Flytta fiberanslutning i villa?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Gör ett stort hål i väggen och dra ut snöret nu :tummenupp

Är det fiberolja i burken :fyllisar , jag använder samma typ som grillolja och ibland trallolja (inte hand utan tänk altan).

- Hål i vägga o dra ut snöret. Jag måste först veta om jag kan koppla loss där jag markerat, annars får jag ju göra ett hål med en diameter på sådär 15 cm för att få ut hela plastramen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Finns det någon märkning på kontakten, namn/nummer, så kan man kolla.


Men det blå bör kunna gå att snäppa loss, (eller modifiera/justera plastlådan lite, sen knacka vägg)
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag har klivit ur min elkunskapskomfortzon och donat lite här nu.



Går det att lossa fibertråden här i det inringade området? Annars får jag inte loss den ur plastramen lixom..

View attachment 449775

Nej, fibertråden går inte att lossa där.
Går kontakten genom röret i väggen så klipp upp hålet på baksidan av dosan.

Som nedan kan man göra men det är inte rätt...
Går kontakten inte igenom hålet i väggen kan du klippa bort det blåa på kontakten som går att dra lite fram och tillbaka så blir den mindre och kanske går igenom.
Tar du bort det blåa på kontakten kommer det inte snäppa fast i skarvstycket och det är dåligt men gör inte så mycket om man trycker ihop och det får ligga orört inuti dosan.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Du ska inte peta längst fram på kontaktens spets och torka mycket försiktigt av den med luddfritt papper innan du sätter ihop. Torky fuktat med fönsterputs funkar.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Baksidan av dosan går mot väggen? Dremmel och öppna upp hål i dosan?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
om du ska sätta in en dörr kan du då inte låta fiberkablen ligga i ställ platsen
alltså i springan mellan dör o hus, då behöver du inte klippa kabeln bara försiktigt ta los den från nuvarande genomföring o peta hän den i undra hörna innan dörren monteras.
så har jag gjort flera gånger med både el o telekabler
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
om du ska sätta in en dörr kan du då inte låta fiberkablen ligga i ställ platsen
alltså i springan mellan dör o hus, då behöver du inte klippa kabeln bara försiktigt ta los den från nuvarande genomföring o peta hän den i undra hörna innan dörren monteras.
så har jag gjort flera gånger med både el o telekabler

- Hm..det där ska jag kika på sen hemma. Vet inte hur det ser ut med avstånd och liknande.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Herregud jag jobbade med fiber i 5 år och det är inte trolleri o trolldom en fiber är mycket starkare än vad det sägs, att dom """kan""" gå av ar en myt som har spridits mycket effektivt för att få folk att ge fan i dessa fibrer.

Fiber kostar mindre per meter än vad en kat5-6 koppar kostar ca 3-5:- metern

Att blåsa en ny?? Man drar ur den gammla för hand o.samtidigt drar man i den nya. Man sätter på krympslang mellan ny o gammal o sedan drar bara. Sjukt enkelt.

Fiber kontakter finns enkla som man trär på fibern o sedan droppar i ett speciellt lim tada klart kostar ca.100 spänn st

Fan man köper ju en batteridriven fibersvets för singel fiber för ca 10k i dag o som installatör som svetsar fiber blir man inte fet.. ca 400 i timmen o ca 100 spänn per svetsad fiber.

Priserna har gått ned sanslöst mycket det finns firmor som bara jobbar på timme dom tjänar inte tillräckligt på att få betalt per fiber längre. 10 år bakåt så fick man ca 1000 kronor per svetsad fiber. Men inte längre

De som installerade hos mig förra året var så knepiga. Jag fick dosan monterad mot ytterväggen men hade velat ha den 50 cm till höger på en innervägg vilket blir 90 grader mot ytterväggen och de menade att det inte skulle gå att böja fibern och jag fattar inte varför. Vi dividerade säkert en timme och tittar man på installationen nu så finns ju en 90-gradersböj då fiber går rakt in genom väggen och sedan böjs in mot dosan och det är ju oundvikligt. Nu kan jag inte installera en lågt sittande luftvärmepump tack vare dem men jag funderar på att flytta fibern själv och låta en firma svetsa ihop den. Det kan inte kosta många hundralappar.
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Den där installationen kommer du aldrig få igenom även om hålet i väggen är tillräckligt stort. Hade du haft utebox där skarvningen satt hade det gått. En mikrofiberkabel med både primär och sekundärskydd håller för säkert 60-80kg dragkraft, men skalad och skarvad som däri kanske 2kg, även om du får ur den så går den antagligen av eller blir skadad när du ska få in den igen.
Ring en firma och erbjud dem 600:-/h samt framkörningsavgift så nappar dom nog. Arbetet att flytta tar max 30m om du kan gräva om själv på utsidan. Även om dom bryter fibern inne behöver den inte blåsas om sålänge det inte blir längre än innan, dvs du flyttar lådan mot det hållet det är i grävt. Erbjud 2h samt frsmkörning så landar du på 1600 spänn.

/tidigare fibertekniker och idag fiberentreprenör
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det hela löstes genom att tråden drogs mellan vägg och altandörrsfodret. Inget behövdes således plockas isär : )
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top