REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Resultat 1 till 11 av 11
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Blogginlägg
    1

Klädsel och skydd i Italien - reflektion

Jag kom nyligen hem från en tripp nedåt bl.a. Italien, och förvånades verkligen över hur oskyddade mc-åkarna är där.
    T-shirt, shorts och badtofflor var den övervägande klädseln oavsett om de satt på en moped/vespa i 50 km/h i stan, eller på en mc på motorvägen i 150+.
    Omkörningar i sicksack mellan bilar och andra hojar utan att blinka vare sig höger eller vänster.

Såg inte en enda mc-åkare med skyddskläder om man bortser från hjälmen.

..jag som känner mig spännande syndig när jag drar till gymet i enbart hjälm och skyddsjacka, o ger tecken vid varje spårbyte.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Jag hade precis samma reflektion när jag bilade ner i Europa för några år sedan.
    Skyddsklädsel = lite eller ingen.
    Såg en mamma på scooter zick-zacka i 70 km/h i tät trafik iklädd tunn sommarklänning och uppfälld korvätarhjälm.
    Bakpå satt två barn i 7-11 års ålder med varsin cykelhjälm.

När vi var i Frankrike var det mellan 30-35 grader varmt så jag förstår att de var tisha och kortbyxor på.
    Sen skulle nog inte jag våga...
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Det är ju inte så fasligt längesedan det var likadant här i Sverige.

Medlem z1000sxs avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Hoj
    2017, Kawasaki, Z1000SX & 2017 BMW K1600GTL
    Rimligtvis bör olycksstatistiken ( skador/dödsfall ) för MC i italien ligga betydligt högre än Sverige om det är den utrustningsnivån som TS beskriver.

Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Hoj
    ZX7:or och ZX9
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av z1000sx Visa inlägg
    Rimligtvis bör olycksstatistiken ( skador/dödsfall ) för MC i italien ligga betydligt högre än Sverige om det är den utrustningsnivån som TS beskriver.
    - Det är vad jag också undrar. Annars blir man väl tvungen att dra slutsatsen att de kör jäkligt bra..vilket jag betvivlar som ögonvittne under två veckor.

På Autobahn blev vi förresten omkörda av en snubbe i kostymbyxor och flaxig jacka, bruna lågskor och en öppen hjälm. Han var klädd för kontorsgolvet, och susade fram i den utstyrseln i full kareta och rak i ryggen. Hur han klarade ansiktet från insekter undrar man.
    Senast redigerat av MickeZX7R den 2019-07-01 klockan 13:50.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.
    Är i Italien nu, det är stora lokala skillnader när det gäller klädseln.
    Många kör med vettig klädsel .
    Det finns tomtar även i Sverige som tror de är odödliga bara för att det blir varmt ute ????

Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    Night Rod. kawa 450
    När jag va i Turkiet för ett antal år sen va de en kille som körde bakhjul utav helvete fram och tillbaka med en ninja i badbyxor och flipflops bara och en tjej bak som passagerare i bikini bara

7.3 Werzions avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    Ingen för tillfället
    Hur ser försäkringarna ut i dessa länder (jämfört med Sverige) och försäkringskostnaderna!?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Hoj
    KTM 690SMC-R
    Trafiksituationen i södra frankrika var fan så mycket bättre än här. Bilisterna tokgillade min 701, många stannade på passtopparna mellan dalarna när jag stod och tog bilder, bara för att kommentera hojjen.

Två italienare stannade och snackade skit, även de i 2 delade perforerade skinnställ. (Precis som jag)
    Upplevde överlag väldigt hög klass på bilister, hojförare och skyddsutrustning så fort man kom utanför städerna.

Nu var jag visserligen ute på "lannet" utanför Orange.

För att itne tala om vägarnas skick. Sopade / kontrollerade DAGLIGEN på morgonen.
    Regnade det lördagskvällen innan var urspolad grus borta på söndag morgon igen.

Fuck vägarna och bilisterna här...
    I frankrike har du skydd för din egen skull.
    Här har du det för att inte behöva 7 veckor på sjukan / 6 fot jord när Jasmine 32 bränner in i dig med sin v60xc.

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av Randonörd Visa inlägg
    Är i Italien nu, det är stora lokala skillnader när det gäller klädseln.
    Många kör med vettig klädsel .
    Det finns tomtar även i Sverige som tror de är odödliga bara för att det blir varmt ute ????
    Många använder ju stället enbart som en sorts varmare och vindtäta kläder, eller av rent estetiska skäl, och när det är varmare så slipper man stället

Citat Ursprungligen postat av n_andersson Visa inlägg
    När jag va i Turkiet för ett antal år sen va de en kille som körde bakhjul utav helvete fram och tillbaka med en ninja i badbyxor och flipflops bara och en tjej bak som passagerare i bikini bara
    Det verkar trångt att skjutsa både en ninja i badbyxor och en brud på hojen Eller var det en ZXR-nånting han körde? Hur hade han i så fall fått på den badbyxor och flipflops, och varför?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    Night Rod. kawa 450
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Många använder ju stället enbart som en sorts varmare och vindtäta kläder, eller av rent estetiska skäl, och när det är varmare så slipper man stället

Det verkar trångt att skjutsa både en ninja i badbyxor och en brud på hojen Eller var det en ZXR-nånting han körde? Hur hade han i så fall fått på den badbyxor och flipflops, och varför?
    Tror nog att dom flesta förstod vad som menas. Förutom damen tydligen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Han ska köpa bromsslang och sen kolla på hoj

oops164
Vill du annonsera ovan? Klicka här