Flygresor - det retar jag mig på tråden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och det är respekt att inte förstå att småungar kan ha svårt att tryckutjämna och vrider sig av smärta och där av skriket? Gissar att du inte har några barn.

Därför ska man ha nappflaska åt dom och hålla dom från att dricka ett tag innan landning samt avgång. Så att dom är törstiga och dricker, så att dom tryckutjämnar automatiskt.

Enda gången jag haft problem med skrikande barn var när juicehoran(SAS inrikes) vägrade ge oss vatten till nappflaskan innan avgång. Och med följden att vårt barn naturligtvis inte kunde tryckutjämna och skrek hela stigningen och ytterligare en stund.

Och dessvärre sätter ju säkerhetskontrollerna stora hinder till att ha med egen vätska. Särskilt i kombination med ibland korta transfertider så man inte hinner köpa vatten.

Jag stör mig nog mest på folk som har plats långt fram, men ändå ska kliva på planet direkt, trots att det vid boarding meddelas att endast de personer till de bakre stolarna ska kliva på först. Sedan vägrar de kliva in mellan stolarna så att folk kan gå förbi, istället står de där i gången vid stolsrad 7, och fipplar med sina prylar och sorterar vad som ska upp på hyllan eller ej medans de stoppar upp 200 personer som inte gå till sina platser längre bak.

Så blir ett redan försenat plan ytterligare fördröjt. Vet man då att man har kort transfer vid nästa byte så är det svårt att inte bli irriterad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Och det är respekt att inte förstå att småungar kan ha svårt att tryckutjämna och vrider sig av smärta och där av skriket? Gissar att du inte har några barn.

Klart som sjutton att jag inte har ungar...
Jag hatar barn och har inte tid med trams.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Därför ska man ha nappflaska åt dom och hålla dom från att dricka ett tag innan landning samt avgång. Så att dom är törstiga och dricker, så att dom tryckutjämnar automatiskt.

Enda gången jag haft problem med skrikande barn var när juicehoran(SAS inrikes) vägrade ge oss vatten till nappflaskan innan avgång. Och med följden att vårt barn naturligtvis inte kunde tryckutjämna och skrek hela stigningen och ytterligare en stund.

Och dessvärre sätter ju säkerhetskontrollerna stora hinder till att ha med egen vätska. Särskilt i kombination med ibland korta transfertider så man inte hinner köpa vatten.

Det där var ett bra tips för en som ska flyga med en 1,5åring om ett par månader :tummenupp

Har flugit så lite i mitt liv att jag inte hunnit få något att irritera mig på. Misstänker istället att jag är en sån yrpanna som erfarna resenärer retar sig på :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där var ett bra tips för en som ska flyga med en 1,5åring om ett par månader :tummenupp

Har flugit så lite i mitt liv att jag inte hunnit få något att irritera mig på. Misstänker istället att jag är en sån yrpanna som erfarna resenärer retar sig på :hihi

:tummenupp En 1.5-åring kan man ju iofs prata med, och förklara att dom ska svälja även om dom fortfarande är lite för små för fixa det där med att svälja utan nåt att svälja. Kanske nåt man kan träna på hemma i lugn och ro med dom.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Och det är respekt att inte förstå att småungar kan ha svårt att tryckutjämna och vrider sig av smärta och där av skriket? Gissar att du inte har några barn.

Det förstår jag, och antagligen de flesta andra ganska bra. Men MÅSTE man verkligen pina med en skara 2-3 åringar på flygsemester? :va
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är begränsat med utrymme men man får samsas och personer som tar båda armstöden och lite till så att man får antingen sitta och göra sig smal eller ta striden och förklara hur knäpp i huvudet personen är....och så ska man fortsatt sitta intill varandra i ett par timmar.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Orkar knappt bli irriterad längre men jag fick spunk häromsisten när jag vart tvungen att tvångschecka-in min axelväska modell skitliten som jag har just för att slippa allt jävla krångel, när de just släppt ombord emma och bella med sina garderober på hjul som handbagage :dummer

Och som sagt, folk som står och fipplar med att plocka i/ur saker ur väskan i gången på rad 4 när de steg på som tredje person. Men samtidigt får man ha lite förståelse. Det är inte deras fel att deras föräldrar råkade ta uttrycket syskonkärlek lite för bokstavligt.

Tack och lov brukar jag somna så fort jag planterat röven så själva flygningarna är sällan problem, utom när folk väcker en för att fråga om man vill köpa snabbkaffe för 35:- koppen (tittar på dig Norwegian).




Det enda jag egentligen ogillar med flygande är alla dessa jävla diskussioner om snus.
Jag ser tydligen rätt farlig ut så jag hamnar alltid i "stickkontroll" och ombeds öppna varenda dosa och måste varje gång förklara att nej, det är inte tunga droger. Ja, det är tillåtet för mig att ta med för eget bruk (kollar alltid lokala regler innan jag flyger) och ja, det går åt så många dosor. :död
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack och lov brukar jag somna så fort jag planterat röven så själva flygningarna är sällan problem, utom när folk väcker en för att fråga om man vill köpa snabbkaffe för 35:- koppen (tittar på dig Norwegian).
Mmmhm, och sedan tar de ju varken kontanter eller betalkort, så blir man ju utan något förbannat kaffe ändå. :mad:
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Två gamla favoriter. :)

Mannen som försenade planet från Qatar i 20 minuter för att han inte kunde sitta bredvid sina tre(!) fruar och hålla koll på dem.
Efter långa, och högljudda, diskussioner med flygvärdinnorna kom kaptenen ut och pekade tydligt med hela handen först mot mannens säte och sedan mot utgången.
Mannen satte sig...

