Ska köpa MC-scooter, kanske... avråd mig?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tjena! Fick plötsligt sug att skaffa en MC-scooter för åka och ta en lunch i tätort eller någon mil bort. Är jag galen? Hittade en Kymco Downtown 300i ABS. 30 hk, 500 mil nyserverad. Ser fräsch ut. :) Den går "bara" på 26000 kr, nypris 45-50 för 3 år sedan. Känns som en rätt OK deal.

Jag kommer inte köpa riktig MC förrän jag kan köpa den jag vill ha och den kostar för mycket nu. "Vill" ha t.ex R1 eller RSV4, men det får dröja nått år eller två till.

Har någon här erfarenhet? Jag minns jag körde en 125-scooter i Grekland en gång för länge sen. Det var rätt härligt mos i den. Det jag söker med denna är ju att den har 300cc och 30 hk. Visst 180+ kg, men bekväm! Hjälmen får plats under sadeln.

:hjälm
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Varför inte en Grom alt en Monkey...?
Känns väl ganska värde-stabilt då det trots allt är en Hynda.
Bör röra sig om samma pengar och är garanterat en större blick-magnet än en scooter!
:fakta
 

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR650 -19
Har den en sån där krok under styret för matkassen så är den ju ett givet köp. Scootrarna är väldigt praktiska, men jag tycker inte dom har någon skön känsla i själva körtekniken. Provkör innan ett köp är väl mitt råd (om inte det är självklart) :)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag körde en 250 Italjet sccoter för några år sedan men den blev förstörd i samband med ett stöldförsök.

Bästa stadsfordon jag har haft! Ballfaktorn är absolut noll men automatlåda (eller snarare variator) och förvaringsutrymme under sadeln var fantastiskt praktiskt. Drog ca 0.35 milen och 1300:- om året i halvförsäkring gjorde inte heller ont.

Den var litet för slö med ca 20 hästar så jag skulle vilja ha något litet större motormässigt men helst inte större eller tyngre (Italjeten vägde ca 170kg körklar).

Jag har också tittat på en Downtown 300 (eller en Kawasaki, det är samma) men inte hittat något tillräckligt prisvärt än. Helst skulle jag vilja ha någon modell med en Piaggio 350-motor, då får man 34 hästar tror jag.

Go for it!

Mvh,
Ingvar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kan den du testade i Grekland varit tvåtakt?
För då kan även en scooter vara rätt kul och gå bra :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom där är inte alls dumma som pendlarfordon. Jag fick låna en Yamaha 400cc scooter för något år sedan när jag hade min hoj inne på service. och dom var tvungna att beställa lite delar. Praktisk förvaring under sitsen. Man sitter hyfsat bekvämt. Den jag lånade hade 34 hk tror jag. Räcker utmärkt för att vinna rödljusracen mot dom flesta bilar inne i stan och klarar utan problem lätt momsat motorvägstempo.
Däremot är inte väghållning och känsla något att hurra över. Men jag skulle absolut kunna tänka mig att jobbpendla på en sådan.
Bränsleförbrukningen låg på ca 0,3. Jag bodde i Järfälla och pendlade till Farsta Strand. Ca 3,5 mil och det var knappt bränslemätaren rörde sig trots att tanken är liten.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
En T Max 500 kanske? Lite äldre om man skall få den för samma pengar. Lite tyngre men fler hästar. Enligt Blocket-annonsen här så framgår det ju tydligt vad som är USP:en med en skoter :fyllisar
TMax.JPG
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Tycker det låter hur bra som helst! :)

Senast för 20 min sen stod jag vid ett rödljus med bilen och en scooter ställde sig bredvid. (jag stod längst fram)
När det blev grönt flög han iväg. :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vi kan väl skramla ihop till en hoj åt Dig? Du är ju trots allt sporthoj.com’s fader...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Eaxkt, köp en TMAX 500 för valfri peng. Mina var från -02 och jag måste säga att de går bra, startsnabba och toppar 170 blås. Fina bromsar. Jag gav 6-7 tusen styck ( jaja jag fick laga dem såklart ) men det är en fin scooter.

