Koppling, hydraulisk, bypass problem.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hittar ingen tråd om liknande problem. Kopplingshandtaget för min hydraliska koppling (Suzuki, alla modeller från typ 83 och framåt) får noll slack efter att motorn värmt upp slavcylindern. Det beror på att bypass hålet i handtaget är täppt - på något sätt. I vätskebehållaren ser man det normala lilla hålet och bypass hålet lite längre fram - i riktning mot banjokopplingen. Det sitter en liten kula där - någon som tagit sig tid att klura ut exakt i detalj hur den fungerar?
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Vet inte om kopplingshandtaget ser likadant ut på Suzuki och Honda,
men för några år sen hade jag en Honda CBR 1000F med samma problem som du beskriver.
Efter att ha bytt ut halva kopplingen fick jag rådet
att åka till Kenneths MC-service i Göteborg och be dem hjälpa mig, vilket de mer än gärna gjorde.
Jag blev ombedd att ta en nål och köra lite fram och tillbaka i returhålet.
Resultatet blev att vätskan grumlades och proppen i returhålet löstes upp.
Och sen fungerade kopplingen så länge mc:n var i min ägo.
Jag minns inte om det satt en kula i returhålet (jag förmodar att returhålet är samma sak som bypass hålet).
Lycka till.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var ingen "mässingskula", det var aluminiumoxid färgad av gammal bromsvätska. Lite dutt med vass pryl och den började skvätta från bypass/övertrycks-hålet. Oh well, det var nog läge ivfsh att bli renoverad.

<edit>Nackdelen med gamla hojar - GPz1100'an från -81 hade precis lika typ av fel på frambromsen!</edit>
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
"Senast redigerat av andersbrink den 2019-06-28 klockan 04:25."

Hmm, vid den tiden sover dom flesta av oss. (men du kanske var ute och fiskade på Hedesundafjärden :hihi )

Om man tar bort den lilla plåtbrickan som täcker hålen, samtidigt som man pumpar, ska man inte stå rakt ovanför pumpen. :lol Man blir kladdig i ansiktet :rofl Men man vet att det fungerar
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har en "fotboja" (29-åringen, som GD skrev) som granne och hans polare har varit inne i grannens garage så både polis (bonk, ljud av tappad haka) och jag har min del av byn under uppsikt under tidig timma. Har ju semester så vilken tid det meckas på i garaget spelar mindre roll.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top