Irriterande flimmer på LED-bakljus med extrasprut inkopplad på samma kabel???

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle testa maila och fråga Landefeld om tryck brytaren tål vakuum eller ej, får du svar att den inte tål det får du väl flytta den till plenum
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag skulle testa maila och fråga Landefeld om tryck brytaren tål vakuum eller ej, får du svar att den inte tål det får du väl flytta den till plenum

Japp. Inga konstigheter att flytta den dit. Behöver inte ens flytta den, bara på med en längre slang och y-kors vid uttaget till laddtrycksmätaren.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då är det väl enklast att flytta den så är ju problemet ur världen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Verkar fungera att använda ett extra suzuki bränslepumpsrelä från samma hoj iaf. Tack för förslaget Steffe! Hade aldrig kommit på det med relä själv.

Tog strömmen från larmkontakten istället, som i sin tur tar strömmen från kabeln till ordinarie bränslepumpsrelä (säkrad med 15A från batteri.

Bakljusflimmer borta. Får hålla lite koll om pluskabeln till larmkontakten brinner upp men det tror jag inte den gör.
Har provåkt 10 mil ca.

Relät är ju byggt för att mata på ström oavbrutet så det borde väl klara av jobbet. Tog signalen från bakljuset för den var ju redan klar.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Mailade ovanstående men de svara inte på frågor utan företagsnamn och adress osv, osv.

Kopplat tryckbrytaren till plenum nu och ska bara göra som sista check i helgen att den inte har ändrat inställning eller liknande. Hojen gick problemfritt idag iaf.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar fungera att använda ett extra suzuki bränslepumpsrelä från samma hoj iaf. Tack för förslaget Steffe! Hade aldrig kommit på det med relä själv.

Tog strömmen från larmkontakten istället, som i sin tur tar strömmen från kabeln till ordinarie bränslepumpsrelä (säkrad med 15A från batteri.

Bakljusflimmer borta. Får hålla lite koll om pluskabeln till larmkontakten brinner upp men det tror jag inte den gör.
Har provåkt 10 mil ca.

Relät är ju byggt för att mata på ström oavbrutet så det borde väl klara av jobbet. Tog signalen från bakljuset för den var ju redan klar.

Kul att det verkar funka. Att dra plusmatningen direkt från batteriet är ju inget större jobb, det är ju bara en säkrad kabel från pluspolen på batteriet till reläet. Jorden kan du ju ta nånstans i ramen så slipper du dra två kablar till batteriet, på min hoj har jag bara dragit pluskabeln från batteriet sen jordar jag i em skruv i huvudramen. Man ska väl bara ha lite koll så man inte jordar genom lager för då kan man säkert få jordproblem om man har otur.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Lite uppföljning...
Jag tror inte det är nyttigt att utsätta sin tryckbrytare för vakuum. Ska forska vidare på detta senare, har hojen avställd för tillfället.

Nu är de ju inte konstruerade på samma sätt men en manometer t.ex med enbart graderingen 0-2 Bar får ju spader, blir förstörd och visar inte rätt om man utsätter den för vakuum. (har inte provat, men ett flertal företag gav mig den infon)

Såg iaf att ett företag i england säljer tryckbrytare (och vakuumbrytare tydligen) på Ebay, den har 3 poler och man kan välja om man vill ha öppnande eller stängande i samma brytare. Mailade även dem och frågade om tryckbrytaren tål vakuum men då tolkade de det som att det var en vakuumbrytare jag behöver:fakta -Nej, Nej....
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite uppföljning...
Jag tror inte det är nyttigt att utsätta sin tryckbrytare för vakuum. Ska forska vidare på detta senare, har hojen avställd för tillfället.

Nu är de ju inte konstruerade på samma sätt men en manometer t.ex med enbart graderingen 0-2 Bar får ju spader, blir förstörd och visar inte rätt om man utsätter den för vakuum. (har inte provat, men ett flertal företag gav mig den infon)

Såg iaf att ett företag i england säljer tryckbrytare (och vakuumbrytare tydligen) på Ebay, den har 3 poler och man kan välja om man vill ha öppnande eller stängande i samma brytare. Mailade även dem och frågade om tryckbrytaren tål vakuum men då tolkade de det som att det var en vakuumbrytare jag behöver:fakta -Nej, Nej....

Kolla upp det för jag är intresserad av det, men om du sätter tryckbrytare i plenumet får du nåt vakuum då? Jag funderar hur det skulle bli i mitt fall, jag kommer ju att köra med sugkompressor och då hamnar tryckbrytaren i ins tänker ju ha tryckbrytaren i insuget mellan kompressor och toppen och planen är att styra en vatteninsprutning som slås på vid visst laddtryck.

