MotoGP 2019 #9: HJC Helmets Motorrad Grand Prix

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Håller med om ditt konstaterande men att MotoE skulle vara lösningen tror jag inte på.

Håller med att det saknas lite speed och längd på loppen, men så grymt med nåt nytt som livar upp. Tror på riktigt bra rejsing om 3 år. Då har vi också RR banor i stan o slipper tjafs om buller etc...
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Kul att man kan tycka så olika.
Motogp är så sjuuukt trist nu och varit de senaste åren. Dovi utmanar om titeln... eh... nej det gör han ej och har aldrig gjort. MM tar hem detta med semestergas som fastnat på halvfart! Varje år.

MotoE dominerar på grund av nåt nytt och med teknologi som enligt mig är framtiden. :)

PunG.....T

MM hade varit lika överlägsen på en elmoppe det är jag säker på. Kollar man hur resultaten ser ut är det vidöppet bakom honom.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag kollade just på Zero elmotorcyklar, och dom har en räckvidd på upp till 200+ miles/320km. En gahjoj körs ju inte så fort som MotoE men mer än dom 8 varv som ett race är ska dom väl klara.

Jag får intrycket att Dorna vill introducera klassen lite försiktigt, och kanske inte är säker på teknologin ännu.

Nåja. Det lilla man fick se av racet var ganska lovande. Bra fight om podiet, men missar man starten är man nästan rökt p.g.a. racets längd.

Kör man i 100km/h drar en sporthoj kanske 5kW. Så om man kör i drygt 3 timmar går det åt drygt 15kWh. Vilket vad de större batterierna har ungefär.

Kör man på bana med 100kW motor drar hojen i snitt minst 50kW, beroende på bana. 10ggr så mycket alltså. Batteriet räcker knappt 20 minuter. Och om man kör ända tills det är tomt tappar man effekt på slutet. Så för ett race får man se till att det finns marginal.
 

ST-Micke

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2019
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Yamaha Tracer 900
Kör man på bana med 100kW motor drar hojen i snitt minst 50kW, beroende på bana. 10ggr så mycket alltså. Batteriet räcker knappt 20 minuter. Och om man kör ända tills det är tomt tappar man effekt på slutet. Så för ett race får man se till att det finns marginal.

Mmm. Låter ju riktigt. Då är det ännu en dröm att få MotoE-lopp som är lika långa som t.ex. Moto3. Får hoppas att utvecklingen i batteriteknik kommer dit snart.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Ska det vara mer snack om el hojarna än om själva MotoGP fan pinsamt är vad det är.
Lika jävla dötrist som en Toyota Prius.:huvet
Sen till alla som gnäller på MM bara att inse att det är en ny kung på tronen.
Tänk om man sagt så när Rossi lekte med sina motståndare då hade man blivit dödshotad direkt.
Bara att ta av sig hatten och buga inför hans talang men det kommer snart nån ny som vanligt men ni får vänta tills MM är 40! ;)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
CALLAHAN,
Om du vill ha mer diskussioner om MotoGP är det ju bara att skriva mer om det så att man har något att kommentera. Nu var den stora nyheten under helgen att MotoE kom till och då pratas det om dem. Det är ganska få som är intresserade av att titta på när någon kör i mål med armarna i kors. Spänningen som finns i andra klasser skapar debatt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är det bara jag här som tycker att det är intressant att se ledaren köra även om det inte är någon fight? Att se någon köra så fort det bara går och ändå så ser det så himla enkelt och stiligt ut. Och fascineras över extrema jäkla lutningsgrader, galna inbromsningar och feta påslag?

MotoGP är inte tråkigt någonstans :fakta
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utan tvekan, men det kanske beror på om man är ute efter lättförstådd underhållning och gladiatorspel eller om man är genuint intresserad av motorcyklar och roadracing...?

Tråkigt för och klantigt av Rins att krascha bort två solklara pallplatser i rad. På det sättet blir man inte världsmästare, men man får Marquez att se ännu bättre ut än han egentligen är.

