Flygresor - det retar jag mig på tråden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är väl många som flyger runt både i jobbet och på semestern så här kan man skriva av sig kring de människor/företeelser man oundvikligen retar sig på på resan.

Några av mina favoriter.

- Som siste man(kvinna) komma in i planet och ha med sig en resväska, en bag, en datorväska och en handväska och sedan förvånat stå och se på de fullproppade hyllorna. Väskan skulle iofs aldrig fått plats på en hylla eller under stolen framför iaf.

- De som börjar flytta runt grejor i hyllorna, eller tom tar ut väskor, och sedan proklamerar att detta är min hylla för den är ovanför mitt säte...

- Mannen som lagt sin ovikta(!) rock i hyllan ovanför och blev oerhört upprörd då flygvärdinnan bad honom vika den eller ta den i knät.

- Folk som hoppar upp i gången under taxning ut till start eller direkt efter att hjulen tagit mark. Vad är det som inte kan vänta några minuter till?

- Folk som skall dela med sig av hela sitt livs historia. Visst, lite småprat vid måltiderna, men jag vill inte veta allt om barnbarn och annat.

- Vuxna människor som tar av sig skorna och sticker in fötterna i springan mellan ryggstöd och dyna framför och petar folk i ryggen. Sedan ser de mycket kränkta ut när man berättar att man inte vill ha deras stortånaglar i ryggslutet.

- När dom vid boarding har uppmanat alla från rad 16 till 20 att borda och man ofrånkomligen hittar någon/några ståendes i vägen på rad 5-12. Bara milt irriterande men ändå.

Sedan det här med att fälla stolsryggen som kan vara ett kapitlet i sig...
Jag vet att det är ens fulla rätt men om det från början är 23 cm att röra sig på så blir det inte mycket kvar vid fällning.
-Jag såg en som fällde direkt han ätit klart och tömde en flaska vin i knät på tjejen bakom. Hon tog helt sonika det som var kvar i glaset och tömde över hans huvud.
-Vid ett annat tillfälle blev det mer eller mindre slagsmål pga att killen som satt bakom satt och knuffade det fällda sätet framför hela tiden. Det hanns med några "knuffar" innan flygvärdinnorna hann emellan.

Säker på ni träffat på en egen "favorit"... :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Du börjar med min favorit, idioter som inte kan räkna till ett. Får man ha en väska med in i kabinen så räknas handväska eller datorväska eller inhandlad sprit precis som den för syftet designade väskan som just en väska.

Vet man om att man har urinvägsinfektion eller blåskatarr så väljer man inte fönsterplats.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du börjar med min favorit, idioter som inte kan räkna till ett. Får man ha en väska med in i kabinen så räknas handväska eller datorväska eller inhandlad sprit precis som den för syftet designade väskan som just en väska.
Jag fattar inte varför inte flygbolagen gör något?
Se till så folk får betala 500 kr/extra bagage vid boarding-disken några veckor så är nog det otyget försvunnet sen.

Vet man om att man har urinvägsinfektion eller blåskatarr så väljer man inte fönsterplats.
:rofl
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det som stör mig överlag på alla flyg är den väldigt knapphändiga mängdne benutrymme. Redan innan folk fäller sätet trycker mina knä i sätet framför, det blir inte bättre av att något mongo vrider ner ryggen mot dem.
Sedan går det väl att åtgärda med en businessclassbiljett, men det är ju lite jävla dyrt för att få en sittplats där man faktiskt får plats. :gnissla
Som permanent handikappad får jag ofta knalla på planen före de med betalt-extra-för-att-gå-på-före-biljett, så jag har gott om tid på mig att titta på när andra kliver ombord och hur fantastiskt sega en del är på att packa undan sin skit och sätta sig. Man tar sig för pannan. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ju det som är det värsta, muppjävlarna bygger ju ett sjupersonersplan, bara för att måda in 120 dockstolar i skiten. Att dagens fantastiska plan från årsmodell 2019 är inte går mycket fortare än en femtedel av vad som flögs på sextiotalet.
Och sedan har de nerver de flrbannade mupparna att ta upp utrymme som kunde användas till mina knäskålar för att flaxa runt med en vagn full med parfym! :mad:

Nä du, jag tar hojen. :glömdet
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ryggstödet är en central punkt för irritation och man undrar vad folk tänker på.

