Köpa billigare husbil

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sambon tjatar om att köpa en billigare husbil nån som har tips och råd om detta? Tänker mig nåt runt 50000 kr men frågan är vad man hittar då, de flesta billigare äldre husbilar verkar ju vara byggda på Fiat, Iveco och Ford Transit, hur är dom? Sen finns det ju byggen gamla Merca bussar men det är jag lite tveksam till då det verkar vara mycket hemmasnickrade saker fast det kan säkert också finnas bra ex.

Är inne på diesel då jag inbillar mig att bensinare är törstiga.

Här väl inget i mot att skruva och fixa till en hus bil men att böja med gamla bussar känns så där och en husbil vill man ju ska vara driftsäker för det är ju iget större semesternöje att åka och vara osäker om man kommer dit man ska och hem igen och få skruva sig fram.

Några tips på husbilar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker frun kan köpa sig en husbil själv......

Gamla husbilar har ett på tok för högt pris i förhållande till vad man får och det är väldigt snabbt att man bara behöver byta halva hjulupphängningen en växellåda och en ny toppackning.
Köp dig en bra husvagn om du tvunget varken vill tälta eller bo på hotell.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tror utan att veta att en pickis med en Camper är melodin. En Camper kostar typ 30-40tusen. Och en Pickis kan du ju välja själv vad den ska kosta i princip. Nackdelar är väl att man har mindre utrymme än en riktig husbil. Fördelar är att man kan köra fortare än med husvagn
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För 50,000 får du väldigt många Bed&Breakfast nätter, ohemult många gästnätter på STF-boenden och slipper släpa runt med bottenvåningen av din ordinarie bostad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej nej nej. Ingen billig husbil.

Misskött skräp som från början byggdes för att vara så billig som möjligt inifrån och ut.

Bo på hotell, Airbnb eller tält. Mycket bättre.


Buy quality, cry once
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Pickup finns redan så Campern kunde kanske vara nåt, frågam är om den där får plats på L200 flaket som är ca 150 långt och sen baklemmen på det så runt 190 cm. 8 fot är vä, runt 240 cm. Har en gammal Polar 530 från 76, smartast och billigast är att riva ut Polaren och fixa till den då golvet är dåligt i bakre delen och det är visst nåt standardfel då ramen är för kort.

Känner lite samma att husbil är mycket pengar för lite användning.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Pickup finns redan så Campern kunde kanske vara nåt, frågam är om den där får plats på L200 flaket som är ca 150 långt och sen baklemmen på det så runt 190 cm. 8 fot är vä, runt 240 cm. Har en gammal Polar 530 från 76, smartast och billigast är att riva ut Polaren och fixa till den då golvet är dåligt i bakre delen och det är visst nåt standardfel då ramen är för kort.

Känner lite samma att husbil är mycket pengar för lite användning.

Camper är ju byggd för just den typen av pickis. Dvs l200 kinkycab cheva s10 mm.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Pickup finns redan så Campern kunde kanske vara nåt, frågam är om den där får plats på L200 flaket som är ca 150 långt och sen baklemmen på det så runt 190 cm. 8 fot är vä, runt 240 cm. Har en gammal Polar 530 från 76, smartast och billigast är att riva ut Polaren och fixa till den då golvet är dåligt i bakre delen och det är visst nåt standardfel då ramen är för kort.

Känner lite samma att husbil är mycket pengar för lite användning.

På ett jobb jag hade för runt 20 år sedan hade chefen just en L200 med Camper. Han hade dessutom fru och barn med sig - det gick utmärkt. Både hans Mitsusnitzin och Campern var visserligen nya då - men det såg onekligen smutt ut. Dom var på långa Europasemestrar med det där ekipaget, varje sommar, och mig veterligen alltid lika nöjda.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag ska vara lite som resten inte är.
Det går att hitta bra husbilar i din prisklass. Så länge du är redo att åka långt för att titta och vet exakt vad du ska kolla efter på respektive modell.

