Dör om man gasar fullt från tomgång.

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha
Har ett skruv intresse för bilar. Men denna gången hitta jag en yamaha dt125 92a

Totalt nerskruvad.

Nu har jag lackar allt och bytt packningar mm.

Den startar direkt på kicken. Lika lätt varm som kall.

Men så fort man stampar fullt från tomgång så bluddrar den och dör. Leker man lite med gasen så kommer man förbi det och den varvar fullt. Varvar man släpper varvar släpper så går det. Men just från tomgång sen gasa fullt går inte.

Förgasaren är rengjord noga, tank rengjord och nya filter mm.

Dock verkar pluggarna va borta i röret och finns inget original filter så sitter sport filter.

Kan inget om munstycken.
Enda jag har gjort är att prova justera luftskruven, bytt stift mellan olika begagnade (tyvärr) vet inte vilket den ska ha.
Har också provar justera nålen i förgasaren åt alla håll men ingen skillnad.

Tips?
Behöver den mer soppa för att den är “trimmad "?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Förgasaren på din DT är inte av typen CV så den SKALL bete sig på det sätt som du beskriver. Läs lite om Bernoulli och olika typer av förgasare.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Upplevde detta oxå när jag gick från vakuumförgasare till vanliga trottelförgasare. Trodde först att jag hade bestyckningsfel eller något. Man var van att vrida rullen fullt ut på en gång, men se det går inte med denna typ. Däremot om du kommit upp i varv går det att vrida fullt. Kan inte heller se att du har acc-pump på din förgasare, så det är inge du kan justera för att komma ifrån.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Givetvis funkar det att gasa fullt från tomgång med allt original, men med öppet filter och avgas så blir ju blandningen lite off, ett billigt sätt att prova sig fram är att köpa en billig & lite större passande förgasare.

Jag hade en sprojlans sån -89, helt original ( till en början iaf ) och som sagt, självklart varvar den upp direkt om man vrider rullen i botten.

Med helt trimsystem blir det riktigt bra varv på de motorerna, långt förbi rödmarkeringen. Jag satte dit en YZ125 förgasare, fungerade fint direkt.
 

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha
Nu blev jag kluven.

Kanske e allt som det ska?
Bor centralt så har inte vågat gasa ute på vägarna.

Hitta en billig förgasare med insug är väl inte så lätt. Original är 35mm. En 40 kanske vore perfekt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den bluddrar inte när du ligger och kör långsamt då?

Svårt ge svar på en beskrivning men jag tänker att den kanske går fett på lågfart och när du sedan gasar på så dröjer det en liten stund innan den rensat ur överskottsbränslet den samlat på sig.
 

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha
Haha du låter mer säker än mig så du har nog rätt. Va fan jag mätte ju idag på dagen. Kanske va 25?. Kanske va andra ändan mor filtret som va 35..

Jag har typ inte kört den. Bara på 1an på tomgång typ. Då det inte har gått gasa fullt så antar jag något e fel och därför har jag inte hyrt släp och tagit med den ut i skogen.

Men startat direkt.
Varvar man fullt så dör den.
Varvar jag långsamt så jag kommer över mitten så varvar den jävlar.

När jag har kommit upp på varv så kan jag släppa gasen och dra fullt flera gånger i rad men så fort den får lägga sig på tomgång så blir det samma sak igen.

Något jag ska testa imorgon? Ska försöka köra den lite utanför.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den ska svara på fullt gaspådrag från tomg de är nog bara bestyckningsfel. De spelar ingen roll vilken storlek förgasaren har den ska svara som en huggorm. Om den går fint på tomg men svarar dåligt på gaspådrag är de endera för stort eller för litet högfartsmunstycke. De låter som för litet då du kan lirka den upp i varv Sätt i 10% större munstycke och kolla om de blir bättre.
Om den inte går fint på tomg kolla att reedbladen i insuget är hela och tätar bra.
 