När vi efter 4 timmars kaos på Vanta i Helsingfors (där vi hänvisats till inte mindre än sju olika gater och sedan skjutsats till fel flygplan ute på plattan) äntligen kommer in i vårt Norwegian flyg hör man kaptenen:
-"Ja, välkomna och ledsen för förseningen. Jag tog kontakt med huvudkontoret i Oslo för att höra om vi kunde bjuda på gratis varma drycker som kompensation för allt strul. Dom sa nej." (klick)
Kan säga att stämningen och kommentarerna om flygbolaget och huvudkontoret var...kryddade. :lol
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Själv hör jag till de som anser att stolsryggsfällning är en rättighet. Därför blir jag inte heller arg när framförvarande fäller. De som har problem med detta får snällt punga ut pengarna till första klass eller hålla käften. Sitter ni i ekonomiklass får ni istället vara glada för att man kan resa jorden runt och bidra till klimathotet för typ inga pengar alls.

Om jag måste störa mej på något så är det väl de som inte klarar av att lägga in sina kabinväskor eller andra saker på hyllorna så att maximalt mycket får plats. Lägger du väskan på tvären får du finna dej i att jag flyttar på den.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Själv hör jag till de som anser att stolsryggsfällning är en rättighet. Därför blir jag inte heller arg när framförvarande fäller. De som har problem med detta får snällt punga ut pengarna till första klass eller hålla käften. Sitter ni i ekonomiklass får ni istället vara glada för att man kan resa jorden runt och bidra till klimathotet för typ inga pengar alls.

Om jag måste störa mej på något så är det väl de som inte klarar av att lägga in sina kabinväskor eller andra saker på hyllorna så att maximalt mycket får plats. Lägger du väskan på tvären får du finna dej i att jag flyttar på den.

Håller med dig som du säger. Trotts att jag har långa ben som knappt får rum. Det enda jag kräver och som jag själv alltid kollar är att den bakom inte har ett glas med dricka på brickan som rasar över dom när fäller sätet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Själv hör jag till de som anser att stolsryggsfällning är en rättighet. Därför blir jag inte heller arg när framförvarande fäller. De som har problem med detta får snällt punga ut pengarna till första klass eller hålla käften. Sitter ni i ekonomiklass får ni istället vara glada för att man kan resa jorden runt och bidra till klimathotet för typ inga pengar alls.

Om jag måste störa mej på något så är det väl de som inte klarar av att lägga in sina kabinväskor eller andra saker på hyllorna så att maximalt mycket får plats. Lägger du väskan på tvären får du finna dej i att jag flyttar på den.

Bara jag som tycker att det är ganska dyrt för vad man får? :va
Kostar ungefär samma som att köra själv med bränsle, inom Europa åtminstone, men då ingår en par-tre hotellnätter däri.
Ända man behöver är lite längre semester och inställningen att resan är målet så finns det absolut ingen anledning att flyga.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bara jag som tycker att det är ganska dyrt för vad man får? :va
Kostar ungefär samma som att köra själv med bränsle, inom Europa åtminstone, men då ingår en par-tre hotellnätter däri.
Ända man behöver är lite längre semester och inställningen att resan är målet så finns det absolut ingen anledning att flyga.

Jag brukar hitta tur/retur Turkiet för ca 1500-2000 kr.
Hur lyckas du köra 700 mil för dom pengarna inklusive hotellnätter och vägtullar?!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag brukar hitta tur/retur Turkiet för ca 1500-2000 kr.
Hur lyckas du köra 700 mil för dom pengarna inklusive hotellnätter och vägtullar?!

Kanske inte. Turkiet är inte ett land jag besöker i onödan.
Men en snabb googling sätter direktflyg från Arlanda till 549€ / person så med 736mil från Kapellskär och 0,5 liter diesel milen så kostar dieseln ungefär det samma som en flygbiljett. Räknar jag sedan med två personer i bilen, och det gör jag, så betalar det fyra hotellnätter med råge.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Det värsta jag vet är idioterna som fäller sätet. Jag är rätt stor så de är precis de går fritt innan dåren framför fäller......
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag stör mig på hur evinnerligt lång tid en flygresa tar med allt runtomkring. Inrikesflyg är helt orimligt. 5-7 timmar "resande" när flygtiden inte ens är en timme. Dagen är ändå förstörd, så kör hellre bil dit i 12 timmar än trängs och blir förkyld i halva den tiden.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kanske inte. Turkiet är inte ett land jag besöker i onödan.
Men en snabb googling sätter direktflyg från Arlanda till 549€ / person så med 736mil från Kapellskär och 0,5 liter diesel milen så kostar dieseln ungefär det samma som en flygbiljett. Räknar jag sedan med två personer i bilen, och det gör jag, så betalar det fyra hotellnätter med råge.
Tur och retur var det. Tänk på att du ska hem också, så du får dubbla din diesel/hotell-kalkyl. Vägtullar ej inräknade, inte heller förlorad tid.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top