Irriterande flimmer på LED-bakljus med extrasprut inkopplad på samma kabel???

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tjena

I och med annan modd här om dagen ändrade jag anslutning till extrasprutets styrbox jag har, till att ha det inkopplat på bakljuset.

Vet att detta är ganska strömslukande efter att ha haft det på arbetsbänken förut med löst batteri inkopplat....

Men varför flimmrar bakljuset och finns det någon lösning utan att byta anslutning?
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Varför inte gå på närmare batteriet? Flimmret borde bero på strömbrist vid peak-effekt, vilket gör mig frågande till om sprutet får den effekt det behöver.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sätt sprutet direkt mot batteriet med ett relä som styrs av t.ex bakljuset

Batteri

säkring

relä <- bakljus

styrbox
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vid uppstart av bara sprutet med motor av, blinkar i princip bakljuset först ca 20 sek. Sen stabilt sken med motor av. Startar man motor börjar flimmret...iaf igår.

Men verkar nästan ibland göra olika från gång till gång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vid uppstart av bara sprutet med motor av, blinkar i princip bakljuset först ca 20 sek. Sen stabilt sken med motor av. Startar man motor börjar flimmret...iaf igår.
Men verkar nästan ibland göra olika från gång till gång.

Spänningsfallet i kablaget till bakljuset blir så stort så LEDen inte får den minimispänning LEDen behöver.
För att lysa stabilt.
Ta reda på var spänningsfallet ligger #, åtgärda spänningsfallet, eller läs #3.

# Brukar trycka knappnålar genom kablarna, och mäta spänningarna mot batteriets plus (pluskablar) och minus (minuskablar) för att se var felet ligger.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Knappnålar , se ditt syskrin eller gå och handla.
För att koppla Knappnål till Multimeter, Testkabel med krokodilklämma
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254
Eller Mätsladdar hos Kjell.com

Anmärkning: Jag har ett LEDbakljus liggande. Kopplade det till ett Labbagregat, typ
https://www.kjell.com/se/produkter/...baggregat/labbaggregat-0-30-v-(dc)-3-a-p44801
och höjde spänningen, vid ca 6 Volt började LED lysa svagt, vid ca 8 Volt tydligt.
Gillar ditt extrasprut att drivas med mindre än 12 Volt ?
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Varför inte gå på närmare batteriet? Flimmret borde bero på strömbrist vid peak-effekt, vilket gör mig frågande till om sprutet får den effekt det behöver.
Nej, det kanske inte är någon bra ide alls att gå på den där kabeln som där bak i den delen av elsystemet bara är avsedd för en liten 5W glödlampa från början....

En gammal kollega spånade något om det skulle gå å ta ström från kabeln till bromssljuset istället men jag vet inte. Det är ju avsett för 21W väl? i alla fall kortvarigt.

Detta började med att jag monterade en tryckbrytare att ha som boostcut och det verkar fungera. Men gillade inte tanken på att extrasprutet blir strömlöst och liksom måste starta om, ifall boostcut'et går in. Därför flyttade jag anslutningen till bakljuset. Fungerade för Powercommander som man hade monterat tidigare. :Bugar

Boostcut'et bryter nu spolar och bränslepumpsrelä. Tidigare satt alltså extrasprutet med i denna slinga. (Kanske skulle låtit det vara så?)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Spänningsfallet i kablaget till bakljuset blir så stort så LEDen inte får den minimispänning LEDen behöver.
För att lysa stabilt.
Ta reda på var spänningsfallet ligger #, åtgärda spänningsfallet, eller läs #3.

# Brukar trycka knappnålar genom kablarna, och mäta spänningarna mot batteriets plus (pluskablar) och minus (minuskablar) för att se var felet ligger.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Knappnålar , se ditt syskrin eller gå och handla.
För att koppla Knappnål till Multimeter, Testkabel med krokodilklämma
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254
Eller Mätsladdar hos Kjell.com

Anmärkning: Jag har ett LEDbakljus liggande. Kopplade det till ett Labbagregat, typ
https://www.kjell.com/se/produkter/...baggregat/labbaggregat-0-30-v-(dc)-3-a-p44801
och höjde spänningen, vid ca 6 Volt började LED lysa svagt, vid ca 8 Volt tydligt.
Gillar ditt extrasprut att drivas med mindre än 12 Volt ?
Har läst #3 och funderar på detta, intressant svar steffe!

Vet inte om jag har hjärna och ork till att ta reda på det:hihi
Vet förövrigt att jag även har en "onödig" modd som suttit där i 10 år och det är utbytta mätartavlor med blått resp grönt sken som drivs av en liten extra transformator (lyser med växelström av någon anledning) som kopplades in på halvljuset. Kanske denna är med och urholkar systemet?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har läst #3 och funderar på detta, intressant svar steffe!

Vet inte om jag har hjärna och ork till att ta reda på det:hihi
Vet förövrigt att jag även har en "onödig" modd som suttit där i 10 år och det är utbytta mätartavlor med blått resp grönt sken som drivs av en liten extra transformator (lyser med växelström av någon anledning) som kopplades in på halvljuset. Kanske denna är med och urholkar systemet?

Hayabusakrets.png

Kolla i sprutmanualen vilken storlek på säkring som rekommenderas.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
View attachment 449739

Kolla i sprutmanualen vilken storlek på säkring som rekommenderas.
Tack för svar. Tror det blir lite knepigt att ta reda på sprutets data, har ingen manual. Är väl Megasquirtgrejer ursprungligen....tror jag. Köper det där relät eller kollar om det går att använda suzukis originalrelän som är till bränslepump och fläkt, de är likadana..
Har 2st liggande.