Däremot kul för Yamaha med två raka pallplatser. Det är uppenbart att hårt arbete lönar sig. Yamaha som ju var idiotförklarade på detta forum för bara någon vecka sedan...Det svänger fort i hockey...

Och kul för Marcel Schrötter att ge hemmapubliken vad de ville ha - en tysk på pallen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Utan tvekan, men det kanske beror på om man är ute efter lättförstådd underhållning och gladiatorspel eller om man är genuint intresserad av motorcyklar och roadracing...?

Tråkigt för och klantigt av Rins att krascha bort två solklara pallplatser i rad. På det sättet blir man inte världsmästare, men man får Marquez att se ännu bättre ut än han egentligen är.

Däremot kul för Yamaha med två raka pallplatser. Det är uppenbart att hårt arbete lönar sig. Yamaha som ju var idiotförklarade på detta forum för bara någon vecka sedan...Det svänger fort i hockey...

Och kul för Marcel Schrötter att ge hemmapubliken vad de ville ha - en tysk på pallen.

Alltså, vi diskuterar ju aktuella händelser hela tiden och för några veckor sedan var yamaha inte med i matchen och givetvis var det ngt man pratade om just där och då, precis likadant som i andra sporter. Om vi inte skall/bör diskutera dagsaktuellt så att säg så skall vi kanske strunta i att starta trådar inför varje racehelg så samlar vi allt under ett å samma tak efter valencia och går igenom allt som har hänt under säsongen:gnissla

Hade vi kunnat förutspå framtiden så hade väl livet ändå varit ganska trist! Kul för yamaha att dom har tagit sig i kragen och kommit igen.

Btw, nu nör du ändå är på tråden! Finns det några vibbar ang rossi? Känns det inne i boxen att han börjar få nog nu eller känns han taggad inför framtiden? Vilken känsla har du/ni?
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
CALLAHAN,
Om du vill ha mer diskussioner om MotoGP är det ju bara att skriva mer om det så att man har något att kommentera. Nu var den stora nyheten under helgen att MotoE kom till och då pratas det om dem. Det är ganska få som är intresserade av att titta på när någon kör i mål med armarna i kors. Spänningen som finns i andra klasser skapar debatt.

Hade varit mer intressant lr spännande om MM hade hållit i styret:va


Utan tvekan, men det kanske beror på om man är ute efter lättförstådd underhållning och gladiatorspel eller om man är genuint intresserad av motorcyklar och roadracing...?

Tråkigt för och klantigt av Rins att krascha bort två solklara pallplatser i rad. På det sättet blir man inte världsmästare, men man får Marquez att se ännu bättre ut än han egentligen är.

Däremot kul för Yamaha med två raka pallplatser. Det är uppenbart att hårt arbete lönar sig. Yamaha som ju var idiotförklarade på detta forum för bara någon vecka sedan...Det svänger fort i hockey...


Och kul för Marcel Schrötter att ge hemmapubliken vad de ville ha - en tysk på pallen.

Det gäller ju slutföra hela racet inte bara köra fort några varv:) Om Rins hade varit med ända till slut, kanske MM hade ökat gapet ännu mer:) Vem vet:hihi

Här lite kommentarer från Rins
https://www.crash.net/motogp/news/925202/1/rins-few-kph-faster-then
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När Rossi var oövervinnerlig på Honda och en del av kritiken var att det var Hondan som vann (Ja, det var såklart inte enda orsaken).

Då ansåg jag han var fullkommligt tvärgalen som gick till Yamaha, märket som inte vunnit något mästerskap i klassen på en jäkla massa år (och det enda hojfabrikat jag själv ägt hittills)....
Nå, det gick ju ganska "hyfsat" bra ändå.

Att drömkombon med Ducati, fabrikatet som Stoner visat var det som gällde, inte funkade alls bevisar väl att snubben ändå är mänsklig.

