Högljudda pipor räddar liv!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tycker EU...

Electric cars: New vehicles to emit noise to aid safety https://www.bbc.co.uk/news/business-48815968


New electric vehicles will have to feature a noise-emitting device, under an EU rule coming into force on Monday.
It follows concerns that low-emission cars and vans are too quiet, putting pedestrians at risk because they cannot be heard as they approach.
All new types of four-wheel electric vehicle must be fitted with the device, which sounds like a traditional engine.
A car's acoustic vehicle alert system (Avas) must sound when reversing or travelling below 12mph (19km/h).

The EU says the cars are most likely to be near pedestrians when they are backing up or driving slowly, although drivers will have the power to deactivate the devices if they think it is necessary.
The charity Guide Dogs - which had complained it was difficult to hear low-emission cars approaching - welcomed the change, but said electric vehicles should make a sound at all speeds.
Roads minister Michael Ellis said the government wanted "the benefits of green transport to be felt by everyone" and understood the concerns of the visually impaired.
"This new requirement will give pedestrians added confidence when crossing the road," he added.

From 2021 all new electric cars must have an Avas, not just new models.
The government has announced plans to ban new petrol and diesel cars and vans being sold by 2040.
Alternatively-fuelled vehicles made up 6.6% of the new car market in May, compared with 5.6% during the same month in 2018.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Pipor? Artificiellt ljud elektroniskt levererat via högtalare :va

När jag kommer till makten ska det ljudet vara detsamma som spelkort fäst med klädnypa dansandes över ekrar-ljudet. Det kan dom flesta relatera till:

-Här kommer en som har koll.

Fast tvärtom..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är detta ett dåligt skämt? Här har man en möjlighet att minska stadsbullret och så hittar man på något så dumt som detta? Kanske bättre att folk lär sig titta ordentligt. Det är ju inte som att döva eller folk med musik i hörlurar inte får vistas i trafiken.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jaaaa!! Ytterligare en sak som kan gå sönder. Som man tvingas betala för.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Du var tvungen att ställa det på sin spets, va? ;)

Skämt åsido. Att vara fysiskt funktionsnedsatt ställer till det, både i hemmet och i trafikmiljön. Nåt så enkelt som ljud från elbilar i låg hastighet (under 19 knyck i detta fall) kan spara några kronor i sjukhusbesök och försäkringsärenden.

Har varit så gott som blind i några dagar för ett par år sedan. Efter det fick man en annan uppskattning för så enkla saker som ordning och reda i hemmet telefoner med knappar.

Nu är jag ingen bullerfantast i andan "raka rör" men hörseln är väldigt användbar i väldigt många lägen. Så visst är det klart att saker ska låta.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Eftersom direktivet inte verkar gälla tysta fossildrivna bilar utan endast elbilar så verkar inte synskadades säkerhet vara målet med denna åtgärden.

Kanske nåt att upplysa fröken Thunberg om? Hon är ju ganska blind för saker utanför hennes korridor...

(Nä, hon har nog fullt upp med sina andra ärenden på twitter)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jaaaa!! Ytterligare en sak som kan gå sönder. Som man tvingas betala för.

Ska gälla retroaktivt.

Nope. Alla nya står det, inte bara nya modeller. En backvarnare kostar väl en tia inkl inkoppling så det är väl ingen kostnad/underhållsfråga.



Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nope. Alla nya står det, inte bara nya modeller. En backvarnare kostar väl en tia inkl inkoppling så det är väl ingen kostnad/underhållsfråga.



Buy quality, cry once

Hmm du har nog rätt.

From 2021 all new electric cars must have an Avas, not just new models.

Alltså alla bilar som säljs nya oavsett hur länge själva modellen har funnits?

Backvarnare? Det står ju att det ska vara en anordning som låter som en traditionell motor.
Det är inte själva funktionen jag har problem med utan tvånget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja tvång får vi leva med, och mer tvång ju fler vi blir...

Därför bor man inte i en stor stad och därför kör man hoj.


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snabb och tyst acceleration är nog ganska vanskligt på parkeringsplatser och lugna statsmiljöer.

Jag såg en Tesla igår på en parkeringsplats till ett köpcenter, han accelererade ganska snabbt mellan bilarna på en under semestertid fullbelagd parkering mitt framför ögonen på mig och helt tyst så ingen reagerar och klagar på ljudnivåer. Skulle någon med fossilbil kört likadant så skulle folk blivit skitsura.

