Flytta fiberanslutning i villa?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom jag tänkte montera altandörrar ut mot soldäcket i mitt hus, behöver jag då flytta inkommande fiber/dosa typ en halv meter åt vänster i väggen.

Kontaktade då Skanova, som sköter Telias "Öppen fiber" och installationer.
De vill ha mellan 2500 SEK och upp till 9000 SEK för att göra det. De kunde inte svara på hur mycket det skulle kosta just mig med min installation.
Dessutom kunde de inte göra det förrän tidigast om 3 veckor!

Kan sånt här göras av någon elinstallationsfirma eller liknande, tror ni?
Eller någon annan typ av företag?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur svårt kan det vara är min melodi, kan du montera en altandörr är det nog en enkel match att flytta en eldosa 50cm :tummenupp

M.a.o. om du kan backa fibern, förlänga är säkert lurigare och kräver konstiga verktyg. Kan du dessutom få ut allting utan att lossa någon fiberanslutning = eftersom du ska tillverka ett hål. Lite mer eftertänksamhet vid installationen, typ dosa ut hålet med öppning mot dörrhålet och sedan bygga igen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hur svårt kan det vara är min melodi, kan du montera en altandörr är det nog en enkel match att flytta en eldosa 50cm :tummenupp

M.a.o. om du kan backa fibern, förlänga är säkert lurigare och kräver konstiga verktyg. Kan du dessutom få ut allting utan att lossa någon fiberanslutning = eftersom du ska tillverka ett hål. Lite mer eftertänksamhet vid installationen, typ dosa ut hålet med öppning mot dörrhålet och sedan bygga igen.

- Fiberanslutningen ska "backas" så att avståndet inte behöver förlängas, men visst måste man lossa fiberanslutningen i fiberdosan på insidan. Frågan är om detta är något som kan göras utan risk? Det ska dras ut fiberkabel och sedan föras in på nytt....hmm....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Fiberanslutningen ska "backas" så att avståndet inte behöver förlängas, men visst måste man lossa fiberanslutningen i fiberdosan på insidan. Frågan är om detta är något som kan göras utan risk? Det ska dras ut fiberkabel och sedan föras in på nytt....hmm....

Det är skruvade kontakter i kopplingslådan/dosan :tummenupp
Lossa den som går ut och flytta allt, kom ihåg att du ska ha ett rör/slang igenom väggen på nya platsen.


Sitter det en "däckventil" på utelådan så ska man ju återfylla med nitrogen (tror att det är det iallafall) för att undvika kondens etc, om du behöver öppna den för att komma åt fästskruvar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är skruvade kontakter i kopplingslådan/dosan :tummenupp
Lossa den som går ut och flytta allt, kom ihåg att du ska ha ett rör/slang igenom väggen på nya platsen.


Sitter det en "däckventil" på utelådan så ska man ju återfylla med nitrogen (tror att det är det iallafall) för att undvika kondens etc, om du behöver öppna den för att komma åt fästskruvar.

- Är det verkligen så enkelt?

Fick det här svaret från en kunnig/insatt på "Byggahus.se":

"Allt går men det är en risk du då får ta. Har du otur och man måste blåsa om fiber kan det hamna upp mot den högre prisnivån och då är det enbart Telia som kan beställa arbetet av entreprenör (Skanova är idag Telia Infra utförandemässigt)
Om det ska flyttas utan omblåsning kan du få räkna med utvändig fiberdosa, så tänk på det vid planering att man kan komma åt det från utsidan vid ditt soldäck."
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Hutlösa priser! Borde absolut gå att lösa billigare än så. Mitt tips är att googla efter någon med "optoteknik" i företagsnamnet så kan dom säkert hjälpa dig.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Herregud jag jobbade med fiber i 5 år och det är inte trolleri o trolldom en fiber är mycket starkare än vad det sägs, att dom """kan""" gå av ar en myt som har spridits mycket effektivt för att få folk att ge fan i dessa fibrer.

Fiber kostar mindre per meter än vad en kat5-6 koppar kostar ca 3-5:- metern

Att blåsa en ny?? Man drar ur den gammla för hand o.samtidigt drar man i den nya. Man sätter på krympslang mellan ny o gammal o sedan drar bara. Sjukt enkelt.

Fiber kontakter finns enkla som man trär på fibern o sedan droppar i ett speciellt lim tada klart kostar ca.100 spänn st

Fan man köper ju en batteridriven fibersvets för singel fiber för ca 10k i dag o som installatör som svetsar fiber blir man inte fet.. ca 400 i timmen o ca 100 spänn per svetsad fiber.

Priserna har gått ned sanslöst mycket det finns firmor som bara jobbar på timme dom tjänar inte tillräckligt på att få betalt per fiber längre. 10 år bakåt så fick man ca 1000 kronor per svetsad fiber. Men inte längre
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Är det verkligen så enkelt?

Fick det här svaret från en kunnig/insatt på "Byggahus.se":

"Allt går men det är en risk du då får ta. Har du otur och man måste blåsa om fiber kan det hamna upp mot den högre prisnivån och då är det enbart Telia som kan beställa arbetet av entreprenör (Skanova är idag Telia Infra utförandemässigt)
Om det ska flyttas utan omblåsning kan du få räkna med utvändig fiberdosa, så tänk på det vid planering att man kan komma åt det från utsidan vid ditt soldäck."

Går fiberslangen genom väggen och in i en dosa?
Öppna dosan och kolla hur det ser ut, fota och lägg ut bilden här.

