Ska köpa MC-scooter, kanske... avråd mig?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Var är SportHoj på väg? :va

En sämre hoj än en R1 eller Rsv4 borde väl vara bättre än en skoter? :arsele

För 26 000 kan du åka till Sollentuna och köpa denna. :tummenupp
https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB900F_Cafe_Racer_85623831.htm?ca=11&w=1
Eller någon av 78 andra SportHojar som finns till salu för upp till 30 000 i Tokholma län! :7peta




Håller med dig, vill man ha 2-hjul så är det hoj som gäller.
Som någon sa tidigare på SH, kompromissar man väntar besvikelsen runt hörnet.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Kräver att sidan byter namn till tex Scooter-hoj.com, om konstapel kask ska börja köra sånt.

Får ju inte bli några missuppfattningar!

:fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Scootrar och deras vägegenskaper lider svårt av dåliga däck.
Däck som var billigt dåliga redan som nya, och tack vare klent miluttag kan dessa värdelösa fälgskydd sitta kvar halvslitna 10 år senare.

Faktum är att slentriankritiken där scootrars dåliga vägegenskaper skylls på ”små hjul” i verkligheten handlar mycket mer om dåliga däck.

Byt däck till bra grejer, och känn hornen växa ut på både hojen och dig själv.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nja små hjul kan du ha vilka F1-däck du vill på, dom kommer alltid ha sina egenskaper = mördande rotation för hjullager och slå i backen snabbare än de flesta hinner veckla ut benet för att parera kraschen.

Kymco har dock inte förhållandevis små hjul utan där handlar det mest att sköta lite service så brukar det kunna tuffa på nästan i japansk anda även om finliret inte finns där och rostblämmorna om än obetydliga är fler.

Skulle jag själv kika på en köräser skulle mesta möjliga effekt och utrymme för hjälm under sadeln vara mest prio. Är priset skitsamma går det att handla en med brembo och kedja som steker oss flesta vid rödljusen.

Körde f.ö. en elektrisk mc för första gången idag vilket var en scooter, vill ha faktorn fanns där ändå.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tjöööp!

Fast inte en Kymco, utan en äCkta modern japansk/italiensk klassiker: Honda SH300i, gen I eller II (2007-2015). 170 fjäderlätta skoterkilon. 16-tumshjul. Plan fotplatta. Och skotervärldens bästa motor...

Plättlätt
 

Bifogat

  • IMG_0363.JPG
    IMG_0363.JPG
    151.9 KB · Visningar: 68

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När man talar om stora eller små hjul så får man komma ihåg att "scooter" är ju ett relativt begrepp, en typ av konstruktion, och att allt inte är likadant.

Kan även se ut så här med 840 cc och 75 hästar:
https://www.blocket.se/goteborg?q=g...=&pe=&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th


En av annonserna på temat.
Märklig?

Jag har fetat något mycket märkligt för den som inte pallar plöja textmassan.

Gilera GP 800 sport modelen med mycket sport tuning.Sportmetal golvet.Sport sadel som skyljer sig från vanliga.Sport rutan Malosi.Tytanavgasen Arrow med basljud.Alla plastdelar hela (speciella plaster i mitten med väntyleringshåll).Led lampor fram och back.Bro heltny batteri.Fina Pirelli däck fram och back,16 tum.Bromskivor som nya också tuning inte som vanliga.Extra backskärm back.Ny motorolja och växellodanoljan.Ny luftfilter och ny oljefilter.Ny kylarvätski.Kädjan och drifttänderna som nya.Nästan nya extra stora viktare.Orginal nyckel med larmdosan.Alt fungerar som det ska.Man kan se den i Norrköping.Alla tunning delar gör att den är värd mycket mera än vanlig.Priset kan höjas elle sänkas beroende på efterfrågan.Det är bara förslagspris ,inte bindande.Kom med prisförslag .Inga skambud eller bytte.
Pris:28999kr


https://www.blocket.se/ostergotland...pecial_edition__82367359.htm?ca=15&w=3&last=1


Misstänker att det angivna priset inte gäller - mycket grundat på att annonsen legat ute mer än en månad.
...eller också kanske bara säljare och köpare har haft svårt att kommunicera?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Funderar ibland lite i samma banor. Har oftast åkt sporthoj / street hoj och gillar åka bana.
Känner dock att jag har klart begränsat med tid just nu för att gå "all in" och funderar faktiskt nu på att köpa en billig Glidare mest bara för att testa. Sneglar även åt touring/offroad eller ev. en GROM.
Största problemet är nog egentligen att man får abstinens av att inte ha någon hoj i garaget :3freak :dummer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Scootrar och deras vägegenskaper lider svårt av dåliga däck.
Däck som var billigt dåliga redan som nya, och tack vare klent miluttag kan dessa värdelösa fälgskydd sitta kvar halvslitna 10 år senare.

Faktum är att slentriankritiken där scootrars dåliga vägegenskaper skylls på ”små hjul” i verkligheten handlar mycket mer om dåliga däck.

Byt däck till bra grejer, och känn hornen växa ut på både hojen och dig själv.

Någonstans har jag läst (hos Bosse Rindar?) ett omdöme om trehjuliga motorcyklar; att de ”förenade alla dåliga egenskaper hos både två- och fyrhjuliga fordon. Något som Vespa för övrigt lyckades med, med bara två hjul.”


Buy quality, cry once
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
När jag tog körkort fick man lära sig på körskolan att en såna där plastlådor inte fick kallas för motorcykel, och att det är något som en riktig biker aldrig skulle sätta sig på. :7peta
Att inte köpa en annan motorcykel förrän man hittar just den man vill ha om några år var ett konstigt argument. Är väl därför man byter hoj ofta för att det är kul att testa lite olika?

Testa nån lågviktad mc innan du köper en scooter. Typ ktm 200/390. Tycker själv dessa är behagligare i stadstrafik, men det kan ju också bero på mina inlärda fördomar om plastlådorna.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hm, jag har alltid haft skoter och mc samtidigt. Grymt bra pendlarfordon samt ta till träning o mataffär. Skulle dock aldrig skaffat det istället för mc för speciellt roligt kan jag inte säga att det är:). Du får tänka på om det ska vara ett nyttofordon eller skojfordon tycker jag. Annars så är Kymco bra grejer som håller. Haft en 125a o en 250 Kymco. Annars finns också Sym att rekommendera förutom premiumvalen då som är ännu dyrare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top