20 år på mc!

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Inte så mycket att yvas över, kanske? Det är ingen evighet. Det finns många som har det dubbla och mer därtill under bältet. Men - sedan 1999 - och trots regelbundna portionspåsar av mänskligt avfall som hojtjuvar, bilistmongon, otaliga parkeringsskador och stinkande avskrädeshögar som Daniel Helldén är kärleken till detta fantastiska fordon faktiskt fortfarande intakt. Okej, idag kör jag väl bara 10 av årets 12 månader och att tvåhjulingarna nog blivit mer mångsidiga och praktiska med åren, men inte för en sekund har jag tittat tillbaka och tänkt att jag saknat bilen. Tvärtom - jag fattar faktiskt inte att jag inte fattade rätt beslut omedelbart... Waste, som jag ser det idag...

Så, rostar gammal mc-kärlek? Eller är den lika väderbeständig som galvaniserad plåt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För min del verkar den inte rosta, bara byta form. Fan, när man låg i sjukhussängen var ju målbilden för att komma upp att sätta sig på en hoj och köra som en idiot igen. :hihi
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har man en gång fastnat så kan inte ens en dödlig sjukdom få bort dig från hojtankarna. Jag vet!
Man vill bara ut igen och blåsa på! Känna vinden, vibrationerna och höra det underbara ljudet av en MC. :tuttar

43 år på MC and counting....:tummenupp
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
22 år sedan jag började köra hoj på gatan och 38 år sedan jag började köra cross.

För min del har det bara utvecklats på så vis att det blivit färre men längre turer. Vet inte om de ena är bättre än det andra, men för mig just nu känns det rätt. Det kanske ändras igen de närmsta 20 åren.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ännu kortare tid än Kratoz, tog lappen när jag slutade dyka och ångrar det inte en sekund. Tom när jag åker motorväg så känns det lite bra, jag åker åtminstone inte bil :)

/R
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag har kört hoj i 25 år nu, med undantag för nåt enstaka år när min förta grabb föddes. Nu har jag inte hoj för att pendla med, utan enbart nöjesåkning. Därför kör jag bara på sommarhalvåret. Många sköna resor med hoj har det blivit, och jag blir fortfarande lika glad när jag rullar ut ur garaget nu som då. Tänker fortsätta så länge jag kan. :)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Bara 10 år på hoj. Började i sen ålder och har aldrig ångrat att jag började med hoj. Gillar inte att åka på raka vägar, utan ju krokigare ju bättre. Hojen är enbart en leksak för mig. På jobbet ånkades det en hel del om mitt val. Det var inte frågan om OM jag skulle krascha, utan när. Peppar peppar, har gått bra hittills. Om det beror på att man bombat för lite, eller annat, har jag inget bra svar på. :lol
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte så mycket att yvas över, kanske? Det är ingen evighet. Det finns många som har det dubbla och mer därtill under bältet. Men - sedan 1999 - och trots regelbundna portionspåsar av mänskligt avfall som hojtjuvar, bilistmongon, otaliga parkeringsskador och stinkande avskrädeshögar som Daniel Helldén är kärleken till detta fantastiska fordon faktiskt fortfarande intakt. Okej, idag kör jag väl bara 10 av årets 12 månader och att tvåhjulingarna nog blivit mer mångsidiga och praktiska med åren, men inte för en sekund har jag tittat tillbaka och tänkt att jag saknat bilen. Tvärtom - jag fattar faktiskt inte att jag inte fattade rätt beslut omedelbart... Waste, som jag ser det idag...

Så, rostar gammal mc-kärlek? Eller är den lika väderbeständig som galvaniserad plåt?

20 år alltså? Grattis!

Ta det vackert bara - tänk på att konsekvenstänket inte är fullt utvecklat förrän efter 25... :glömdet
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Min MC-CV...

43 år sedan mc-körkortet, 41 år sedan jag tog debutantlicens, 40 år sedan första racet, 38 år sedan första IoM, (31 år sedan jag tog debutantlicens för bildragrace å bilrallycross).

Under åren har jag förståss slaktat nåra hojar å bilar (tur i oturen att det varit fullt ut sponsrade saker) å har fått diverse titan i kroppen här å där, har förståss "tappat lappen" nåra gånger, därför nu Z650, förståss modifierad långt över original. (Är förbjuden att köra på Nürburgring med vår lilla A45... så körkursen som ingick i köpet nobbades).

Erfarenhet är bara förnamnet.:tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Ännu kortare tid än Kratoz, tog lappen när jag slutade dyka och ångrar det inte en sekund. Tom när jag åker motorväg så känns det lite bra, jag åker åtminstone inte bil :)

/R
Jag är mitt uppe i att gå andra hållet, hojen hamnar åt sidan så fort man hittar lite fritid för då ska det dykas...

Tog lappen 2010 och körde som fan första åren, så ofta jag bara kunde!
Sen vi plockade ut vår Kawa våren 17 så har den rullat 450 mil...
Jobbar mer nu, blivit med sambo och att hojen står i föräldrarnas garage en mil bort bidrar ju såklart.
Men jävlar vad man uppskattar de få milen man tar sig tid till.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
27 år sedan man fick gränsla sin TZR-125F lagligt på gatan. Jag har alltid varit en solskensförare som vill att det ska vara trevligt att köra hoj, och bara kör för njutningen. Men intresset har inte minskat med åren, bara tiden att köra med tre små barn i huset!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så, rostar gammal mc-kärlek? Eller är den lika väderbeständig som galvaniserad plåt?

Har man en gång fastnat så kan inte ens en dödlig sjukdom få bort dig från hojtankarna. Jag vet!
Man vill bara ut igen och blåsa på! Känna vinden, vibrationerna och höra det underbara ljudet av en MC. :tuttar

43 år på MC and counting....:tummenupp

För den som har känslan finns den alltid där. :tummenupp
Men många som kör, eller åker, hoj ett tag av olika anledningar går ofta vidare till något annat. Med ursäkter som fel hoj, för mycket regn, gillar inte stadstrafik eller annat. Det finns alltid något att klaga på.

Men den som har känslan ser möjligheterna, inte problemen. :) Istället för att klaga på regn tar man reda på hur man bäst klär sig i regn. :tummenupp

När det blir familj så blir det en ny fas bara. Det går att vara motorcyklist med familj! :fakta
Att prioriteringarna blir annorlunda är inget problem när man ser lösningar! :fakta

För mig är det snart 20 år på min "nya" SportHoj! Jag trivs så bra med den så jag ser ingen anledning att byta.

Men att kärleken för motorcyklar inte är så beständig för alla är anledningen till den här tråden...
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?287597-Var-tog-alla-vägen


37 år...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Är nere vid medelhavet i +40 graders värme och kör hoj nu. Blir fan roligare för varje år detta. 38 år and counting...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top