Fälls i ansiktet på dig av den framför för det är så jävla trångt.
Den bakom sitter och trummar på nedfälld brickhylla så att ryggstödet skakar.
Den bakom när den ska fälla upp brickhyllan måste trycka upp den så jävla hårt framåt så man själv förlyttas några decimeter, helst en par gånger varje gång.
Den bakom sitter som en ostbåge med knäna mot ryggstödet framför så man åker fram å tillbaka, vanligtvis yngre.
Sedan finns idioter när man ska landa som trycker mot ryggstödet framför precis som om dom skulle flyga framåt vid landning.
Motsatsen till det är dom som ska sätta sig ner och måsta ta hjälp o hålla i ryggstödet framför, äldre är Ok om det är knepigt med kroppen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
- Vuxna människor som tar av sig skorna och sticker in fötterna i springan mellan ryggstöd och dyna framför och petar folk i ryggen. Sedan ser de mycket kränkta ut när man berättar att man inte vill ha deras stortånaglar i ryggslutet.

Hamnade bredvid en kinesisk affärsman hem från Peking en gång. Jag var trött efter en hård arbetsvecka med jetlag och somnade ganska snart efter att vi kommit upp i luften. När jag vaknar har affärsmannen tagit av sig skorna och lagt ben och fötter i mitt knä, och ryggen halvsittandes mot fönstret. Jag petade ner hans ben och tokfan lade upp dem tre gånger innan han med en andedräkt från helvetet mumlade något surt på mandarin och satte sig upp på sin egen plats. Det var 10 timmar jag inte vill uppleva igen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ryggstödet är en central punkt för irritation och man undrar vad folk tänker på.

Fälls i ansiktet på dig av den framför för det är så jävla trångt.
Den bakom sitter och trummar på nedfälld brickhylla så att ryggstödet skakar.
Den bakom när den ska fälla upp brickhyllan måste trycka upp den så jävla hårt framåt så man själv förlyttas några decimeter, helst en par gånger varje gång.
Den bakom sitter som en ostbåge med knäna mot ryggstödet framför så man åker fram å tillbaka, vanligtvis yngre.
Sedan finns idioter när man ska landa som trycker mot ryggstödet framför precis som om dom skulle flyga framåt vid landning.
Motsatsen till det är dom som ska sätta sig ner och måsta ta hjälp o hålla i ryggstödet framför, äldre är Ok om det är knepigt med kroppen.

Frågan är om det inte blev minst irritation om det inte gick att fälla alls? :va
Iaf på kortare flygningar med stolsplacering à la sardinburk.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Folk ska som nämnts tidigare resa sig från sin plats så fort man landat.
Vid en landning på Heathrow så hände naturligtvis samma sak:gnissla
Bara det att det blev ett fel på gångbron från planet, folk fick stå i gången
en halvtimme, själv satt jag lugnt tillbakalutad med ett milt smile påklistrat:D
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
icke att förglömma skrikande barn. :gnissla

Fast värre är de som gnäller på barn på en flight. Råkade ut för en sur jävla gubbe som högljutt klagade när min son 2 år var otröstlig i 15 minuter. Han la dock ner då jag frågade om han kunde hjälpa till. Peta in ett par proppar i öronen så är bekymret borta.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fast värre är de som gnäller på barn på en flight. Råkade ut för en sur jävla gubbe som högljutt klagade när min son 2 år var otröstlig i 15 minuter. Han la dock ner då jag frågade om han kunde hjälpa till. Peta in ett par proppar i öronen så är bekymret borta.
Ska vara ena jäkligt bra proppar för att dämpa en grinolle. Har man ungar som inte kan bete sig utan att visa respekt för omgivningen får man fan åka buss med arbetarna. :glömdet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vilken tur att man aldrig flyger så man slipper att då....
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Att det slår lock för öronen. Och att det tar tid innan man är framme, take off och landning ändå det bästa med allt. Låter alla stresspellar kliva av först - för man får ju ändå stå en bra lång stund och vänta på väskan., så varför hetsa av från planet. Och allt detta förbannade klappa händerna när planet stannat vid gaten...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Att juicehororna (flygvärdinnor) fortfarande måste visa hur ett säkerhetsbälte fungerar, i fall någon inte suttit i en bil sen 1965 typ.

