Suzuki gsx 400e 1982 tändspoleproblem

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Hej, första gången här så säkert brutit mot 5 regler redan i rubriken, men iaf så har ja ett problem jag brottats med med hojen från rubriken.

Bakgrund:
Skulle byta Tändspolar, råka köpa universal 1poliga, är 2polig original. De gick nt så bra, började ryka o grejs. Men gick me en av orginalspolarna som va hel, men sen råka jag kortsluta väääldigt länge, o efter de funkar nt högra tändspolen men vänstra funkar. Har köpt 2poligs nu, dock tyvärr för 4 cylindrig så har 2 tändkablar per tändspole men använder bara en tändkabel per tändspole hehe.

Frågeställning:
Så frågan är då, kan cdin/ tr. Igniter som den heter, ha gått sönder invändigt så att bara ena sidan funkar? Har kollat kabelbrott och alla kablar e hela och använt den där tjutgrejen på multimetern på alla kablars ändar o de funkar. Plus funkar på båda spolarna men minus kabeln vill nt göra rätt så de tänder.

Va tror ni? Kan de va cdin ändå?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att mecka med allt och inget samtidigt skapar bara onödiga utgifter och det är svårt - om inte omöjligt - att veta vad som funkar eller inte. Börja i ena änden, lämpligtvis med stift, tändhatt, tändkablar och RÄTT tändspolar. Får du gnista över ett tändstift utan sidoelektrod (för teständamål) genom att manuellt jorda spolarna momentant - som matas kontinuerligt med +12 volt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hänger inte riktigt med i svängarna men visst har du två tändspolar med vardera två kablar till tändstiften på den där hojen? Om jag fattar det hela rätt så funkar halva tändningen med den gamla tändspolen, för att testa om det är tändspole eller CDI som är trasigt skulle jag byta plats mellan tändspolarna flyttar gnistan till "andra sidan" är det fel på tändspolen, tänder det på samma sida är det CDI:n är det stendött ja då har du förmodligem fel på både ena tändspolen och CDI:n. Det gäller att tänka till om man flyttar runt grejerna och hålla koll på vilka saker man vet fungerar.

Vet inte men då man var yngre gick det rykte om att äldre CDI-tändningningar kunde vara känsliga, att en skulle vara noga att ha jordade stift om man kollade tändningen annars kunde tändningen brinna, vet inte l detta bara var svammel. Dock tror jag att en CDI-box på mår mindre bra av felkopplingar och kortslutning.
 

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Jo tro mig ångrar att ja börja me allt detta onödigt strul haha men ibland blir det så.

Så ja, den vänstra tändspolen o allt fungerar till 100%. Då ja använder rätt kablar till den, 12v plus o rätt jord, som jordas när den ska tända dvs, funkar den jättebra med bra gnista. Men sätter ja jordkabeln till högra tändspolen på den vänstra tändspolen så händer ingenting. Så därför följde ja kabeln till cdin men inget kabelbrott.

Så frågan är om det är bara den kretsen i cdin som gått sönder för annars funkar cdin då den tänder med andra kabeln. Kanske var lite klarare redogörning hehe. Vad tror du?
 

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Hänger inte riktigt med i svängarna men visst har du två tändspolar med vardera två kablar till tändstiften på den där hojen? Om jag fattar det hela rätt så funkar halva tändningen med den gamla tändspolen, för att testa om det är tändspole eller CDI som är trasigt skulle jag byta plats mellan tändspolarna flyttar gnistan till "andra sidan" är det fel på tändspolen, tänder det på samma sida är det CDI:n är det stendött ja då har du förmodligem fel på både ena tändspolen och CDI:n. Det gäller att tänka till om man flyttar runt grejerna och hålla koll på vilka saker man vet fungerar.

Vet inte men då man var yngre gick det rykte om att äldre CDI-tändningningar kunde vara känsliga, att en skulle vara noga att ha jordade stift om man kollade tändningen annars kunde tändningen brinna, vet inte l detta bara var svammel. Dock tror jag att en CDI-box på mår mindre bra av felkopplingar och kortslutning.

Har två nya Tändspolar, då hojen är tvåcylindrig så har ja Tändspolar för en 4cylindrih men då de e wasted spark, så använder ja bara inte en tändkabel per tändspole, nt perfekt men funkar.