Om MM några år fram i tiden börjar tröttna så till den milda grad att han i eftersnacket blir mer exalterad över sin brorsas vinst o placering i moto2 än sin egen, (oops, det hände ju nu), vilket fabrikat skulle MM då byta till? :)

För de som minns, när Rossi/Biaggi visade att racing är något personligt, hahaha, det skulle vara idag, bara att Rossi är "Biaggi" nu :D

https://www.gpone.com/en/2019/02/17...r-rossi-my-enemy-what-great-competitions.html
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alltså, vi diskuterar ju aktuella händelser hela tiden och för några veckor sedan var yamaha inte med i matchen och givetvis var det ngt man pratade om just där och då, precis likadant som i andra sporter. Om vi inte skall/bör diskutera dagsaktuellt så att säg så skall vi kanske strunta i att starta trådar inför varje racehelg så samlar vi allt under ett å samma tak efter valencia och går igenom allt som har hänt under säsongen:gnissla

Hade vi kunnat förutspå framtiden så hade väl livet ändå varit ganska trist! Kul för yamaha att dom har tagit sig i kragen och kommit igen.

Btw, nu nör du ändå är på tråden! Finns det några vibbar ang rossi? Känns det inne i boxen att han börjar få nog nu eller känns han taggad inför framtiden? Vilken känsla har du/ni?

Min erfarenhet har lärt mig att vara försiktig med att dra alltför stora slutsatser eller att använda kraftuttryck baserat på enstaka händelser eller enstaka race. Det finns i dagsläget inga "dåliga" tillverkare i MotoGP. Alla har professionella organisationer, väl genomtänkta ideer och en mer eller mindre långsiktig strategi över vad man försöker åstadkomma och hur.

Samtidigt är hela sporten uppbyggd kring otroligt små marginaler som inte alltid är väldigt tydliga. Därför kan ett beslut som fattats flera år tillbaka i tiden få negativa konsekvenser först flera år senare och därigenom ta lite längre tid att reversera, trots att man vet exakt vad som är fel.

Nej, jag har inga negativa vibbar kring VR46. Hans arbete är business as usual och jag tror inte att han låter sig slås ned av lite motgångar.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Min erfarenhet har lärt mig att vara försiktig med att dra alltför stora slutsatser eller att använda kraftuttryck baserat på enstaka händelser eller enstaka race. Det finns i dagsläget inga "dåliga" tillverkare i MotoGP. Alla har professionella organisationer, väl genomtänkta ideer och en mer eller mindre långsiktig strategi över vad man försöker åstadkomma och hur.

Samtidigt är hela sporten uppbyggd kring otroligt små marginaler som inte alltid är väldigt tydliga. Därför kan ett beslut som fattats flera år tillbaka i tiden få negativa konsekvenser först flera år senare och därigenom ta lite längre tid att reversera, trots att man vet exakt vad som är fel.

Nej, jag har inga negativa vibbar kring VR46. Hans arbete är business as usual och jag tror inte att han låter sig slås ned av lite motgångar.

Ok, tack för svar.

Så är det säkert att tillverkarna och teamen kör med långsiktiga strategier men vi konsumenter har en tendens att analysera det som händer här och nu.

Men som stiggy sa i helgen, 20% är teamens del i det hela med inställningar etc resten är upp till föraren och petronashojarna är i stort sett identiska med fabrikshojarna vilket får mig att dra slutsatsen att t ex i rossis fall så börjar nog åldern ta ut sin rätt. Man blir ju mer riskmedveten ju äldre man blir, stoppar inte in framhjulet längre när läget ges utan lallar omkring och safear med goda marginaler typ därav mina tankar på att denna säsong borde bli hans sista.

Stjärnglansen faller ganska fort när det väl har börjat dala, kamerorna är mer sällan uppe i nyllet på dig när man harvar längre bak i fältet, måste gå igenom Q1 var och vartannan racehelg Och för en toppidrottsman som har varit mr motogp i över 20 år blir det en ny verklighet och frågan är hur länge han står emot/ut.