Generell lösning:
När man drar tillbaka så gäller det att vara försiktig när det är kontakterat, sätt inga feta fingeravtryck eller liknande på fiberändarna.

På nya stället så borrar du stort hål, i med ett VP-rör så att inkommande slang får plats (lättare att dra in sen), dra in och koppla ihop i den nyflyttade dosan.
Täta rörändarna sen så att du slipper tjuvdrag.

Det går att knäcka fibern om man gör böjar med för liten radie..............
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tackar för all input från er :tummenupp

Ska hem o kika nu o fota dragningen/anslutningen/dosan.
 

FreddanO

Ny medlem
Gick med
7 May 2014
Ort
Nyköping
Hoj
Ingen
Angående radie på böj på fiber som nämndes ovan har jag hört att den inte får vara snävare än en snusdosa.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Provade om jag kunde öppna fiberdosan, men det locket satt som berget. Någon som vet trixet med den? Fanns ett par räfflade spår på respektive sida, men de gick inte att rubba heller.


Fick ett svar till på annat forum:
"Då borde man kunna klippa skarven till piggtail. Sedan drar man ut duct inkl. fiber genom väggen och tar nytt hål där du vill ha det och återmonterar samt svetsar piggtail. Inget större arbete.
Vi nyinstallation gör man liknande småflytt utvöndigt då grävning inte alltid blir på cm där hålet in i huset borras."
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Annars ja: jag vet elfirmor i Uddevallatrakten som har "enklare" fibersvetsar som klipper, drar om och skarvar till rimliga priser.
Borde gå att hitta i Kalmartrakten också.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
dom som drar fiber hos mig är dom mest inkompetenta hjonen jag skådat, blev mobilt bredband oändlig surfmängd för 500-ish i månaden istället. När dom kantklipper dikerna händer det rätt ofta dom nystar upp trådarna och det blir några varv när klippen har runt 1500 rpm :D

för att inte tala om plogning och dikning. om 10 år har ingen fiber här ute hos mig iaf.:lol
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Locket på lådan har snäppfäste. I slutet på sladden som kommer utifrån sitter det en likadan blå kontakt som på kabeln som går mellan"lådan" och "modemet". Det är bara snäppa upp, koppla isär, backa ut, trä in i ett nytt hål och koppla ihop. Plättlätt.

Svårigheterna är:

Kabeln som kontakten sitter på är endast 0,25mm i diameter med mantel och det ligger nog någon meter upprullad. Den tål en hel del men är ändå hyfsat enkel att bryta av.

Kontakten kan vara större än hålet i väggen så att man måste klippa kabeln.

Man kan köpa/hyra/låna en fibersvets och svetsa ihop den igen men inte heller det är enkelt första gången.

Behöver man byta kabeln som går i marken (vilket är osannolikt) så är den mycket riktigt billig och det brukar gå att dra den för hand. Frågan är snarare om Skanova släpper in dig i sin kopplingsnod för att byta kabel.


Som jag ser det så har du två alternativ. Det första är att vänta och betala. Jag skulle säga att 2500.- är billigt och 9000.- är dyrt. Med resa och ställtid så bör det ta 2-3 timmar för en fibertekniker.

Alternativ två är att försöka själv. Bryter du av kabeln så är skadan inte värre än när en tekniker klipper av den så utgångsläget blir knappast sämre för att du själv brutit av kabeln. Nackdelen blir att du inte har någon uppkoppling förrän någon lagar kabeln och att göra det fixar vilken fibertekniker som helst, det är ett rutinjobb.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Locket på lådan har snäppfäste. I slutet på sladden som kommer utifrån sitter det en likadan blå kontakt som på kabeln som går mellan"lådan" och "modemet". Det är bara snäppa upp, koppla isär, backa ut, trä in i ett nytt hål och koppla ihop. Plättlätt.

Svårigheterna är:

Kabeln som kontakten sitter på är endast 0,25mm i diameter med mantel och det ligger nog någon meter upprullad. Den tål en hel del men är ändå hyfsat enkel att bryta av.

Kontakten kan vara större än hålet i väggen så att man måste klippa kabeln.

Man kan köpa/hyra/låna en fibersvets och svetsa ihop den igen men inte heller det är enkelt första gången.

Behöver man byta kabeln som går i marken (vilket är osannolikt) så är den mycket riktigt billig och det brukar gå att dra den för hand. Frågan är snarare om Skanova släpper in dig i sin kopplingsnod för att byta kabel.


Som jag ser det så har du två alternativ. Det första är att vänta och betala. Jag skulle säga att 2500.- är billigt och 9000.- är dyrt. Med resa och ställtid så bör det ta 2-3 timmar för en fibertekniker.

Alternativ två är att försöka själv. Bryter du av kabeln så är skadan inte värre än när en tekniker klipper av den så utgångsläget blir knappast sämre för att du själv brutit av kabeln. Nackdelen blir att du inte har någon uppkoppling förrän någon lagar kabeln och att göra det fixar vilken fibertekniker som helst, det är ett rutinjobb.

- Jag hade valt att låta Skanova göra detta om det inte varit 3 veckors väntetid för det. Min snickare står redo nu i dagarna.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag googlade fiberoptik och Kalmar och fick upp 20 företag. Någon borde ha en tekniker som är sugen på ett litet extrajobb. Ring runt och fråga.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har klivit ur min elkunskapskomfortzon och donat lite här nu.

Såhär ser det ut i den uppbrutna fiberdosan då:
fiberdosan inuti.jpg

Går det att lossa fibertråden här i det inringade området? Annars får jag inte loss den ur plastramen lixom..

Inkedkabelanslutning markerad.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top