Men en 5A eller 10A säkring borde väl räcka till denna om den har en egen anslutning? Tittar man i verkstadshandbok så har original bränslepump och fläkt varsin 10A. Min något kraftigare bränslepump fick en 15A
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för svar. Tror det blir lite knepigt att ta reda på sprutets data, har ingen manual. Är väl Megasquirtgrejer ursprungligen....tror jag. Köper det där relät eller kollar om det går att använda suzukis originalrelän som är till bränslepump och fläkt, de är likadana..
Har 2st liggande.

Men en 5A eller 10A säkring borde väl räcka till denna om den har en egen anslutning? Tittar man i verkstadshandbok så har original bränslepump och fläkt varsin 10A. Min något kraftigare bränslepump fick en 15A

Vänd på det hela, välj kabel först, när du valt kabel välj säkring :
Om du väljer 1,5 mm2 kabel kan du ha 15 A säkring med låg risk för kabelbrand
Om du väljer 0,75 mm2 kabel kan du ha 9 A säkring med låg risk för kabelbrand
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/kopplingsledning-2000018077
(Låg risk, bunta inte ihop en massa kablar så "kablarna hjälper varandra" bli varma)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vänd på det hela, välj kabel först, när du valt kabel välj säkring :
Om du väljer 1,5 mm2 kabel kan du ha 15 A säkring med låg risk för kabelbrand
Om du väljer 0,75 mm2 kabel kan du ha 9 A säkring med låg risk för kabelbrand
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/kopplingsledning-2000018077
(Låg risk, bunta inte ihop en massa kablar så "kablarna hjälper varandra" bli varma)

Aha!....

Pluskabeln till sprutet är förvånandevis tunn tycker jag. Kom på nu senare att styrboxen förutom spridare även driver en blåtandsenhet. (Den jag har mobilappen Shadow dash MS ansluten till)

Tog bort sprutet från bakljuskabeln igår som dubbelkoll, flimmret helt borta. Satte tillbaka, och flimmer ja...
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gör som Steffe postat med ett separat relä och den livsviktiga säkringen. Ta till med kablarna som går till stift 30 och 87 i ditt fall spelar det ju ingen roll om du har för grova kablar, är väl nån krona dyrare och nåt gram tyngre som är nackdelen jag skulle ta 2,5 mm2 eller grövre. Till spolen 85 och 86 kan du ha i princip vad som helst för här är det inga strömmar att tala om så 0.75 räcker till här.

Jag håller på med exakt likadan koppling i min hoj där jag ska ansluta bredbandslambda, den ska säkras med 10A och då vågar jag inte chansa att koppla in den på hojen original kablaget. Jag tog 4 mm2 men då vet jag att kan koppla på nåt mer om det skulle behövas. Då jag drar el i fordon brukar jag dra kablarna j kabelskydd och använda en hel del krympslang, blir snyggare och så här man skydd mot nötning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu har Bosse hittat hit också, välkommen! Japp. Ja jag kör också ofta krympslang hela vägen helst på lösa pluskablar speciellt.

Verkar fungera med tryckbrytaren från Esska du tipsade om i den där tråden som stängdes ner. Klippte slangen vid extrasprutets styrbox och satte den där med ett y-kors.

Ställde in den på 1,4 bar sålänge med leakdowntestaren

Inget klippande i original elsystem, gick via larmkontakten istället. Ingen proffsinstallation och lite eltejp blev det, men blev nöjd tills t.om utomstående påpekade bakljusflimmret:gnissla
 

Bifogat

  • Resized_20190625_213712.jpg
    Resized_20190625_213712.jpg
    236.7 KB · Visningar: 23
  • Resized_20190625_213648.jpg
    Resized_20190625_213648.jpg
    242 KB · Visningar: 25
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Öhh fråga. Jag kan sätta en hyfsat grov kabel med säkring från batteri till relä, men strömkabeln från sprutets kretskort är ju inge grov så hur göra?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är bättre att dra en för grov kabel mot en för klen.

Vet inte hur känsligt sprutet är men jag skulle sätta en skäckdiod på reläets spole för att inte skicka iväg strömspikar i elsystemet, en diod kostar bara några kronor så jag brukar sätta det på reläerna om det finns modern elektronik inblandat.

Kul att tryck brytaren funkar, då vet jag att jag kan använda mig av en sån om jag ska ha vatteninsprutning på mitt bygge.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu hänger jag inte med...Alltså, pluskabeln som sitter på extrasprutet ska jag väl inte behöva eller vill byta?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Öhh fråga. Jag kan sätta en hyfsat grov kabel med säkring från batteri till relä, men strömkabeln från sprutets kretskort är ju inge grov så hur göra?

Håll den tunna kabeln så kort du kan ha den.
2,5mm2 mångtrådig kabel mellan batteri och sprut räcker bra, se till att klämma alla kontaktstycken med en bra tång.

(mångtrådig kabel är att föredra i vibrerade miljöer, mindre risk för ledarbrott. MK, RK om du använder elektrikerspråk.
FK som är vanligt i bostäder skall INTE användas i fordon. :fakta:fakta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu hänger jag inte med...Alltså, pluskabeln som sitter på extrasprutet ska jag väl inte behöva eller vill byta?

Går den att byta eller är det "fast ansluten" den direkt in i sprutet? Om den går till en plint eller liknande så man enkelt byta den kan du ju byta men annars gör du som Steffe säger håller den så kort som möjligt.

En varning då det kopplas el. Biltemas kabelskor dom är skit, har en låda som jag skulle ta och tömma i metallåtervinningen, är så mjuka att dom lossnar. Detta är ju jäkligt farligt om en kabelsko lossnar på fel ställe och kan kortsluta.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top