Irriterande flimmer på LED-bakljus med extrasprut inkopplad på samma kabel???

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håll den tunna kabeln så kort du kan ha den.
2,5mm2 mångtrådig kabel mellan batteri och sprut räcker bra, se till att klämma alla kontaktstycken med en bra tång.

(mångtrådig kabel är att föredra i vibrerade miljöer, mindre risk för ledarbrott. MK, RK om du använder elektrikerspråk.
FK som är vanligt i bostäder skall INTE användas i fordon. :fakta:fakta
Undrar om man ska använda ett av de extra-reläna jag har liggande? Har nämligen ett reserdelselsystem till Hayabusa med socklar och kablar till dessa reläer.

Tittar man på relät till bränslepumpen är det inte direkt någon skillnad på signalkablar och matningskabel. Det relät är säkrat med 10A vad jag kan se från fabrik.

Samma typ av relä används till fläkten, men där skiljer det mer på kablarna
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Går den att byta eller är det "fast ansluten" den direkt in i sprutet? Om den går till en plint eller liknande så man enkelt byta den kan du ju byta men annars gör du som Steffe säger håller den så kort som möjligt.

En varning då det kopplas el. Biltemas kabelskor dom är skit, har en låda som jag skulle ta och tömma i metallåtervinningen, är så mjuka att dom lossnar. Detta är ju jäkligt farligt om en kabelsko lossnar på fel ställe och kan kortsluta.

Tror alla kablar som går in och ut är lödda på kretskortet vad jag minns. Bara öppnat den en gång när jag uppdaterade firmwaren
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Undrar om man ska använda ett av de extra-reläna jag har liggande? Har nämligen ett reserdelselsystem till Hayabusa med socklar och kablar till dessa reläer.

Tittar man på relät till bränslepumpen är det inte direkt någon skillnad på signalkablar och matningskabel. Det relät är säkrat med 10A vad jag kan se från fabrik.

Samma typ av relä används till fläkten, men där skiljer det mer på kablarna

Klipp inte sönder ett komplett elsystem, du kan behöva det senare.......... :7peta

Reläna kan du ju använda men några meter kabel, säkringshållare och ett relä kostar ju inte så mycket på bilbutteriks, mekonomen eller din lokala supplier.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det fasta kablar i sprutet så strunta att byta och sätt den direkt till 87 på reläet om det går att placera reläet där.

Att det är klena kablar i originalsystemet betyder inte att det är bra, många gånger har säkert tillverkarna räknat på ström och spänningfall och använt så klent kablaget som möjligt och då accepterat visst spänningsfall bara för att spara pengar. Tex i min L200 pickup kan jag ge mig fan på att det är spänningfall fram till huvudstrålkastarna då kablarna till lyktorna inte ens är 1 mm i diameter med isoleringen.

Reläet du har kan du säkert använda om bara kontakten i reläet klarar av att hantera strömmen den ska bryta, kolla om det står nåt på reläet. Men annars köp ett relä på macken kostar ju typ 50 kr och då vet du att det klara 30-40 A det brukar stå på reläet.

Fördelen med din krets är att reläet inte håller på att bryta och sluta som tex hel och halvljusrelä, ditt relä kommer ju att bara dra då du slår på tändningen och släppa då du slår av den.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är ett reservdelselsystem som sagt. Redan upplindat och har använt några saker, snott kontakter bla.
Inte riktigt komplett och ej till exakt samma årsmodell men det mesta är likadant.

Kan rekommendera alla att skaffa ett sådant, brutalt bra å ha att bara studera. Och om man tex ska förlänga någon kabel men ändå vill att det ska se OEM ut så har man ju rätt kablar med rätt färger osv.
 

Bifogat

  • Resized_20190709_045831.jpg
    Resized_20190709_045831.jpg
    269 KB · Visningar: 32
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Reläet du har kan du säkert använda om bara kontakten i reläet klarar av att hantera strömmen den ska bryta, kolla om det står nåt på reläet. Men annars köp ett relä på macken kostar ju typ 50 kr och då vet du att det klara 30-40 A det brukar stå på reläet.

Fördelen med din krets är att reläet inte håller på att bryta och sluta som tex hel och halvljusrelä, ditt relä kommer ju att bara dra då du slår på tändningen och släppa då du slår av den.

Självklart tänkte jag kolla vad det står på relät innan. Kollade bara på dem förut och konstaterade då att de verkar vara 2 av samma typ. Använder man det så sitter det ju redan kablar på sockel och allt...Det var det som var intressant.

Precis den tanken hade jag. Bränslepumpsrelät jobbar ju fram och tillbaka lika lite som att ha det till sprutet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Håller med Bosse om att biltemas kabelskor inte är nåt vidare.
Om man ändå använder dom är det bra att göra kabeln ett par centimeter för lång. Mycket enklare när man behöver byta ut eländet. Bra med en decimeter extra kabel till släpvagnskontakter som sällan håller tre år.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Självklart tänkte jag kolla vad det står på relät innan. Kollade bara på dem förut och konstaterade då att de verkar vara 2 av samma typ. Använder man det så sitter det ju redan kablar på sockel och allt...Det var det som var intressant.

Precis den tanken hade jag. Bränslepumpsrelät jobbar ju fram och tillbaka lika lite som att ha det till sprutet.

Visst kan det vara enkelt med ett kablage där allt sitter ihop med med reläsockel och allt men det beror ju på hur kabeldimmensionerna ser ut till vad det ska användas. Har du i detta fall grova kablar i originalkablaget så kör på det men är det tunna klena kablar som det brukar vara skulle jag i alla fall dra nytt för att vara på säkra sidan.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Så här ser relät ut. Tyvärr kan inte jag avläsa något vettigt...

