Hej! Annorlunda forum start

Grossy

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2019
Ort
Sthlm
Hoj
Moffas rullator
Hej!

Många nya inne på forumet här ser jag, även jag är ny och byter precis site från Enduromx hit då de känns som att de andra stället är ganska dött i dagens läge. Hoppas på att de finns fler aktiva trevliga människor här inne :)

Det är så att jag precis står inför att skaffa det efterlängtade A kortet, och vill gärna få det gjort innan sommarens slut. Så jag tänkte ställa lite frågor och funderingar här då det känns som att de finns kunnigt folk här inne :tummenupp

Första frågorna jag tänkte ställa förstår jag att det kan verka tjatigt, för ja antar att dom ställts 999 gånger tidigare. Men jag väljer att fråga ändå eftersom jag skulle föredra svar mer till mig personligen.

Kom till saken, Absolut! jag är 197cm lång och väger runt 100kg, Men har fanemej bestämt mig för att det är en plastraket jag ska ha, och drömhojen är väl en gixxer 1000. Hojen som tydligen ska passa mig som allra sämst verkar de som, men det har funkat med längden i crossvärlden så varför inte här? Och ja anser att viljan räcker, eller vad tror ni mer erfarna gatuhojsåkare?? :)

Sen har jag en undran om det är en bra hoj att ta lappen med? Vill väl påpeka att jag har ca 8års erfarenhet av motocross på lite högre nivå, men kommer det att hjälpa mig nått när vi pratar gatu hoj? Sen tänker jag att det skulle bli svårt med en redig räcerhoj på lågfartsbanan exempelvis?
känns som att svängradien kanske inte är den bästa på dessa hojar eller har jag fel? Eller borde jag köpa en annan hoj för att ta lappen med först? :tungan
Någon som har erfarenheter av typ körprovsledare med "förutfattade meningar" om jag skulle komma där och försöka ta kortet med en skrevraket på 1000cc eller är de fullt vanligt??

Blev många frågetecken nu men jag uppskattar verkligen om någon kan svara på nån av mina frågor eller dela med sig av erfarenheter :hoppa
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade nog köpt en rätt-upp-o-nerhoj och tagit kortet med.
Manöverbanorna är inte roliga med drömhojar vare sig man gillar sport eller krom.

Angående längd och gixxer säger jag pass men det finns ju fotpinnesatser och clip-ons för att ändra vinklar så det löser sig säkert.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En sporthoj är inte bra för manöverproven och funkar bäst över 100. Skaffa en hoj som är smidig att hantera och skaffa vad du vill ha när kortet är klart. Som första hoj slår jag ett slag för RSV Mille. Mycket mer lätthanterad än en gixxer och "bara" 130 hästar.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Enklaste är nog ändå att du tar körkortet på trafikskola, och hyr deras hojar för träning och uppkörning. Med gedigen erfarenhet från motocross bör det inte vara några problem för dig. Sen när du har kortet kan du köpa vad du vill :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Enklaste är nog ändå att du tar körkortet på trafikskola, och hyr deras hojar för träning och uppkörning. Med gedigen erfarenhet från motocross bör det inte vara några problem för dig. Sen när du har kortet kan du köpa vad du vill :tummenupp

Min poäng, jag gjorde så back in the days.
Köpte en xj600 och övade privat på för den var väldigt lik trafikskolans maskin vid tillfället. Förlorade inte många kronor på den heller.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är säkert som du är inne på en utmaning att klara ett prov på lågfartsbana med en sporthoj. Balansen och sikten är mycket sämre än på en hoj med upprätt körställning och att sporthojen är utväxlad för runt 160 km/h på ettan gör det inte enklare.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Risken finns ju att de dömmer hårdare pga dit val av hoj. Plus att en sporthoj såklart är jobbigare, tog kortet på en cagiva mito, redan det var jävligt. Jag skulle också säga att det bästa nog är att köra med körskolans hoj, så köper du gixxer när kortet är fixat.
Själv är jag 194cm och rymdes utmärkt på en cbr1000rr från 2004, och kompisen som är ungefär lika lång tycks passa på sin 2007 gixxer. Har du provat hur du sitter på de?
 

Grossy

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2019
Ort
Sthlm
Hoj
Moffas rullator
Risken finns ju att de dömmer hårdare pga dit val av hoj. Plus att en sporthoj såklart är jobbigare, tog kortet på en cagiva mito, redan det var jävligt. Jag skulle också säga att det bästa nog är att köra med körskolans hoj, så köper du gixxer när kortet är fixat.
Själv är jag 194cm och rymdes utmärkt på en cbr1000rr från 2004, och kompisen som är ungefär lika lång tycks passa på sin 2007 gixxer. Har du provat hur du sitter på de?

Stort tack till er alla som har kommit med svar! :) Jag förstår eran poäng, har ni några bra tips på en hoj man kan köpa för en inte allt för dyr peng som sen inte är allt för svår att sälja? Jag tänker mig kanske en Duke? eller liknande som supermotard, där skulle ja nog känna mig hemma från tidigare erfarenheter :hihi Eller en hoj i liknande stuk.

Tack till Startgasen för inputen med längden! skönt att höra att det funkar. Men tänker ändå att de finns väl ingen hoj på marknaden som är "idealisk" för någon på 2m. Har iof min längd mestadels i benen, tänker att de kan vara fördelaktigt för att inte få allt för krökt rygg?
Jag har faktiskt aldrig fått se en sporthoj på nära håll, så tänker att jag ska leta efter någon bra mc-butik med många av dessa hojar där jag kan provsitta och känna o klämma lite :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sporthoj 2019 = alla avråder från sporthoj.

Konstigt att det gick så JÄVLA bra för folk att ta kort på sporthoj för tio år sen
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sporthoj 2019 = alla avråder från sporthoj.

Konstigt att det gick så JÄVLA bra för folk att ta kort på sporthoj för tio år sen

Gjorde det? Jag har under mina år här aldrig sett någon uttala sig så men jag har väl kanske inte läst precis allt som postats heller.
 

Grossy

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2019
Ort
Sthlm
Hoj
Moffas rullator
menar du generellt över huvud taget, eller ang just på uppkörningen?? :confused:
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gjorde det? Jag har under mina år här aldrig sett någon uttala sig så men jag har väl kanske inte läst precis allt som postats heller.

Janä kanske inte men det var inte heller många som tyckte att man skulle slopa drömmen om en R1 och tjöpa en en sur gammal trafikskole hoj istället heller:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top