Husvagn är enklare. Hotell/vandrarhem sjukt smidigt. Men det är ju lite charmigt att kunna stanna var som helst.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kan ni inte hyra/låna en husvagn så hon får känna hur tragiskt det är att sitta på en regnig camping med en folköl och tv med rullande bild...?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har två vänner i Skåne som köpt FIAT husbil för 50000kr
Insprutningspumphaveri och hjullagerras nere i Tyskland på ca 2000 körda mil, inga större problem.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Antar att du har en dubbelhyttad pickis. Den camper jag har över vill ha 6-fots flak (180cm).
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har dubbel hytt på L200:an flaket är ca 145 cm långt och brett sen kommer ju baklämmen till som är kanske 35-40 cm totalt borde man hamna på ca 180-190 cm lång blå i med lämmen nerfäld. Micke R har du en camper till salu?

Helt klart skulle det sitta fint med en fin 50, 60-tals vagn bakom Cadillacen även en lite "nyare" Constructam hade varit intressant men dom börjar ju bli ganska dyra dom gamla vagnarna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ja, men jag är tveksam till om den funkar på din pickis.:(
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som pickupägare och camperspekulant kan jag meddela att en camper för under 50 loppor förmodligen är kantstött, fuktskadad och med icke fungerande gasol kyl/värmare,bajsburk, el och vattenpump.

Satan så många vrak jag har sett.

Det är ute en EasyCamp EC6Eco på blocket nu för 130 https://www.blocket.se/jamtland/Camper_till_pickuper_85957699.htm?ca=2&w=3 , den storleken är optimal till dubbelhyttar, eller som min 1½ hytts, på dubbehlyttare sticker den ut lika mycket som en nerfälld baklemm, på min sticker den inte ut alls, vilket är bra om man vill använda kulan.

Ett billigare alternativ är: https://www.blocket.se/sodermanland/Polar_Camper_valvardad__86156245.htm?ca=2&w=3 men den bör du fukt-testa ordentligt då samtliga polar jag har sett har varit fuktiga eller haft spår av fukt i framkant

Ska du ha camper bör du förstärka bakfjädringen, helst med airbags, men minst med "luftstötdämpare", extrablad gör bilen onödigt stötig olastad.

En kund till mig som är inne på sin fjärde camper (han bor i den i princip på heltid när han jobbar) svär på att man ska skippa gasol och köra dieselvärme och spis, men ska man sällancampa så tror jag mera på gasol.
Ska man bara sommarcampa funkar luftvärmare, ska man vintercampa ska man ha vattenburen värme, helst golvvärme med.

Laddning från bilen och solceller är bra att ha om man inte tänker stå vid eluttag, jag har dessutom ett elverk som kommer att följa med och köras någon timme varje dag vid matlagning, då kan man laga mat på medhavd induktionshäll istället för på gasol, och ladda laptopen, köra en kupevärmare osv.
Inverters som gör om 12V till 230V är bra, men fruktansvärt ineffektiva om man ska ha ren sinusvåg, och det är bara det man kan driva känslig elektronik med, så det används med sparsamhet.

För 50 loppor får man en billig husbil i samma skick som en billig camper, men då tillkommer skatt och försäkring, vinterförvaring är samma problem i bägge fall.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har försökt avstyra det hela med husbil och camper med att jag ska fixa till Polarvagnen, nu är jag inte nån expert på dessa men Polar 530 saknar visst ram i bakdelen vilket gör att golvet knäcks och sen blir det visst fukt där. Intervjuade grannen idag om detta då han fixade till en likadan vagn som min en gång i tiden. Han menar att det är "bara" riva ut golvet svetsa dit en ram och in med nytt golv sen får man kolla upp om det skulle vara fukt nånstans riskerar och fönster.

Även om detta kostar så är det nog lika bra att satsa på vagnen som redan finns och fixa till den, ska se till att ställa vagnen så jag kommer åt den vid vinterförvaring och sen kan man ta in den i garaget i vinter och börja fixa till den. Men detta låter ut mycket tråkigare än att kompressormata en Honda 250 ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top