Ta bort förvärmning av förgasare 99:a KLR 650C

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan inte tänka mig att förvärmning av förgasaren ska vara nödvändig på KLR:en? Vissa modeller saknar visst förvärmning.

Om ma ska ta bort den hur ska man då göra? Kan man bara plugga slangarna eller måste man sätta ihop dom med ett skarvrör? Bäst vore väl om man kan ta bort så mycket som möjligt för att slippa en massa småslangar och skarvar som kjan bli potentiella läckor.

Kan ta lite bilder senare under dagen på hur det ser ut.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Tjena Bosse, kan inte du också lägga till vilken mc det gäller i rubriken?
Det blir mycket lättare att söka efter denna info framöver då.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Plugga dem bara.

Koppla ur förgasarna, ta den slangen och gör en tom, sluten krets på själva förgasaren. Plugga sen anslutningarna till kylsystemet.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har inte riktigt fått klarhet i detta. Är deras funktion bara att se till att förgasaren inte fryser till?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur ändrar jag rubriken? Rör sig om min 99:a KLR 650C

Verkar vara som ett T under förgasaren där bara en ledning går in i förgasaren så det cirkulerar inte genom förgasaren. Måste ju vara typ som värmepaketet till en bil och det måste ju vara ganska bra strypning på värmekretsen till förgasaren.

Ska ta lite bilder på ett tag men jag måste vila benet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu kommer lite bilder på eländet, var inte lätt att fota med mitt stela ben och min telefons kamera är ju kass med.

Vänster sida och här ser man slangen som kommer från vattenpumpen och går via nåt filter eller sånt in i T:et under förgasaren


Höger sida och här kommer nästa slang från förgasaren via nåt som jag inte vet vad det är ser bara ut som en plastblåsa och vidare till termostathuset.


Här är vattenpumpen och den smala slangen i mitten är det som går till förgasaren, filtret på vänster sida.


Det sitter gängade nipplar i både termostathus och vattenpumpen så man borde ju kunna byta ut dessa nipplar till skruvar och sen ha en kopparbricka och nåt packningsklet för åt få det tätt, vad tror ni om det? Fråga är ju vad det är för gänga på nipplarna om det är vanlig M-gänga eller om det är nåt fingängat elände? Annars får man väl ta slangstumpar och sätta proppar av tex skruvar i slangarna men det känns lite amatörmässigt.

Jag inte tänka mig att man ska behöva värme i förgasaren, inte borde förgasaren frysa om man inte kör i minusgrader?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad är fördelen med att ta bort?

Tänkte ta och öppna upp luftburken och byta avgassystem då lär man nog behöva bestycka och justera förgasaren, är lite irriterande att måsta plugga slangarna för att inte det ska rinna ut kylvatten för att meka i förgasaren. T-röret sitter dessutom ivägen för blandningsskruven och det sitter så nära startmotorn att förgasaren måste ut ur hojen för att kunna tex kunna byta munstycken, justera trottelnålen istället för att kunna lossa klammren till gummina och bara vrida på förgasaren.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har kollat sprängskisser och det verkar att det är andra hus för vattenpump och termostat som saknar nipplarna på de modeller som inte har värmning av förgasaren så det borde funka att plugga med skruvar och kopparbrickor. Nån som har tips på om man kan hitta M6 flänsskruv utan räfflor undersidan av skallen, hittar bara räfflade. Lär väl vara bätte med en rund yta mot kopparbrickan som ska täta än en sexkantig som en vanlig skruvskalle. Måste också hitta 6 mm kopparbrickor, trodde jag hade hemma men de minsta var 8 mm.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har du nån järnhandel typ järnia i närheten har dom säkert såna , säljs ofta i lösvikt här hemma
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo har en lokal järnhandel här vi bor med hyfsat skruvsortiment men dom har inte flänsbultar i sitt sortiment. Sen är det ju det att jag inte vill ha räfflad undersida på flänsbulten vilket det verkar vara på de man hittar på nätet, ska man ha skruven som plugg vill man väl ha så jämn tätningsyta som möjligt mellan undersidan av bultskallen och kopparbrickan. Har man vanlig sexkant skalle lär ju hörnen på bultskallen skära ner i kopparbrickan fast det kanske inte spelar så stor roll.

Insex med kanske kunde vara nåt för dom har ju runda bultskallar? Dock har insex lite mindre skalle på 10 mm mot 12 mm på en M6 flänsskruv.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Om jag förstår bilderna rätt borde väl du kunna byta ut slangen så den går direkt från vattenpumpen till termostaten utan att ha ett T-stycke på.
Du tar helt sonika bort den gamla slangen och slipper plugga något på motorn. Förgasarens nippel kan du ju i så fall låta vara kvar pluggad eller ej.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag förstår bilderna rätt borde väl du kunna byta ut slangen så den går direkt från vattenpumpen till termostaten utan att ha ett T-stycke på.
Du tar helt sonika bort den gamla slangen och slipper plugga något på motorn. Förgasarens nippel kan du ju i så fall låta vara kvar pluggad eller ej.

Det skulle gå och det är samma nipplar på bägge anslutningarna men frågan är om man gör nåt dumt då som påverkar vattenflöden genom motor och kylare? Det sitter en ju lite grejer i själva kretsen till förgasaren, sitter vad jag tror är en backventil, sen T-röret in i förgasaren och lite annat smått och gott, jag misstänker att dessa komponenter har nån uppgift och att dom också agerar strypning så att inte förmycket av flödet ska ta vägen genom förgasaren utan gå genom motor och kylare. Sätter man en 6 mm slang mellan finns nog risken man skickar för mycket vatten som bara går runt mellan termostaten och vattenpumpen.

Dock skulle man ju kunna lösa detta en slang som man stoppar in en plugg i som stoppar flödet genom den.

Kolla in sprängskissens här, rutan nere till höger är kretsen till förgasaren med allt som ingår i den kretsen https://images.cmsnl.com/img/partsl...iatorkl650-c2c3c4c5_bigkae0230e3032a_e07b.gif
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nå nu efter en hel del funderingar är eländet borta ur hojen, åkte till byn och fixade M6 flänsskruv ur en hoppetslåda och sen på macken och fick tag på 6 mm kopparbrickor. Hem och började skruva men då jag lossade nippeln på termostathuset såg gänga grov ut så det visade sig vara M8, fick bli kapade insex och 8 mm kopparbrickor hade jag turligt nog hemma i en sortimentlåda.

Nu ser det hela ut så här

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top