(Ni får vända på bilden) :näsblod
 

Bifogat

  • Resized_20190703_182003.jpg
    Resized_20190703_182003.jpg
    21.2 KB · Visningar: 29
  • Resized_20190703_182116.jpg
    Resized_20190703_182116.jpg
    249.5 KB · Visningar: 33

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
30A alltså? Det på bild är det som var till fläkten, med de tjockaste kablarna. 2 av dem.

Lite förvirrande att titta på elschemat. Samma relä till bränslepumpen, där släpper det på konstant +.

Det till fläkten jordar minus -
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
30A alltså? Det på bild är det som var till fläkten, med de tjockaste kablarna. 2 av dem.

Lite förvirrande att titta på elschemat. Samma relä till bränslepumpen, där släpper det på konstant +.

Det till fläkten jordar minus -

Jo det reläet verkar klara av att hantera 30 A

Är det samma relä som, styr både bränslepump och fläkt? Eller menar du att det är två likadana relän ett till bränslepumpen och ett annat till fläkten?

Verkar finnas tre varianter av reläet Form A, B och C där A är slutande och B och C är brytande om jag nu fattar databladet rätt utan att lusläst det. Om ett relä styr plusmatningen eller jordningen till en förbrukare spelar ju ingen roll det är ju lite sak samma utan man gör nog det som är enklast för tillverkaren att få till.

Du måste ha varianten A om du ska kunna använda reläet, mät med multimeter om kontakten är öppen eller sluten opåverkad.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
2 likadana relän fast ett till vardera ja. Samma siffror på dem sist jag kollade. Ska kolla igen.

Måste vara ett slutande som används på min hoj. Eftersom tittar man exempelvis på elschemat till fläkten så har denna konstant plus ansluten. Relät jordar minuskabeln i det fallet.

Ska dubbelkolla igen om de 2 är samma, men är 99% säker
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Arbetet spelar ingen roll som du säger. Menade bara att man får inte blanda ihop minus och plus när man kikar fram å tillbaka:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då var det som jag trodde, det verkar ju vara nån form av standard att elfläktar och signalhorn har konstant plusmatning i alla fall har det varit så i de fordon jag har stött på och sen styrs dessa via jordningen. Kan tänka mig att man då har tänket att i och med att givaren till elfläkten jordar för att sluta kretsen låter man reläet sitta på jordsidan och styra jorden.

I mitt fall med med spänningsmatningen till bredbandslambdan kommer jag att ta styrningen från signalhornet då dess plusmatning är konstant men kopplad över tändlåset och sen sitter signalhornet bra till bakom kåpan till kylaren så det är även lätt att placera reläet där.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Var på Biltema nu för å hämta en sån där "mini"-säkringshållare 30A, men eländet var slut.

Får väl bli std modellen, men den är ju så stor på en mc :huvet.

En annan fråga gällande en sak jag aldrig tänkte på gällande tryckbrytaren, Kan vakuumet på påverka denna negativt tror ni? Om inte direkt, över tid?

F-n också, man kanske skulle satt den på plenum istället?
 

Bifogat

  • Resized_20190705_200003.jpg
    Resized_20190705_200003.jpg
    258.9 KB · Visningar: 20
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var på Biltema nu för å hämta en sån där "mini"-säkringshållare 30A, men eländet var slut.

Får väl bli std modellen, men den är ju så stor på en mc :huvet.

En annan fråga gällande en sak jag aldrig tänkte på gällande tryckbrytaren, Kan vakuumet på påverka denna negativt tror ni? Om inte direkt, över tid?

F-n också, man kanske skulle satt den på plenum istället?

Jag håller säkringen vid batteriet med 2st flatstiftshylsor som säkringen är instoppad i och sedan överlindat med eltejp. Fungerar bra och tar liten plats.
Kanske är hylsorna tilltryckta för att greppa säkringen bättre.
 

Bifogat

  • Batteri-Inkoppling.JPG
    Batteri-Inkoppling.JPG
    91.6 KB · Visningar: 37
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror många säkringshållare för kabel verkar bestå av just inplastade flatstift an "crip modell", se ut så då man kollar i säkringshållare. Har också nån gång använt flatstiften som säkringshållare i mer provisoriska kopplingar.

Har ingen aning om vakuumet kan påverka tryckbrytaren försökte koll i databladet men man fatta ju inte så mycket då det är på tyska. När får du vakuum och hur stort vakuum rör det sig om? Har dålig koll på turbo men ligger inte den och ger övertryck hela tiden på insugssidan och plenumet är väl bara att för att jämna ut pulserna?

Rent spontant har jag svårt att se vad som skulle få tryckvakten att gå sönder vid vakuum. Men man kanske skulle försöka maila Landefeld och fråga, står ju en mailadress i databladet, det borde ju funka med att fråga på engelska.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är ju vid låga varvtal och tomgång. Hade ju en laddtrycksmätare förut med minusskala kopplad till under spjäll dvs samma som till mappsensorerna. Och den såg man väl bara runt en halv bar som mest på minusskalan, lite osäker dock...

Fick nämligen nåt enstaka tjuvstopp eller vad det var häromdagen när jag släppte på gasen men hade tomgången väldigt lågt så tänkte det berodde på det

Mätarn jag har nu sitter på plenum. Inget vakuum där. Trycket är dock lite högre där vid halv och delgas
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top