i Sverige.

Dessutom verkar standarden / underhållet på bilarna (förarna?) vara mycket högre i Tyskland.

Har en känsla av att blinkers på bilar på motorväg alltid fungerar i Tyskland.
Medan i Sverige har jag en känsla av att blinkers är sönder på mer än hälften av bilarna.
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Ja, jag tänker mest på att många saknar kunskap om motorcykelns dynamik på vägen som motstyrning, gaskontroll och bromsteknik för att nämna några. Den kunskapen saknar många även med längre erfarenhet av mc-körning.

Jag håller inte alls med. Gaskontroll på 125a kan vi nog stryka och bromsteknik ingår i kursen. För det första tror jag det här skulle locka folk som hellre kör två hjul än fyra för att det är smidigare, snabbare, roligare och billigare inne i stan snarare än streetrossis som försöker knäskrapa s-kurvor så jag tror det du räds är ett icke problem. Då är de där självantändande elhojarna en större fara.

En sån här lösning tror jag tvärtom skulle ÖKA säkerheten för oss motorcyklister. Ju fler hojar som surrar runt desto mer medvetna blir bilisterna om oss och precis som cykling i holland så har de en säkrare miljö bland annat för att det är en så vanlig syn och de flesta bilister också är cyklister.
Det här är något vi borde haka på så att fler intresserar sig för MC och då kanske har mer erfarenhet när de börjar öva för A-kort än de flesta som tar lappen idag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top