Nya unga fräscha snabbakamikazepiloter är på uppgång, fabio t ex, hur länge kan yamaha vänta med att sätta honom på en fabrikshoj?
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Angående MotoE och diskussionen så känner man igen de olika lägren från förra gången 2002 när fyrtaktarna kom tillbaka. Då var det ett jäkla gap om gatsoffor etc och folk skulle minsann sluta följa racingen om det inte var blårök överallt. Antingen har de dött av eller så insåg de att förändring gör ont, men man går vidare. :D

Tycker Mat Oxley summerar det bra: https://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/after-first-motoe-race-it-s-not-present-really-matters-it-s-future
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Angående MotoE och diskussionen så känner man igen de olika lägren från förra gången 2002 när fyrtaktarna kom tillbaka. Då var det ett jäkla gap om gatsoffor etc och folk skulle minsann sluta följa racingen om det inte var blårök överallt. Antingen har de dött av eller så insåg de att förändring gör ont, men man går vidare. :D

Tycker Mat Oxley summerar det bra: https://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/after-first-motoe-race-it-s-not-present-really-matters-it-s-future

Eller så berodde det på att 4t var konkurrenskraftig över racedistans när de introducerades.

Släng in några elhojar i fältet så tar vi ställning till de efter en eller ett par säsonger. :7peta
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Hade varit mer intressant lr spännande om MM hade hållit i styret:va




Det gäller ju slutföra hela racet inte bara köra fort några varv:) Om Rins hade varit med ända till slut, kanske MM hade ökat gapet ännu mer:) Vem vet:hihi

Här lite kommentarer från Rins
https://www.crash.net/motogp/news/925202/1/rins-few-kph-faster-then

Nej spelar ingen roll vilka som kör skräpet är totalt ointressant.
För mig är racing goa ljud även dofter och höga hastigheter.:rofl
Men framför allt är jag så j.... trött på denna el hysteri som drabbat världen.:huvet
Ska bli kul att se vad som händer när dom märker att folk inte vill ha skiten.:D
Så det är väl mest därför jag är så anti!

Nog för jag tycker det är kul när MM leder så tycker jag inte heller om när det blir så som det är nu.
Har ju några fler favoriter som Rins Zarco och Dovi och även han som jag inte kan namnet på än men tänker på 4wd från audi när jag hör hans namn.:hihi
Man vill ju ha en tät säsong som helst avgörs i sista böjen på sista racet.
Men det var ju bra länge sen.
Jag måste nog börja kolla alla racen inte bara motoGP.:rodnar
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Callahan, du kollade inte ens på MotoE-racet va? Så jäkla tät racing är det sällan i MotoGP-tävlingarna. Om man vill se täta fighter så kommer man troligtvis få mer ut av att se MotoE där de inte behöver ta hänsyn till däckslitaget utan kan gå all out bananas från start, till skillnad från MotoGP där de behöver köra taktiskt.
Du har fler som bromsar på sig eller bromsar för tidigt då de fortfarande är ovana vid vikten på hojen och det är däckrök ut ur kurvorna.
Det enda antiklimax är ljudet men det går att sätta på metal i högtalarna samtidigt som man lyssnar på kommentatorerna så blir det helt klart överenskomligt.

Jag tror de körde 1.28,4 eller något som snabbast. Hur är den tiden jämfört med en STK1000-hoj med en snabb SM-förares nivå?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just hemkommen från Norge har jag sett King of the ring göra en perfect ten. :tummenupp
Rätt trist race eftersom ingen ens är nära.
Nåväl, lite mer fight från fjärdeplats och neråt.

Har Petrux slutat "hjälpa" Dovi är ju frågan som inställer sig? :va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då har man sett första MotoE också.
Om det första racet någonsin kan vara så pass tätt och underhållande ser jag ändå ganska ljust på framtiden för MotoE. :)
Bristen på motorljud lyfte verkligen fram hysterin i rösten på kommentatorn. :3freak
Kul med finsk vinst och Smith därefter.
Trist slut men förstår att man sätter säkerhet före annat efter det brinnande debakel som varit...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top