Att man även på den allra kortaste flight måste servera kaffe. Flög från Bodø till Stokmarksnäs i Norge, 20 min i luften i ett turboprop med typ 12 sittplatser, knappt ståhöjd. Givetvis skulle serveringsvagnen fram. Stressigt för alla och ingen köper något.

Att det inte är exakt samma regler i säkerhetskontrollen på alla flygplatser. Jag vill ha tydliga besked som är samma överallt. Måste datorn fram? Ipaden? Kan jag behålla mitt bälte på (som är i plast/syntet)? Bestäm samma överallt!

Spärra fälla ner stolen knappen på alla plan som har lite benutrymme. Den funktionen kan vara en business klass grej. När man flyger apklass får alla sitta råg i ryggen.

Alla viktigpettrar med Diamondkort som tror just dom är viktigast i världen vid boarding. Mängder med folk och fä har priorityboarding, totalt urvattnat. Sluta tro du är viktigare än andra, ta det lugnt och sluta knuffas.

Omedelbar disembarking för alla som:

Flyttar någon annans handbagage i hyllan
Har med mer än ett handbagage
Har med handbagage som är galet för stort

Fy fan va skönt att jag äntligen bytt jobb och slipper flyga i tjänsten så ofta. Sämsta kollektivtrafiken utan jämförelse, enda plusset är att det går fort.

Rant over!
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Ska vara ena jäkligt bra proppar för att dämpa en grinolle. Har man ungar som inte kan bete sig utan att visa respekt för omgivningen får man fan åka buss med arbetarna. :glömdet

Och det är respekt att inte förstå att småungar kan ha svårt att tryckutjämna och vrider sig av smärta och där av skriket? Gissar att du inte har några barn.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Att juicehororna (flygvärdinnor) fortfarande måste visa hur ett säkerhetsbälte fungerar, i fall någon inte suttit i en bil sen 1965 typ.

Att man även på den allra kortaste flight måste servera kaffe. Flög från Bodø till Stokmarksnäs i Norge, 20 min i luften i ett turboprop med typ 12 sittplatser, knappt ståhöjd. Givetvis skulle serveringsvagnen fram. Stressigt för alla och ingen köper något.

Rant over!

Det namnet på flygvärdinnor du använder är lite väl onödigt, dom har ett jobb att sköta precis som alla vi andra och jag är helt övertygad om att om det var upp till dom skulle dom vilja skita i säkerhetsgenomgången samt servera kaffe. Så lägg inte skulden på dom som jobbar o sliter i planen men det tror jag inte du gjorde heller, hoppas jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Att det inte är exakt samma regler i säkerhetskontrollen på alla flygplatser. Jag vill ha tydliga besked som är samma överallt. Måste datorn fram? Ipaden? Kan jag behålla mitt bälte på (som är i plast/syntet)? Bestäm samma överallt!
...

Det där retar mig också!
På Arlanda har jag blivit av med två nagelsaxar(!).
I Vasa så tittade killen bara på den lilla saxen, sedan på mig och sa på finlandsvenska:
-"Kan tu kapa planet med denna har tu djort tet bra!". :rofl

Ska man kapa ett plan är det bättre att använda 15cm penna eller besticken dom får i business vid maten än ett 1cm nagelsaxblad...:3freak
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det namnet på flygvärdinnor du använder är lite väl onödigt, dom har ett jobb att sköta precis som alla vi andra och jag är helt övertygad om att om det var upp till dom skulle dom vilja skita i säkerhetsgenomgången samt servera kaffe. Så lägg inte skulden på dom som jobbar o sliter i planen men det tror jag inte du gjorde heller, hoppas jag.

Det var en steward jag känner som lärde mig uttrycket - jag tyckte det var humor. Snälla säg att vi inte är så känsliga här på SH. :krama
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top