REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46
  1. #1
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644

    Irriterande flimmer på LED-bakljus med extrasprut inkopplad på samma kabel???

    Tjena

    I och med annan modd här om dagen ändrade jag anslutning till extrasprutets styrbox jag har, till att ha det inkopplat på bakljuset.

    Vet att detta är ganska strömslukande efter att ha haft det på arbetsbänken förut med löst batteri inkopplat....

    Men varför flimmrar bakljuset och finns det någon lösning utan att byta anslutning?
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2019-07-02 klockan 10:20.

  2. #2
    Med lem ethings avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Stenungsund
    Hoj
    Ducati 1098 S, KTM SXF 450
    Inlägg
    1 409
    Varför inte gå på närmare batteriet? Flimmret borde bero på strömbrist vid peak-effekt, vilket gör mig frågande till om sprutet får den effekt det behöver.
    -"Of course everybody gets a prize, if you win the fucking race"
    Nick Offerman

  3. #3
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 045
    Sätt sprutet direkt mot batteriet med ett relä som styrs av t.ex bakljuset

    Batteri

    säkring

    relä <- bakljus

    styrbox
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  4. #4
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Vid uppstart av bara sprutet med motor av, blinkar i princip bakljuset först ca 20 sek. Sen stabilt sken med motor av. Startar man motor börjar flimmret...iaf igår.

    Men verkar nästan ibland göra olika från gång till gång.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 032
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Vid uppstart av bara sprutet med motor av, blinkar i princip bakljuset först ca 20 sek. Sen stabilt sken med motor av. Startar man motor börjar flimmret...iaf igår.
    Men verkar nästan ibland göra olika från gång till gång.
    Spänningsfallet i kablaget till bakljuset blir så stort så LEDen inte får den minimispänning LEDen behöver.
    För att lysa stabilt.
    Ta reda på var spänningsfallet ligger #, åtgärda spänningsfallet, eller läs #3.

    # Brukar trycka knappnålar genom kablarna, och mäta spänningarna mot batteriets plus (pluskablar) och minus (minuskablar) för att se var felet ligger.
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...ter-2000018521
    Knappnålar , se ditt syskrin eller gå och handla.
    För att koppla Knappnål till Multimeter, Testkabel med krokodilklämma
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...-st-2000024254
    Eller Mätsladdar hos Kjell.com

    Anmärkning: Jag har ett LEDbakljus liggande. Kopplade det till ett Labbagregat, typ
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...%29-3-a-p44801
    och höjde spänningen, vid ca 6 Volt började LED lysa svagt, vid ca 8 Volt tydligt.
    Gillar ditt extrasprut att drivas med mindre än 12 Volt ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-07-02 klockan 08:52.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  6. #6
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Citat Ursprungligen postat av ething Visa inlägg
    Varför inte gå på närmare batteriet? Flimmret borde bero på strömbrist vid peak-effekt, vilket gör mig frågande till om sprutet får den effekt det behöver.
    Nej, det kanske inte är någon bra ide alls att gå på den där kabeln som där bak i den delen av elsystemet bara är avsedd för en liten 5W glödlampa från början....

    En gammal kollega spånade något om det skulle gå å ta ström från kabeln till bromssljuset istället men jag vet inte. Det är ju avsett för 21W väl? i alla fall kortvarigt.

    Detta började med att jag monterade en tryckbrytare att ha som boostcut och det verkar fungera. Men gillade inte tanken på att extrasprutet blir strömlöst och liksom måste starta om, ifall boostcut'et går in. Därför flyttade jag anslutningen till bakljuset. Fungerade för Powercommander som man hade monterat tidigare.

    Boostcut'et bryter nu spolar och bränslepumpsrelä. Tidigare satt alltså extrasprutet med i denna slinga. (Kanske skulle låtit det vara så?)
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2019-07-02 klockan 10:08.

  7. #7
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Spänningsfallet i kablaget till bakljuset blir så stort så LEDen inte får den minimispänning LEDen behöver.
    För att lysa stabilt.
    Ta reda på var spänningsfallet ligger #, åtgärda spänningsfallet, eller läs #3.