Nu var det med en helt tyst bil och min 6-åring skulle mycket väl ha kunnat springa ut framför den bilen innan jag hunnit stoppa henne.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Det är oftast inte fordons motorer som skapar ljudet från fordon - det är däckens friktion mot underlaget.
Kanske undantaget motorcyklar då'rå... :tummenupp
/H
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har flera ggr reagerat på att människor tittar lite förvånat/yrvaket då jag kommit "smygande" bakom.
Som tur är så är man motorcyklist och alltså van att tänka åt andra.
Tar det väldigt försiktigt i låga farter där det finns andra trafikanter.
På en el-hoj blir man ju också själv drabbad hårdare fysiskt om någon kliver ut framför en.
Den lilla vända jag körde med en Zero fick mig absolut att tänka på att man var ännu mer osynlig än vanligt.
Om man sen skall låta som en motor, glassbilen (vore kul på Tesslor :) ) eller med något annat ljud som kanske kan skrämma vilda djur lite får vi väl se.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är en bra idé att se till att oskyddade trafikanter hör el-bilar komma i lägre hastigheter i tätbebyggda och allmänt stökiga miljöer med annat buller på pågår och kan distrahera gångtrafikanter.

Idag kan man själv nästan kliva fram på en gata där det inte är så mycket trafik och bli förvånad över att där kom visst en el-bil. Eller när de kör ut från parkeringar etc. Man hör mest hydrauliken från styrningen.

Hästdroskor förr hade säkert klockor som ringde och uppmärksammade folk att de kom i kombo med hästhovarna mot marken.

Idag är man van vid motorljud och däckljud. I framtiden om man nu ser el-bilar som det dominerande trafikinslaget. Då får man nog se till att de har ett ljudsignaliment som folk känner igen och aktar sig för.

El pusch skotrarna som folk åker omkring med som vettvillingar och de där eldrivna "mopederna" med feta hjul som de kör med på cykel och gångstråk som gör över 40 km/h. Jag såg en köra snabbare än bilisterna på vägen där det råder 40 gräns så sent som igår när jag promenerade. Jag hann aldrig snappa upp att den kom bakifrån mig innan den var förbi. Ren idioti ärligt talat. Någon kommer att skada sig allvarligt vid en påkörning. Man borde skicka ut dem i trafiken bland bilisterna bort från cykelbanor och gångstråk eftersom de inte kan uppföra sig civiliserat.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Låt evolutionen ta hand om problemet, "evolve or die", de som inte lär sig slipper föröka sig och "problemet" är löst!

Det daltas för mycket i vår redan överbefolkade värld, det är ju inte direkt så att det råder brist på individer så vi måste skydda de få som finns..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är en bra idé att se till att oskyddade trafikanter hör el-bilar komma i lägre hastigheter i tätbebyggda och allmänt stökiga miljöer med annat buller på pågår och kan distrahera gångtrafikanter.

Idag kan man själv nästan kliva fram på en gata där det inte är så mycket trafik och bli förvånad över att där kom visst en el-bil. Eller när de kör ut från parkeringar etc. Man hör mest hydrauliken från styrningen.

Hästdroskor förr hade säkert klockor som ringde och uppmärksammade folk att de kom i kombo med hästhovarna mot marken.

Idag är man van vid motorljud och däckljud. I framtiden om man nu ser el-bilar som det dominerande trafikinslaget. Då får man nog se till att de har ett ljudsignaliment som folk känner igen och aktar sig för.

El pusch skotrarna som folk åker omkring med som vettvillingar och de där eldrivna "mopederna" med feta hjul som de kör med på cykel och gångstråk som gör över 40 km/h. Jag såg en köra snabbare än bilisterna på vägen där det råder 40 gräns så sent som igår när jag promenerade. Jag hann aldrig snappa upp att den kom bakifrån mig innan den var förbi. Ren idioti ärligt talat. Någon kommer att skada sig allvarligt vid en påkörning. Man borde skicka ut dem i trafiken bland bilisterna bort från cykelbanor och gångstråk eftersom de inte kan uppföra sig civiliserat.

Menar du dom här?

DSC0257.jpg

Har funnits här i Malmö ett tag nu, trodde att det var ett handikappfordon först, för att det ser ut som ett. Inget fel på fordon för rörelsehindrade, men varför vill man köra runt på ett utan att ha rörelsehinder?

Nästa muppfordon är den här:

onewheel-pint-self-balancing-electric-skateboard-300x250.jpg

Jag är skitgammal inser jag - men alltså vuxna (gärna feta) män på dessa kontraptioner - jag förstår inte poängen. :3freak

Du ser fånig ut, folk tycker du är en tönt, alla vet det. Kanske fjortistjejerna tycker fordonen är coola, men dom vill inte ligga med en tjock hipster i 45-årsåldern ändå. Fattar inte ALLA det här?? :)

ONtopic: JA jag tycker att ovan nämnda fordon ska låta också, typ "Jag är en tönt, jag är en tönt, soja är mitt liv"; melodi, samma som glassbilen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top