Hjälp med Kawasaki VN800

Matches

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2019
Ort
Skellefteå
Hoj
Vn800
Tja! Har en VN 800 -96 som har fått en ombyggnad till bobber i vinter!
Stoppat på v&h pipor och öppet luftfilter, den går kanon bra förutom på hög växel på låga varv i ca 90km/h då kan den gå lite ryckigt.
Är det bara plocka isär och bestycka om som gäller? Kanske någon har något tips på bestyckning? Eller kan de räcka att ev rengöra förgasaren? Ev skruva in luft skruven lite så den får mindre luft?

Tacksam för all hjälp! Är min första hoj ja byggt:)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I det området är det "pilot jet" och trottelnål som påverkar blandningen. Om den går för fett eller för klent kan du avgöra genom att:

1) Den går för fett om den slutar rycka när du gasar på lite försiktigt. Symptom värre under varma dagar

2) Den går för klent om den slutar rycka när du släpper av lite försiktigt. Symptom värre under kalla dagar.

Trottelnålar brukar ha fem/sex hack på sig där man kan ändra trollelnålshöjd mha av "C-clip" och/eller M3 brickor.
 

Matches

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2019
Ort
Skellefteå
Hoj
Vn800
Varit ute och kört i kväll och hojen går mycket bättre när man sätter handen framför luftfiltret så inget vinddrag går rätt in i filtret.
Tycker dock den har avgassmällt mycket ikväll när man släppt av på gasen, även kommit lågor ur avgas i samband med smällarna.
Är det tecken på för litet lagfarts munstycke?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Smäller vid avslag med CV-förgasare, är default. På VS1400 har man löst det med en "uppfettningsspjäll" vid högt insugsvakum och gasavslag. Funkar inte alls. Med original ljuddämpare låter det som ett knallskott och besiktningsmannen höll på att göra i byxan. Du kan köpa en konstgjord hand att tejpa framför luftfiltret. Modda förgaseriet för moddandets skull utan att veta konsekvenserna, well - det finns bara två sätt, återställ till default eller montera bredbands O2 på båda rören och ta reda på vad som gått snett/fett/klent. Jetta i bänk förklarar inte "handens" inverkan på förgaseriet.

Usch vad ironisk och sarkastisk jag är i kväll - ber om ursäkt! :)
 

Matches

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2019
Ort
Skellefteå
Hoj
Vn800
Fått till förgasaren nu tack så mycket för hjälpen!
Nu ha ja ett annat problem istället???? idag börja den trycka ur glykol ur locket på behållaren som sitter bakom motorn under dynan, vad äre nu då? Antar att den kokar:/
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Är det rätt mängd kylvätska i expansionskärlet från början eller har någon fyllt på alldeles för mycket.

När min topplockspackning var kass bubblade det i expansionskärlet. Det bubblade inte så mycket att kylvätska tryckets ut. Ny topplockspackning var allt som behövdes för att lösa problemet. Kolla om det bubblar där redan när den är kall. Kolla att kylaren är helt full med kylvätska först.

Dåligt lock på kylaren kan också orsaka liknande problem eftersom det skall skapa övertryck i kylsystemet så det inte kokar förrän bortåt typ 110C eller liknande. Fläkten går ju inte igång förrän vid 104C ungefär har jag för mig så utan övertryck kokar den innan fläkten går igång. Temperaturerna här är inte exakta men jag antar du förstår principen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top