Här du nån länk till tryckbrytare du talar om på ebay?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kolla upp det för jag är intresserad av det, men om du sätter tryckbrytare i plenumet får du nåt vakuum då? Jag funderar hur det skulle bli i mitt fall, jag kommer ju att köra med sugkompressor och då hamnar tryckbrytaren i ins tänker ju ha tryckbrytaren i insuget mellan kompressor och toppen och planen är att styra en vatteninsprutning som slås på vid visst laddtryck.

Här du nån länk till tryckbrytare du talar om på ebay?

Har satt den på plenum istället nu som jag skrev i #45.
Inget vakuum där.

Funderade också på hur det är med bensinångor, värst med det i insuget/under spjäll om man säger så.
Mindre av detta i plenum måste det ju vara.

Fick lite mystiska symptom innan jag flyttade den, men jag behåller de för mig själv sålänge tills man provat, testat och forskat lite till...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har satt den på plenum istället nu som jag skrev i #45.
Inget vakuum där.

Funderade också på hur det är med bensinångor, värst med det i insuget/under spjäll om man säger så.
Mindre av detta i plenum måste det ju vara.

Fick lite mystiska symptom innan jag flyttade den, men jag behåller de för mig själv sålänge tills man provat, testat och forskat lite till...

Ok, I mitt fall kommer tryckgivaren att utsättas för bensin då jag ska köra sugkompressor. Frågan är hur dom håller då?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tryckgivare används flitigt i kylteknik. De kan då riskera att utsättas både för köldmedier ( gas / vätska )och olja.
Köldmedievätska gillar tryckgivarna i längden inte alls.
Inte heller olja (med alltid löst köldmedievätska i oljan)

Så lösningen är att tryckgivaren alltid ska monteras högre än den plats där den är ansluten till kylsystemet. För vätska rinner inte uppåt.
Tryckgivaren ska anslutas med plastslang till kylsystemet eller med så långt kopparrör att den inte kyls ner genom kylledning från kylsystemet.
Slangen ska dras rakt uppåt utan några böjar som kan ge vätskefickor.
Samtliga tryckgivare som används i kylsystem från tex Keller eller Danfoss tål vakuum.
För innan köldmedier fylls på så vakuumsugs alltid kylsystem ner till minst 2mbar absolut tryck.
Dvs till minst -0,998 bar, rätt bra vakuum.
Manometrar på lågtryckssidan i kylsystem har tex gradering från -1 till +10bar, dvs de tål vakuum.
Manometrar på högtryckssidan i kylsystem har tex gradering från 0 - 30 bar och genom att de tål så högt tryck
så klarar de också vakuum sugning. Är min förklaring.

Vill man kontrollera om en tryckgivare tål vakuum är det ju bara att jämföra tryckgivaren med en manometer.
Vid förslagsvis 0 20% 40% 60% 80% och 100% av maxtryck. Och skriva in värdena i en tabell.
Eller om den "bara slår om, saknar display" skriva in omslagsvärdena vid stigande tryck och sjunkande tryck.

Sedan utsätta tryckgivaren för vakuum och därefter på nytt
jämföra tryckgivaren med en manometer.
Vid förslagsvis 0 20% 40% 60% 80% och 100% av maxtryck. Och skriva in värdena i en tabell.
Eller om den "bara slår om, saknar display" skriva in omslagsvärdena vid stigande tryck och sjunkande tryck.

Och jämföra värdena före och efter tryckgivaren utsatts för vakuum.
Tål tryckgivaren vakuum ska värdena inte ändras.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu har man kört lite till och pillade lite med tryckbrytaren i helgen, och kopplade på tryckluften för att se NÄR den bryter. Bröt vid 1,6 Bar, ställde den på 1,4 senast och kontrollerade typ hundra gånger.

Så något skit är det med den, inget drastiskt kanske men. Det positiva är väl att den inte ändrat sig till ett lägre värde.
Motorn dog ibland på låga varvtal också när jag hade brytaren kopplad till insug, men då trodde jag att det berodde på lågt ställt tomgång.

Kan bara tänka mig att detta kan bero på att den exponerades för vakuum samt ev bensinångor innan jag flyttade den till att ta signal från plenum. Tycker inte den sitter för lågt monterad, men det kanske den gör?:huvet:va

Skulle vilja köpa den där andra jag skrev om ovanstående och prova den på nuvarande sätt, bara för att...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top