Då ena funka bra som ja redogjorde innan så kan du läsa den kommentaren ja la:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om jag är trög eller men har väldigt svårt att hänga med, har du en eller två tändspolar? Har du en eller två tändkablar i varje tändspole? På min Honda twin har jag en tändspole med två tändkablar i och den kör med wasted spark.

Ska du testa så måste du flytta samtliga kablar på "respektive sida" till den andra sidan och se vad som händer, hittade ett schema här http://gsarchive.bwringer.com och där ser det ut att vara två tändspolar och gå två kablar till varje tändspole från CDI:n. Stämmer detta så ska du byta plats på bägge kablarna mellan tändspolarna.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
"Har köpt 2poligs nu, dock tyvärr för 4 cylindrig så har 2 tändkablar per tändspole men använder bara en tändkabel per tändspole hehe."

Att enbart nyttja en tändkabel för sådana spolar funkar inte. Du måste ansluta stift till båda tändkablarna, se Suzuki's schema.
Skärmklipp.JPG
 

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
"Har köpt 2poligs nu, dock tyvärr för 4 cylindrig så har 2 tändkablar per tändspole men använder bara en tändkabel per tändspole hehe."

Att enbart nyttja en tändkabel för sådana spolar funkar inte. Du måste ansluta stift till båda tändkablarna, se Suzuki's schema.
View attachment 449657
Men då den tänder med enbart ett tändstift inkopplat med kablarna till vänster tändspole så funkar det tydligen iaf haha. Inte optimalt men iaf för felsökningssyfte. Har provat med min gamla tändspole som är hel och den funkar också, men bara för vänster sida. När man tar kabelarna som ska gå till högra tändspolen tänder det inget. Dvs kablar till högra tändspolen fast sätta de på den vänstra som ja vet funkar.

Plusmatningen är sammankopplade, dvs spelar ingen roll vilken man tar, de är bara konstant plus när tändningen är på.

Så min enda slutsats är att cdin är sönder, men känns så konstigt då den kan tända på en sida. Känns som att den inte borde tända alls.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle nog också misstänka CDI:n om det kopplats och kortslutits lite hej vilt skulle säkert tro att det är fullt möjligt att elda upp halva CDI:n så att ena cylindern inte tänder.

Nu är jag ute på sånt som jag inte är hundra säker på men i vissa fall bör kunna resistansmäta CDI:n för att kolla om den är hel, kollar man tex i verkstadshandboken till KLR:en så finns en tabell med resistanser mellan de olika kablarna på CDI:n
 

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Skulle nog också misstänka CDI:n om det kopplats och kortslutits lite hej vilt skulle säkert tro att det är fullt möjligt att elda upp halva CDI:n så att ena cylindern inte tänder.

Nu är jag ute på sånt som jag inte är hundra säker på men i vissa fall bör kunna resistansmäta CDI:n för att kolla om den är hel, kollar man tex i verkstadshandboken till KLR:en så finns en tabell med resistanser mellan de olika kablarna på CDI:n
De lät intressant att resistansmäta, skulle eventuellt kunna mäta över den kretsen som funkar o jämföra mot den som inte funkar :)

Ska testa de, men annars vart får man tag på såna här delar? Finns det mc skrotar typ? Kanske nån här som har?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Försök hitta en verkstadshandbok till hojen, vet inte om denna är rätt till din hoj https://www.bokus.com/bok/9781850102533/suzuki-gsgsx250-400-450-twins-79-85/ har du tur står det hur du ska mäta CDI:n men i boken till Honda CB250/400N står inget om att mäta CDI:n så det är inte säkert det går. Kan tänka mig att det spelar roll hur du har kablarna på multimetern då det är elektronik inblandat för tex dioder leder ju bara ström åt ett håll, i boken till KLR650 står det tydligt var man ska ha plus och minus proben vid mätning.