    # Brukar trycka knappnålar genom kablarna, och mäta spänningarna mot batteriets plus (pluskablar) och minus (minuskablar) för att se var felet ligger.
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...ter-2000018521
    Knappnålar , se ditt syskrin eller gå och handla.
    För att koppla Knappnål till Multimeter, Testkabel med krokodilklämma
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...-st-2000024254
    Eller Mätsladdar hos Kjell.com

    Anmärkning: Jag har ett LEDbakljus liggande. Kopplade det till ett Labbagregat, typ
    https://www.kjell.com/se/produkter/e...%29-3-a-p44801
    och höjde spänningen, vid ca 6 Volt började LED lysa svagt, vid ca 8 Volt tydligt.
    Gillar ditt extrasprut att drivas med mindre än 12 Volt ?
    Har läst #3 och funderar på detta, intressant svar steffe!

    Vet inte om jag har hjärna och ork till att ta reda på det
    Vet förövrigt att jag även har en "onödig" modd som suttit där i 10 år och det är utbytta mätartavlor med blått resp grönt sken som drivs av en liten extra transformator (lyser med växelström av någon anledning) som kopplades in på halvljuset. Kanske denna är med och urholkar systemet?

  8. #8
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 045
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Har läst #3 och funderar på detta, intressant svar steffe!

    Vet inte om jag har hjärna och ork till att ta reda på det
    Vet förövrigt att jag även har en "onödig" modd som suttit där i 10 år och det är utbytta mätartavlor med blått resp grönt sken som drivs av en liten extra transformator (lyser med växelström av någon anledning) som kopplades in på halvljuset. Kanske denna är med och urholkar systemet?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Hayabusakrets.png
Visningar:	25
Storlek:	82,1 KB
Id:	449739

    Kolla i sprutmanualen vilken storlek på säkring som rekommenderas.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  9. #9
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Hayabusakrets.png
Visningar:	25
Storlek:	82,1 KB
Id:	449739

    Kolla i sprutmanualen vilken storlek på säkring som rekommenderas.
    Tack för svar. Tror det blir lite knepigt att ta reda på sprutets data, har ingen manual. Är väl Megasquirtgrejer ursprungligen....tror jag. Köper det där relät eller kollar om det går att använda suzukis originalrelän som är till bränslepump och fläkt, de är likadana..
    Har 2st liggande.

    Men en 5A eller 10A säkring borde väl räcka till denna om den har en egen anslutning? Tittar man i verkstadshandbok så har original bränslepump och fläkt varsin 10A. Min något kraftigare bränslepump fick en 15A

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 032
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Tack för svar. Tror det blir lite knepigt att ta reda på sprutets data, har ingen manual. Är väl Megasquirtgrejer ursprungligen....tror jag. Köper det där relät eller kollar om det går att använda suzukis originalrelän som är till bränslepump och fläkt, de är likadana..
    Har 2st liggande.

    Men en 5A eller 10A säkring borde väl räcka till denna om den har en egen anslutning? Tittar man i verkstadshandbok så har original bränslepump och fläkt varsin 10A. Min något kraftigare bränslepump fick en 15A
    Vänd på det hela, välj kabel först, när du valt kabel välj säkring :
    Om du väljer 1,5 mm2 kabel kan du ha 15 A säkring med låg risk för kabelbrand
    Om du väljer 0,75 mm2 kabel kan du ha 9 A säkring med låg risk för kabelbrand
    https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...ing-2000018077
    (Låg risk, bunta inte ihop en massa kablar så "kablarna hjälper varandra" bli varma)
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  11. #11
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -13
    Inlägg
    805
    Vid felsökning av elsystem är en likströms tångamperemeter väldigt praktisk. För att kunna mäta vilken ström som går i en enskild kabel enkelt.
    Av billiga såna är faktiskt den här riktigt bra. https://www.biltema.se/verktyg/matve...cdc-2000023355
    Racing is the process of turning money into noise.

  12. #12
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Vänd på det hela, välj kabel först, när du valt kabel välj säkring :
    Om du väljer 1,5 mm2 kabel kan du ha 15 A säkring med låg risk för kabelbrand
    Om du väljer 0,75 mm2 kabel kan du ha 9 A säkring med låg risk för kabelbrand
    https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...ing-2000018077
    (Låg risk, bunta inte ihop en massa kablar så "kablarna hjälper varandra" bli varma)
    Aha!....

    Pluskabeln till sprutet är förvånandevis tunn tycker jag. Kom på nu senare att styrboxen förutom spridare även driver en blåtandsenhet. (Den jag har mobilappen Shadow dash MS ansluten till)

    Tog bort sprutet från bakljuskabeln igår som dubbelkoll, flimmret helt borta. Satte tillbaka, och flimmer ja...
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2019-07-03 klockan 08:52.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 603
    Gör som Steffe postat med ett separat relä och den livsviktiga säkringen. Ta till med kablarna som går till stift 30 och 87 i ditt fall spelar det ju ingen roll om du har för grova kablar, är väl nån krona dyrare och nåt gram tyngre som är nackdelen jag skulle ta 2,5 mm2 eller grövre. Till spolen 85 och 86 kan du ha i princip vad som helst för här är det inga strömmar att tala om så 0.75 räcker till här.

