Klädsel och skydd i Italien - reflektion

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag kom nyligen hem från en tripp nedåt bl.a. Italien, och förvånades verkligen över hur oskyddade mc-åkarna är där.
T-shirt, shorts och badtofflor var den övervägande klädseln oavsett om de satt på en moped/vespa i 50 km/h i stan, eller på en mc på motorvägen i 150+.
Omkörningar i sicksack mellan bilar och andra hojar utan att blinka vare sig höger eller vänster.

Såg inte en enda mc-åkare med skyddskläder om man bortser från hjälmen.

..jag som känner mig spännande syndig när jag drar till gymet i enbart hjälm och skyddsjacka, o ger tecken vid varje spårbyte.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag hade precis samma reflektion när jag bilade ner i Europa för några år sedan.
Skyddsklädsel = lite eller ingen.
Såg en mamma på scooter zick-zacka i 70 km/h i tät trafik iklädd tunn sommarklänning och uppfälld korvätarhjälm.
Bakpå satt två barn i 7-11 års ålder med varsin cykelhjälm.

När vi var i Frankrike var det mellan 30-35 grader varmt så jag förstår att de var tisha och kortbyxor på.
Sen skulle nog inte jag våga...:rodnar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inte så fasligt längesedan det var likadant här i Sverige.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Rimligtvis bör olycksstatistiken ( skador/dödsfall ) för MC i italien ligga betydligt högre än Sverige om det är den utrustningsnivån som TS beskriver.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Rimligtvis bör olycksstatistiken ( skador/dödsfall ) för MC i italien ligga betydligt högre än Sverige om det är den utrustningsnivån som TS beskriver.

- Det är vad jag också undrar. Annars blir man väl tvungen att dra slutsatsen att de kör jäkligt bra..vilket jag betvivlar som ögonvittne under två veckor.


På Autobahn blev vi förresten omkörda av en snubbe i kostymbyxor och flaxig jacka, bruna lågskor och en öppen hjälm. Han var klädd för kontorsgolvet, och susade fram i den utstyrseln i full kareta och rak i ryggen. Hur han klarade ansiktet från insekter undrar man.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är i Italien nu, det är stora lokala skillnader när det gäller klädseln.
Många kör med vettig klädsel .
Det finns tomtar även i Sverige som tror de är odödliga bara för att det blir varmt ute ????
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
När jag va i Turkiet för ett antal år sen va de en kille som körde bakhjul utav helvete fram och tillbaka med en ninja i badbyxor och flipflops bara och en tjej bak som passagerare i bikini bara :näsblod
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur ser försäkringarna ut i dessa länder (jämfört med Sverige) och försäkringskostnaderna!? :va
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Trafiksituationen i södra frankrika var fan så mycket bättre än här. Bilisterna tokgillade min 701, många stannade på passtopparna mellan dalarna när jag stod och tog bilder, bara för att kommentera hojjen.

Två italienare stannade och snackade skit, även de i 2 delade perforerade skinnställ. (Precis som jag)
Upplevde överlag väldigt hög klass på bilister, hojförare och skyddsutrustning så fort man kom utanför städerna.

Nu var jag visserligen ute på "lannet" utanför Orange.

För att itne tala om vägarnas skick. Sopade / kontrollerade DAGLIGEN på morgonen.
Regnade det lördagskvällen innan var urspolad grus borta på söndag morgon igen.

Fuck vägarna och bilisterna här...
I frankrike har du skydd för din egen skull.
Här har du det för att inte behöva 7 veckor på sjukan / 6 fot jord när Jasmine 32 bränner in i dig med sin v60xc.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är i Italien nu, det är stora lokala skillnader när det gäller klädseln.
Många kör med vettig klädsel .
Det finns tomtar även i Sverige som tror de är odödliga bara för att det blir varmt ute ????
Många använder ju stället enbart som en sorts varmare och vindtäta kläder, eller av rent estetiska skäl, och när det är varmare så slipper man stället :huvet

När jag va i Turkiet för ett antal år sen va de en kille som körde bakhjul utav helvete fram och tillbaka med en ninja i badbyxor och flipflops bara och en tjej bak som passagerare i bikini bara :näsblod
Det verkar trångt att skjutsa både en ninja i badbyxor och en brud på hojen :va Eller var det en ZXR-nånting han körde? Hur hade han i så fall fått på den badbyxor och flipflops, och varför? :va
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Många använder ju stället enbart som en sorts varmare och vindtäta kläder, eller av rent estetiska skäl, och när det är varmare så slipper man stället :huvet


Det verkar trångt att skjutsa både en ninja i badbyxor och en brud på hojen :va Eller var det en ZXR-nånting han körde? Hur hade han i så fall fått på den badbyxor och flipflops, och varför? :va

Tror nog att dom flesta förstod vad som menas. Förutom damen tydligen :arsele
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top