Tråden om småflyg och flygcertifikat

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Är det någon mer än jag här på forumet som är intresserade av småflyg och gillar tanken på att ge körandet en extra (tredje) dimension?

Att ta flygcert är inte svårt, men det tar lite tid bara. Man får vara dedikerad. Men det är värt det i slutändan!

XU55s1v.jpg


hQvGyyf.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ÄR det lätt att få highsider med en docken därninga cessna?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Farsan hade cert så vi flög några ggr och jobba från Borlänge till Örnsköldsvik/Skövde/Halmstad.
Var rätt smidigt och ganska billigt har jag för mig. :)
Fick prova att ratta lite men fick inte riktigt det där suget efter att skaffa cert själv.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Farsan hade cert så vi flög några ggr och jobba från Borlänge till Örnsköldsvik/Skövde/Halmstad.
Var rätt smidigt och ganska billigt har jag för mig. :)
Fick prova att ratta lite men fick inte riktigt det där suget efter att skaffa cert själv.

Ja, billigt skulle jag väl inte säga att det är nuförtiden, det var billigare förr när bränslet var skattefritt. Men roligt är det!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Testade lite och visst, fantastisk känsla, som hoj fast en extra dimension!
Men, tyckte jag hojandet var med till en början så misstänker att det skulle bli lite, i brist på bättre ord, trist annat än som ren transport i längden och då är det lite väl dyrt.

Sen kan man ju gå vidare med avancerat cert och skaffa lämplig plan för det och då ser det genast ut att bli lite roligare men genast mycket dyrare med och, med tanke på min statistik, så ser "avåkningszonerna" lite för hårda ut för att lära sig ha kul på riktigt i ett plan.
Är ju inte direkt som att man reser sig, dammar av stället och rullar in planet i bussen och åker hem och reparerar efter ett lite väl optimistiskt försök, iaf. inte så många gånger..
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Testade lite och visst, fantastisk känsla, som hoj fast en extra dimension!
Men, tyckte jag hojandet var med till en början så misstänker att det skulle bli lite, i brist på bättre ord, trist annat än som ren transport i längden och då är det lite väl dyrt.

Sen kan man ju gå vidare med avancerat cert och skaffa lämplig plan för det och då ser det genast ut att bli lite roligare men genast mycket dyrare med och, med tanke på min statistik, så ser "avåkningszonerna" lite för hårda ut för att lära sig ha kul på riktigt i ett plan.
Är ju inte direkt som att man reser sig, dammar av stället och rullar in planet i bussen och åker hem och reparerar efter ett lite väl optimistiskt försök, iaf. inte så många gånger..

AVA-flygning som det kallas för har aldrig lockat mig även om jag kan förstå tjusningen. Har ett par kompisar i klubben som köpt en egen maskin som är klassad upp till 6G tror jag det var. Med Cessnorna som vi har annars så får man inte göra några avancerade manövrar.

Det som lockade mig och som håller mig trollbunden är snarare reseflyget, "touringen". Jag var nere till Berlin för ett tag sedan och landade på Strausberg utanför stan ligger precis vid S-bahn så man är inne i centrum på nolltid. Flygtid från Landskrona var strax under två timmar. Att bara köra några varv runt fältet tröttnar man snabbt på.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
AVA-flygning som det kallas för har aldrig lockat mig även om jag kan förstå tjusningen. Har ett par kompisar i klubben som köpt en egen maskin som är klassad upp till 6G tror jag det var. Med Cessnorna som vi har annars så får man inte göra några avancerade manövrar.

Det som lockade mig och som håller mig trollbunden är snarare reseflyget, "touringen". Jag var nere till Berlin för ett tag sedan och landade på Strausberg utanför stan ligger precis vid S-bahn så man är inne i centrum på nolltid. Flygtid från Landskrona var strax under två timmar. Att bara köra några varv runt fältet tröttnar man snabbt på.

Precis vad jag menar, ren transport, vilket jag gärna överlåter åt andra.:)

Då jag testade vill jag minnas de kallade certen A-C och advance men de kanske skiljer sig i plats eller tid..
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tittar lite på bushflygning i USA, på youtube alltså. Dom har ju lite områden som är ensliga.

Som jag förstår det är det bara sjöflygplan som skulle kunna vara motsvarigheten till det i Sverige? Och då kanske UL är det man ska kolla mot?
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Precis vad jag menar, ren transport, vilket jag gärna överlåter åt andra.:)

Då jag testade vill jag minnas de kallade certen A-C och advance men de kanske skiljer sig i plats eller tid..

Jag tror A-cert var privatcertet förr. Numera kallas det PPL. Finns även UL och LAPL numera som är lite billigare att ta.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Jag tittar lite på bushflygning i USA, på youtube alltså. Dom har ju lite områden som är ensliga.

Som jag förstår det är det bara sjöflygplan som skulle kunna vara motsvarigheten till det i Sverige? Och då kanske UL är det man ska kolla mot?

Sjöflyg är ju lite ovanligt, finns mest i norrland vad jag förstått. Och det finns ju både som UL och som normalklass, om du är intresserad av det så föreslår jag att du siktar in dig på en klass som finns tillgänglig i ditt område. Själva flygningen är ungefär samma mellan UL och normalklass. Men tanken är häftig ja, tusentals gratis fält att landa på i hela landet i form av alla sjöar.

Kruxet blir ju när man ska tanka och får släpa bensindunkar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top