    Jag håller på med exakt likadan koppling i min hoj där jag ska ansluta bredbandslambda, den ska säkras med 10A och då vågar jag inte chansa att koppla in den på hojen original kablaget. Jag tog 4 mm2 men då vet jag att kan koppla på nåt mer om det skulle behövas. Då jag drar el i fordon brukar jag dra kablarna j kabelskydd och använda en hel del krympslang, blir snyggare och så här man skydd mot nötning.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 603
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Vid felsökning av elsystem är en likströms tångamperemeter väldigt praktisk. För att kunna mäta vilken ström som går i en enskild kabel enkelt.
    Av billiga såna är faktiskt den här riktigt bra. https://www.biltema.se/verktyg/matve...cdc-2000023355
    Den där ska inhandlas då man åker till Luleå, tack för tipset

  15. #15
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Nu har Bosse hittat hit också, välkommen! Japp. Ja jag kör också ofta krympslang hela vägen helst på lösa pluskablar speciellt.

    Verkar fungera med tryckbrytaren från Esska du tipsade om i den där tråden som stängdes ner. Klippte slangen vid extrasprutets styrbox och satte den där med ett y-kors.

    Ställde in den på 1,4 bar sålänge med leakdowntestaren

    Inget klippande i original elsystem, gick via larmkontakten istället. Ingen proffsinstallation och lite eltejp blev det, men blev nöjd tills t.om utomstående påpekade bakljusflimmret
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Resized_20190625_213712.jpg
Visningar:	8
Storlek:	236,7 KB
Id:	449750   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Resized_20190625_213648.jpg
Visningar:	9
Storlek:	242,0 KB
Id:	449751  

    Senast redigerat av HayabusaMan den 2019-07-05 klockan 23:02.

  16. #16
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Öhh fråga. Jag kan sätta en hyfsat grov kabel med säkring från batteri till relä, men strömkabeln från sprutets kretskort är ju inge grov så hur göra?

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 603
    Det är bättre att dra en för grov kabel mot en för klen.

    Vet inte hur känsligt sprutet är men jag skulle sätta en skäckdiod på reläets spole för att inte skicka iväg strömspikar i elsystemet, en diod kostar bara några kronor så jag brukar sätta det på reläerna om det finns modern elektronik inblandat.

    Kul att tryck brytaren funkar, då vet jag att jag kan använda mig av en sån om jag ska ha vatteninsprutning på mitt bygge.

  18. #18
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa Gen 1, Turbo
    Inlägg
    644
    Nu hänger jag inte med...Alltså, pluskabeln som sitter på extrasprutet ska jag väl inte behöva eller vill byta?

  19. #19
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    3 045
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Öhh fråga. Jag kan sätta en hyfsat grov kabel med säkring från batteri till relä, men strömkabeln från sprutets kretskort är ju inge grov så hur göra?
    Håll den tunna kabeln så kort du kan ha den.
    2,5mm2 mångtrådig kabel mellan batteri och sprut räcker bra, se till att klämma alla kontaktstycken med en bra tång.

    (mångtrådig kabel är att föredra i vibrerade miljöer, mindre risk för ledarbrott. MK, RK om du använder elektrikerspråk.
    FK som är vanligt i bostäder skall INTE användas i fordon.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 603
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Nu hänger jag inte med...Alltså, pluskabeln som sitter på extrasprutet ska jag väl inte behöva eller vill byta?
    Går den att byta eller är det "fast ansluten" den direkt in i sprutet? Om den går till en plint eller liknande så man enkelt byta den kan du ju byta men annars gör du som Steffe säger håller den så kort som möjligt.

    En varning då det kopplas el. Biltemas kabelskor dom är skit, har en låda som jag skulle ta och tömma i metallåtervinningen, är så mjuka att dom lossnar. Detta är ju jäkligt farligt om en kabelsko lossnar på fel ställe och kan kortsluta.
    Senast redigerat av bosse-l den 2019-07-03 klockan 11:16.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Är det samma regler för elhojar som för snöskotrar med fyrtaktsmotor - man får köra dem även om man är lite på pikalurven...?

Alatalo
Vill du annonsera ovan? Klicka här