KTM 690 startar inte

Olle_89

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2017
Ort
Bandhagen
Hoj
KTM 690 SMC R 2014
Model: KTM 690 SMC-R 2014

Den startade inte i tisdags efter att ha stått ute under natten. Har startat utan problem tidigare dagar, fick en knallstart häromdagen vilket inte brukar hända men annars har den gått bra. Tror mig ha märkt ett klickande ljud vid tomgång men kan ha vara något som ligger och vibrerar, inte helt säker.

Köpte nytt batteri igår, satte den på laddaren men den var redan fulladdad från butiken enligt laddaren.

Imorse försökte jag igen med nya batteriet men samma sak händer, startmotorn går trögt och den verkar bara kunna en cykel innan den tar sats och gör ett nytt försök, verkar gå trögt, se gärna bifogade videon från imorse, jag håller i startknappen hela tiden. FI-lampan lyser men blinkar ingen felkod,

Startförsök från imorse: https://streamable.com/0dkeu

Bensin och olja finns, säkringarna är OK.

Den har gått ca 2000 km nu, är servat enligt manualen, inte haft något startproblem tidigare.

Är det något mer jag kan kolla?

Tacksam för tips
 
Last edited:

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Det där batteriet låter trött

Testa med ett nytt, välladdat
 

Olle_89

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2017
Ort
Bandhagen
Hoj
KTM 690 SMC R 2014
Håller med, detta är däremot det nya, samma modell YTZ10s, som enligt min laddare var fullladdat.

Jag testar att sätta den på laddning trots att min laddare säger att den är fulladdad, vet kanske inte hur förlitlig coltech är.

Hoppas så in i gudarna att det bara är ett dåligt laddad batteri.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Testa först ladda batteriet med dumladdare för bil och prova igen för måna smartladdare ger inte riktig full effekt i batteriet. Om inte det felet låter de som startmotorn är felande alt kablar halvlös eller så har motorn halvskurit. Jag skulle ta startkablar från hojens batteri eller löst bilbatteri direkt på startmotorn ,gå förbi startreläet de utesluter alla elfel. Om den drar runt motorn bra då så leta kablar som ev sitter löst till startrelä och vidare till startmotor och jordpunkter. Om däremot motorn går lika trögt med startkablar så skruva lös tändstiftet och svänghjulskåpa och dra runt motorn med hylsnyckel alt för hand och känn om motorn skurit dvs går ovanligt trögt. Motorn ska gå tyngt medans kamnockarna lyfter men därimellan typ halva varvet ska den gå rel lätt de ska gå draq runt svänghjulet för hand halva varvet.
 
Last edited:

Olle_89

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2017
Ort
Bandhagen
Hoj
KTM 690 SMC R 2014
Laddade det nya batteriet över natten och den tuffade motvilligt igång imorse.

Nu märkte jag däremot nya problem, tappade kraft och började låta illa som om det vore något glapp i avgassystemet någonstans, aja you win some you lose some. Får bli en annan tråd
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top