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha
Stod en 8 på huvudmunstycket. Antar att huvudmunstycket är samma som högfart? Får försöka leta upp munstycken
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ni som menar att motorn ska svara på WOT från tomgång utan accelerationspump utan att storkna, kan ni beskriva hur det går till? Jag har nämligen aldrig fått det att funka för mina RS36'or på en 1200 motor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ni som menar att motorn ska svara på WOT från tomgång utan accelerationspump utan att storkna, kan ni beskriva hur det går till? Jag har nämligen aldrig fått det att funka för mina RS36'or på en 1200 motor.

På fyrtaktare är de svårare att få bra svar så där håller jag med men på tvåtaktare är de inga problem med stupningar.
 

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha
Gjorde en fuling idag. Något som är NO NO här på forumet tror kan.

Tog ett litet borr 1.5mm och borra igenom munstycket.

Nu svarar den på gasen upp till nästan fullt då börjar den bluddrar. Så det blev klart mycket bättre..

Ska prova justera in trotteln och se om jag kan få den att gå bättre nu. Annars skulle jag nog haft lite mindre borr.

Men nu vet jag iallafall vad felet berodde på tack varje er.. Tips var man kan hitta munstycke till en mikuni?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns säkert kina-kopior av Mikuni-munstycken - om det är N100.604 den använder. Köp en hel uppsättning från #50 till #240 i steg om 2.5. Obs, sarkasm.

Tips, det blir billigare att köpa olika storlek på borr än munstycken. N100.604 säljs i princip överallt där något MC/moped-relaterat krängs.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns säkert kina-kopior av Mikuni-munstycken - om det är N100.604 den använder. Köp en hel uppsättning från #50 till #240 i steg om 2.5. Obs, sarkasm.

Tips, det blir billigare att köpa olika storlek på borr än munstycken. N100.604 säljs i princip överallt där något MC/moped-relaterat krängs.

Men det blir ett jäkla besvär att hålla koll vilken storlek det är på alla dessa borrade munstycken med fel märkning stämplad.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
besvär att hålla koll vilken storlek det är på alla dessa borrade munstycken med fel märkning stämplad.

Att köpa kina-munstycken utan dubbel-fyrkanten (som säger att det är äkta Mikuni) är också en rackarns chansning. För min egen del börjar den världsliga tiden att skönjas så jag värdesätter tid över pris. Fippla och feppla en massa för en engångsgrej för att "spara en tjuga", sånt gör man när man har "all tid i världen".

/han som är inringd med avbruten semester. Jobba för att leva eller leva för att jobba?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Förgasaren på din DT är inte av typen CV så den SKALL bete sig på det sätt som du beskriver. Läs lite om Bernoulli och olika typer av förgasare.

Utveckla gärna dina teorier om att en i övrigt välfungerande hoj ska bluddra och ha sig bara för att man råkar "gasa för fort"
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Utveckla gärna dina teorier

Nä, orkar inte - och är pissed på allt och inget. Min semester blev avbruten idag då chefen ringde in mig för att supporta en EMS'are i Slovakien - ett tvåveckors jobb. Inge hojåka, då blir Anders sur och tvär. Allt är Bernoullis fel!
 

Jonaslatt

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha
Idag fick jag ut hojen på lite landsvägar, skogsvägar.

Nu kan man dra fullt på gasen och den hänger med hela vägen upp.
Men går orent på fullgas. Alltså inte på vägen upp utan när jag ligger på fullgas så bluddrar sen. Detta hade jag inte ont av för jag va livrädd ändå. Helvete satan vilket as.

Trimmad 125cc och jag va livrädd.
Startar alltid på första kicken.
Ville resa sig hela tiden.

Men om man nu vill få ordning på sista skiten.
Hur kan man veta om den får för möe soppa nu eller förlite. Rök lite ifrån avgassystemet. Men samtidigt är det första gången den i princip köras på 15år. Blandar eget 2%.

Kanske borra jag lite för mycket. Eller lite för lite. ????
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top