Tråden om småflyg och flygcertifikat

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Det går att flyga på vintern också. Tisdagen var en väldigt trevlig flygdag i Skåne.

g3d45zF.jpg


T1Tnobw.jpg


h7u4nSt.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nä nå, ska ju kasta av mig! :fakta
Tror det är "fladder" som kommer närmast en H S.
Ena sekunden sitter du och tycker allt är OK, sekunden efter är planet i småbitar kring dig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Farsan hade A-cert när jag var liten, och jag segelflög i 10 år, både RST, några DM och lite vanlig sträckflygning. Jag var tom lag åt en kille på EM. Men det tog otroligt mycket tid, redan när jag bodde ganska nära klubben. Efter en flytt så blev det ohållbart, och närmsta klubb häromkring var 8 mil bort om jag inte missminner mig. Det krockade helt enkelt med resten av livet, det funkade inte att lägga all den tiden på att hänga på ett flygfält hela helger, och ännu mindre nu med kåk och barn.

Men visst, då och då längtar jag tillbaka, både till bygglokalen och själva flygandet, och då framförallt segelflyg, det är en speciell känsla :tummenupp Och dom motorplan jag känner mest sug efter är enbart för en extremt liten invigd skara, tex JA37, J26, S31, B17 och DC3/C47 :hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Segelflyg är för singlar, antingen är man eller så blir man :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Håller mig till lite större flyg än småflyg i jobbet men eget småflygscert är i faggorna. Det medicinska är avklarat av förklarliga skäl. STOL-plan är ett litet extra intresse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Segelflyg är för singlar, antingen är man eller så blir man :)

Jag skulle gärna segelflyga, men här vid kusten blåser all termik bort, och fältet är ett kommersiellt fält så där flygs enbart motorsegel, tidigare fanns ett fält en bit inåt landet som var enbart småflyg och där flög dom riktigt segelflyg.

Det finns inte heller några bra hang häromkring, så jag inbillar mig att det är få dagar det är segelflygväder.

UL flyger dock en del från fältet, jag blev erbjuden att köpa en nybyggd Superkoala skitbilligt av farbrorn som byggt den, då han hade blivit för gammal för att flyga innan den var klar.
Den var provflugen men saknade några papper för att vara helt godkänd (tror det var något intyg på propellern)

Den såldes söderut någonstans fick jag höra
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle gärna segelflyga, men här vid kusten blåser all termik bort, och fältet är ett kommersiellt fält så där flygs enbart motorsegel, tidigare fanns ett fält en bit inåt landet som var enbart småflyg och där flög dom riktigt segelflyg.
Även om du flyger sträcka inåt landet och mest flyger ut höjden enligt stickan på vägen hem så kan det ju vara en viss utmaning att glida hem mot sjöbrisen :näsblod Vi hade 4 mil till kusten, och vi kunde känna av sjöbrisen, men vi hade ju också Sandvikens Storsjön som hjälpte till en del :gnissla

UL flyger dock en del från fältet, jag blev erbjuden att köpa en nybyggd Superkoala skitbilligt av farbrorn som byggt den, då han hade blivit för gammal för att flyga innan den var klar.
Den var provflugen men saknade några papper för att vara helt godkänd (tror det var något intyg på propellern)

Den såldes söderut någonstans fick jag höra
"Den startar inte, men det är ett jätteenkelt fel som är jättelätt att fixa" :hihi
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ja funderingarna finns med A-cert min far hade det å han var helt såld på flyg:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top