Här verkar man hitta CDI:n dock inte så billig https://www.cmsnl.com/suzuki-gsx400...el13618/igniter-unit_3290044410/#.XRWLJKeey9d ca 7600 kr men det kostar att ligga på topp:D Googla mc-skrotar, Spinning Wheel är väl de jag kommer på men det finns fler har du tur kan du hitta en beggad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Försök hitta en verkstadshandbok till hojen, vet inte om denna är rätt till din hoj https://www.bokus.com/bok/9781850102533/suzuki-gsgsx250-400-450-twins-79-85/ har du tur står det hur du ska mäta CDI:n men i boken till Honda CB250/400N står inget om att mäta CDI:n så det är inte säkert det går. Kan tänka mig att det spelar roll hur du har kablarna på multimetern då det är elektronik inblandat för tex dioder leder ju bara ström åt ett håll, i boken till KLR650 står det tydligt var man ska ha plus och minus proben vid mätning.

Här verkar man hitta CDI:n dock inte så billig https://www.cmsnl.com/suzuki-gsx400...el13618/igniter-unit_3290044410/#.XRWLJKeey9d ca 7600 kr men det kostar att ligga på topp:D Googla mc-skrotar, Spinning Wheel är väl de jag kommer på men det finns fler har du tur kan du hitta en beggad.

Har den boken så ska kolla om det står nåt där :)

Haha såg orginalpriset, lite väl dyrt kanske haha.

Ska kolla med lite skrotar:)
 

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Kan detta vara det du söker

https://www.ebay.ie/itm/SUZUKI-GSX-...041562?hash=item2158481c1a:g:tW8AAOSwfPlbxNs~

https://www.ebay.ie/itm/SUZUKI-GSX-...352049?hash=item2159133631:g:HfMAAOSw15ZbxNs4

https://www.boonstraparts.com/sv/re...c-cdi-ecu-unit-1984-32900-44410&ID=B10001AD02

Kolla upp reservdelsnummret på din CDI så det blir rätt, lite billigare att köpa beggat än nytt hos cmsnl. Köper man får England på eBay brukar det ta ca en dryg vecka innan man har grejerna.

Jo jag såg de där och de är nästintill identiska förutom att jag har en 400e men och 1982 men de kanske inte spelar nån roll. Kan cdin ha andra tändkurvor tänker jag för olika modeller?

BR numret är annorlunda men annars är allt korrekt:
IMG_20190626_224745.jpg
dock den sista länken är till min modell och har också ett annat nummer. Konstigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle inte chansa igen om jag inte fått reda på från säkra källor att man kan ta CDI:n från en annan modell med annat artikel nr, du verkar ju redan eldat lite friskt så det är väl dumt att riskera det igen ;). Kan kanske funka men kan ju också bli en till dyr lärpenning för dig.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det brukar vara så här gamla mellanklasshojar från 80-talet slutar sina dagar. Det är sällan värt pengarna det kostar att börja byta delar när delarna kostar lika mycket som att köpa en ny likadan hoj på Blocket. Att köpa en cdi för 5-6 tusen och sen funkar det ändå inte, vad gör man då? Byta tändspole, likriktare, regulator?
 

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Jag skulle inte chansa igen om jag inte fått reda på från säkra källor att man kan ta CDI:n från en annan modell med annat artikel nr, du verkar ju redan eldat lite friskt så det är väl dumt att riskera det igen ;). Kan kanske funka men kan ju också bli en till dyr lärpenning för dig.

Jo känner lite så också, ska maila o fråga dem tror jag, kan bara va nåt annat nr får man hoppas då allt annat stämde.
 

maujoh-7

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki gsx 400e
Det brukar vara så här gamla mellanklasshojar från 80-talet slutar sina dagar. Det är sällan värt pengarna det kostar att börja byta delar när delarna kostar lika mycket som att köpa en ny likadan hoj på Blocket. Att köpa en cdi för 5-6 tusen och sen funkar det ändå inte, vad gör man då? Byta tändspole, likriktare, regulator?
Jo börjar känna de nu också haha. Lite sugen på o skaffa en reservdelshoj istället. Men var inge ute nu desvärre:(
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jo börjar känna de nu också haha. Lite sugen på o skaffa en reservdelshoj istället. Men var inge ute nu desvärre:(
Problemet med reservdelshojar är att dessa är reservdelshojar just eftersom de vitala delarna är trasiga. Som t ex cdi och tändspole...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top