Nu köpte jag istället för scooter en Goldwing 1500 för småpengar denna gång, den är lite som en bautascooter men den är usel på lanesplitting, även om jag försöker gena överallt jag kan. Det största problemet är att backspeglarna sitter på samma höjd som de flesta bilars.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är väl bara att testa! :tummenupp
Så länge du håller den i skick så försvinner ju inte hela pengen.
Vi hade en kille på Kymco-skoter med oss på 270 mil i Norge.
Han hade inget som helst problem att följa med.
Vem vet? Du kanske glömmer din R1'a och RSV4's efter några turer...;)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Scooter är kalasbra. Har kört scootrar i snart 20 år; 125 cc, 180 cc, 200 cc, 300 cc, 500 cc.

Min nuvarande Kawasaki J300 (tekniskt sett en Kymco Downtown i andra kläder - men säg det inte till någon :)) är den hittills bästa kompromissen utifrån mina behov. Snabb nog för motorväg. Högfartsstabil. Bekväm även på 25-milaturer (jag har provat). Samtidigt smidig nog i stan när man skall fildela eller parkera. Bra väderskydd (om man monterar högre ruta).

Tillräckligt pulver för att vara först 99 gånger av 100 vid rödljusen. Den 100:e gången är medtävlaren en snubbe i Porsche som behöver visa sina muskler eller en BMW i 5-serien som spelar hög musik och med en förare som inte tål motgångar.

Gott om plats under sadeln. Det första jag gjorde när jag köpte den (begagnad, 600 mil) var att ta bort toppboxen. Utrymmet undertill är rejält och toppboxar är fula...

Varför 300 cc? 125-200 cc är lite klent på större trafikleder. 250 funkar, 300 är bättre.
Varför inte 500 cc? Jodå, den är bättre på allt. En "bättre mc" som redan skrivits. Körde själv TMax i 8 år. En kanonscooter. Men lite onödigt stor i stan när man skall tränga sig fram. 250-300 cc är lite smidigare i stadstrafik. Och effekten på "småttingarna" duger i stan.

Nackdelar? Servicekostnaderna. Små motorer som kräver frekvent oljebyte och ventilservice. Och motorn sitter någonstans därinne i mörkret bakom all plast. Mycket jobb att leta fram motorn och kolla ventilerna. Jag har aldrig sett min motor - annat än snett underifrån.

Perfekt då? Nja, good enough! Och det räcker en bra bit.

Hade gärna köpt en Honda X-ADV. Inte för att jag behöver 750 cc och 54 hästar för min körning. Utan för att den är så fräck. Och att den är skapligt bra på grusväg. Skulle kunna ta den på långtouring på grus i Värmland eller Norge... Hade varit sk*tkul! GS- och KTM-snubbarna hade storknat om man jagat efter dem på en Honda automatscooter. :D
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Var är SportHoj på väg? :va

En sämre hoj än en R1 eller Rsv4 borde väl vara bättre än en skoter? :arsele

För 26 000 kan du åka till Sollentuna och köpa denna. :tummenupp
https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB900F_Cafe_Racer_85623831.htm?ca=11&w=1
Eller någon av 78 andra SportHojar som finns till salu för upp till 30 000 i Tokholma län! :7peta


Den du! Den var rätt lyckad faktiskt.
Lite långloppsstukad. Det är tanken som räknas. Plötsligt så känns inte Bol d'Or speciellt långt borta.

...och nummerskylten sitter på rätt ställe!

Screenshot_20190627-201728_Samsung Internet.jpg

På mer än ett sätt, faktiskt.



Ämnet: Scooter är inte fel. Jag har haft många roliga mil på olika plastpulkor.
Det handlar bara om att kalibrera om hjärnan lite, så blir det mesta roligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top